۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
ایران از قطب های مهم واکسن سازی جهان خواهد شد
وزیر بهداشت:

ایران از قطب های مهم واکسن سازی جهان خواهد شد

نمکی، وزیر بهداشت گفت: شرکت های دانش بنیان داخلی از موثرترین روش ها ساخت واکسن کرونا را پیگیری کردند که تا کنون واکسن کوُو ایران برکت و رازی کُوو فارس به ثمر رسیده است.

به گزارش بازار، سعید نمکی در آیین رونمایی از واکسن رازی کُوو فارس که با حضور وزیر جهاد کشاورزی و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور برگزار شده است، با اشاره به روند تحقیقات روی واکسن کرونا در جهان تاکید کرد : ایران هم از نخستین لحظه کار روی روش های مختلف تولید واکسن آغاز شد.

نمکی پس از رونمایی تاکید کرد: رسانه ها از اطلاق واژه واکسن پرهیز کنند زیرا این دستاورد هنوز در مرحله آزمایش انسانی است و فرآورده محسوب می شود و پس از موفقیت آمیز بودن مراحل آزمایش، می توان به آن واژه واکسن اطلاق کرد. وزیر بهداشت گفت: ما سه روش را برای تامین واکسن کرونا دنبال کردیم، اول تکیه بر توان شرکت های داخلی و دانش بنیان، سپس انتقال دانش فنی با کشورهای دوست مانند کوبا که قبلا هم تجربه هپاتیت بی را داشتیم و همچنین روسیه، همچنین واردات واکسن از مسیر مطمئن قبل از دستیابی به ساخت داخلی بود.

وزیر بهداشت گفت : در ماه های آینده، جمهوری اسلامی ایران یکی از قطب های مهم واکسن سازی جهان خواهد شد.

سعید نمکی در آیین رونمایی از فرآورده آماده فاز انسانی کوو رازی افزود: در ماههای آینده جمهوری اسلامی ایران یکی از قطبهای مهم واکسن جهان خواهد شد، تردید نکنید ریل گذاشته و این راه گشوده شده است. در اینده بسیار نزدیک بهترین واکسن های دنیا را خواهیم ساخت.

وی گفت :کووید ۱۹ تمام خواهد شد اما وقتی صاحب زیرساخت و فناوری شدیم برای همه واکسن های نوپدید آماده ایم. ما یک زیرساخت قابل استناد برای روزهای سخت آتی کشور ایجاد کردیم که این اتفاق در حال رخ دادن است.

وزیر بهداشت افزود: در مدیریت کووید ۱۹، ایران با لطف خدا و همدلی و وفاق همچون دیگر بحران های ملی خوش درخشید. گرچه ما در جهان امروز التهاب سنگینی داریم و مقتدرترین کشورهای جهان از لحاظ زیر ساخت های اقتصادی و بهداشتی درمانی در باتلاق کرونا مانده اند و متاسفانه مرگهای بیش از هزار نفر در روز را تجربه می کنند.

وی گفت : ایران با تکیه بر تجارب گذشته چه در نظام سلامت چه در اداره بحرانهای کشور روزهای ارامتری را می گذراند که امیدوارم با ساده انگاری مردم و مسئولین به دام روزهای سخت جدید نیفتیم.
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه یکی از کارهای بزرگ صورت گرفته در این مدت، تکیه بر دانش داخلی برای ساخت واکسن بود افزود: واکسن کووید ۱۹ واکسن ساده ای نیست همانطور که این ویروس کرونا پیچیده است، ساخت واکسن کووید ۱۹ نیز بسیار پیچیده است. همانطور که اینده ویروس کووید ۱۹ نیز خیلی قابل پیش بینی نیست و جهان با آن شطرنج بازی می کند.

وی افزود : آینده واکسیناسیون کووید ۱۹ هم برای جهانیان نیز روشن نیست و هیچ متخصص این حوزه نمی تواند بگوید چند درصد واکسن، آینده بیماری کووید ۱۹ را بیمه خواهد کرد و نخواهد گذاشت جهان در این ورطه بماند. این تشکیکی است که در ذهن همه دانشمندان است اما تنها را چاره ای است که جهان ناچارا باید به آن فکر کند.

سعید نمکی خاطر نشان کرد :در این راستا بسترهای مختلفی در جهان شروع شد و ما برای همه این بسترها برنامه ریزی و کار را شروع کردیم. ما سه راه را برای پوشش واکسیناسیون مردم سرزمینمان رفتیم. اول تکیه بر دانش داخل به همراه شرکتهای دانش بنیان و بضاعت های موجود در این سرزمین بود که بسیار برجسته است.

وی افزود : در گام دوم، انتقال دانش فنی از بیرون مرزها با گروه ها و کشورهایی بود که با ما رفتاری دوستانه تر از بقیه داشتند (نه اینکه دانشمندان جهان نخواهند با هم رفتار دوستانه داشته باشند گاهی شهروندان یک کشور در بلای اندیشه های ستم خیز و انحصار طلب مجبور به فاصله گیری می شوند، قسمتی از فاصله های ما با دانشمندان امریکا و غرب به دلیل نظام های سلطه جویی است که در آنطرف مرزها اجازه دوستی و مودت بین قطب های سرزمین ما و آنجا را نمی گذارند برقرار شود).

وزیر بهداشت گفت: به هیمن دلیل سراغ کسانی رفتیم که صاحب دانش بودند و با ما هم رفتار دوستانه تری داشتند. انتقال دانش فنی از کوبا که در زمینه "هپاتیت بی" هم تجربه همکاری داشتیم و هم درخصوص پنوموکوک در انسیتو پاستور را دنبال می کنیم. همچنین روسیه که در زمینه واکسن و بایوفناوری سابقه نسبتا درخشانی دارند.

وی راه سوم تهیه واکسن کووید ۱۹ را ورود واکسن از منابع مطمئن تا قبل از تهیه واکسن در کشور خودمان بیان کرد و افزود :گروههای مختلف در بسترهای مختلف شروع به ساخت واکسن کردند که یکی از آنها مجموعه برکت بود که در حال اتمام مرحله اول کارآزمایی بالینی است و بزودی با موفقیت وارد مرحله دوم می شود و من هر روز روند را دنبال می کنم.

وزیر بهداشت ادامه داد : آن کاری که در این مجموعه پیش می رود از درست ترین و علمی ترین و موثرترین شیوه هاست و امیدواریم باهمین شتاب مرحله دوم را طی کند و یکی از افتخارات ملی برای ما شود.

نمکی با بیان اینکه واکسن سازی از ساخت تا تولید کار پیچیده ای است گفت: زمانی که ایران واکسن می ساخت کسی در منطفه واکسن سازی نداشت. شاید یکی از نقاط مثبت کووید این بود که نهضت واکسن سازی را در منطقه راه اندازی کنیم.

کد خبر: ۷۲٬۵۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha