۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
 عمده مبادلات در سوئیفت با دلار انجام می شود
کارشناس اقتصاد بین‌الملل:

عمده مبادلات در سوئیفت با دلار انجام می شود

رهگشای، کارشناس اقتصاد بین الملل گفت: هم اکنون عمده مبادلات در بستر سوئیفت با دلار در حال انجام است.

به گزارش بازار، «میرهادی رهگشای» ضمن اشاره به اینکه سوئیفت یک پیام رسان ارتباطات مالی بین المللی است، افزود: بطورکلی در بستر سوئیفت تمامی ارزها قابلیت استفاده دارند اینطور نیست که فقط در انحصار دلار آمریکا باشد.

وی اظهارداشت: استفاده از بستر سوئیفت برای پیام رسانی مبادلات مالی باعث می شود اطلاعات تبادلات ایران بطور کامل در اختیار آمریکا قرار گیرد.

این کارشناس اقتصاد بین الملل گفت: در حال حاضر بانک ها با توجه به تحریم های آمریکا تمایلی به انجام مبادلات مالی مربوط به ایران را ندارند به همین سبب جمهوری اسلامی حتما نیاز دارد بجای سوئیفت از پیام رسان های دیگری استفاده کند.

وی افزود: چه پیام رسان های که بانک مرکزی جمهوری اسلامی بخواهد گسترش دهد و با کشورهای دیگر استفاده کند و چه پیام رسان های که کشورهای دیگر مثل روسیه و چین توسعه داده اند و اکنون در مبادلات بین المللی استفاده می شود.

رهگشای اظهارداشت: در حال حاضر استفاده از سوئیفت برای ایران امکان پذیر نیست چون آمریکا بطورکامل از تبادلات مالی کشور مطلع خواهد شد.

وی ادامه داد: استفاده از رمز ارزها یکی از راهکارهاست که باعث می شود ایران مبادلات خود را مستقل از نظام دلاری انجام دهد ولی تنها راهکار نیست.

این کارشناس اقتصاد بین الملل گفت: ضرورت دارد ایران از ارز های دیگر بجزء دلار در مبادلات استفاده کند مثل ارز ملی یعنی در تجارت های دو جانبه با ممالک همسایه تا جائیکه امکان دارد از ارز ملی استفاده کند یا ارز های دیگر را جایگزین دلار کند.

وی افزود: برای پیام رسانی مبادلات مالی هم از سوئیفت استفاده نکندبلکه از پیام رسان های دیگر استفاده کند.

کد خبر: ۷۲٬۵۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha