۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۰
خیز کرونا هشداری قابل تامل برای بازار شب عید
یادداشت؛

خیز کرونا هشداری قابل تامل برای بازار شب عید

همدان - « ایام پایانی سال برای بسیاری از مشاغل روزهای طلایی به شمار می‌آید چراکه اگر از دست برود دیگر زیان مالی آن تا مدت‌ها جبران‌شدنی نیست و حال که یک سال از شیوع ویروس کرونا می گذرد باید به فکر چاره ای برای بازار شب عید بود. »؛ این جملات بخشی از یادداشت صفورا کاظمیان کارشناس و فعال رسانه برای بازار است که در ادامه می‌خوانید.

صفورا کاظمیان؛ بازار: یک سال از شیوع ویروس منحوس کرونا و عالم‌گیر شدن آن می‌گذرد؛ در روزهای ابتدایی شیوع ویروس عامه مردم تصور مبهمی از شرایط داشتند و گمان می‌کردند طی دو تا سه هفته موضوع فیصله می‌یابد.

حالا با وجود تولید و آغاز تزریق واکسن باز هم توصیه‌های ستاد ملی کرونا حکایت از یک سال دیگر درگیری با محدودیت‌ها دارد؛ یعنی حتی با شروع تزریق واکسن باز هم تا یک سال آینده درگیر این همه‌گیری خواهیم بود.

به هر حال اکنون بعد از مدتی آرامش، کرونایی که زیر خاکستر خاموش شده بود در حال گُر گرفتن است و ستادهای استانی مقابله با کرونا برای این‌که از خیز کرونا غافل‌گیر نشوند محدودیت‌ها را به تناسب رنگ هر شهرستان بازگردانده اند اما حالا دم عید است و پایان سال برای بسیاری از مشاغل روزهای طلایی سال است که اگر از دستشان برود دیگر زیان مالی آن را تا پایان سال نمی‌توانند جبران کنند.

در اخبار، گفت‌وگوها و گزارش‌ها از زبان اصناف بسیار گفتیم ولی حالا که بوی نوروز به مشام می‌رسد دوست نداریم یک‌بار دیگر دود خیز کرونا به چشمان صاحبان مشاغل برود.

حالا که با نگاه خوش‌بینانه تا یک سال دیگر محدودیت‌ها گریبان‌گیرمان است خوب است زیرساخت‌هایی از سوی مسئولان ایجاد شود تا اقتصاد روبه‌راه بماند و نفس بازار قطع نشود

بر اساس گفته مسئولان باید راه‌های سازش با کرونا را یاد بگیریم و حالا که با نگاه خوش‌بینانه تا یک سال دیگر محدودیت‌ها گریبان‌گیرمان است خوب است زیرساخت‌هایی از سوی مسئولان ایجاد شود تا اقتصاد روبه‌راه بماند و نفس بازار قطع نشود.

صنف پوشاک یکی از آن اصنافی است که بازار شب عید برایش تعیین کننده است و اتفاقا چون جزو مشاغل دسته دوم است به محض ایجاد خطر از سوی کرونا در شهرها این مشاغل تعطیل می‌شوند.

حالا که وضعیت شیوع ویروس کرونا در برخی از شهرستان‌های استان همدان زرد شده و برخی هم نارنجی بیم آن می‌رود که با وخیم‌تر شدن اوضاع بدون توجه به وضعیت صنف پوشاک و بدون درنظرگرفتن روزهای طلایی کسب و کار این صنف باز هم فعالیت آنها ممنوع اعلام شود.

البته می‌توان امیدوار بود که این رسته از اصناف در طول این یک سالی که از پاندمی کرونا می‌گذرد کسب و کار خود را به شکل فیزیکی آن محدود نکرده باشند و برای خود بازار مجزایی در فضای مجازی ایجاد کرده باشند اما آن گروه که هنوز به کسب و کار مجازی اعتقادی ندارند باید تا اوضاع از این بدتر و زمان دیرتر نشده دست بجنبانند و به شکل مجازی به کار خود ادامه دهند.

دستگاه‌های مربوط باید با آموزش‌های درست اصناف را به حضور در فضای مجازی تشویق کنند ضمن اینکه زیرساخت‌های این نوع کسب و کار را نیز توسعه دهند

در واقع دستگاه‌های مربوط باید با آموزش‌های درست اصناف را به حضور در فضای مجازی تشویق کنند ضمن اینکه زیرساخت‌های این نوع کسب و کار را نیز توسعه دهند؛ چراکه کسب و کار مجازی در شرایط فعلی بهترین ناجی مشاغل است.

ولی گذشته از تکاپوی اصناف در فضای مجازی و فرهنگ‌سازی و آموزش کسب و کار مجازی از سوی دستگاه‌ها، وظیفه دیگری هم برای مسئولان متصور است.

مسئولان باید با طراحی ساز و کار و شیوه‌نامه‌هایی بدون تعطیلی بازار از شیوع ویروس کرونا پیشگیری کنند هر چند تعطیلی کسب و کارها ساده‌ترین و در دسترس‌ترین کار است؛ به طور مثال برای پاساژها و مراکز خرید ساز و کاری تعریف شود که مغازه‌های مراکز خرید بتوانند از بازار شب عید استفاده کنند؛ به عنوان یک پیشنهاد می‌توان به اجازه ورود حداقلی افراد به مراکز خرید اشاره کرد به نحوی که افراد به نوبت و به تعداد محدود امکان ورود به مراکز خرید را داشته باشند.

مغازه‌دارها نیز با ایجاد پوشش مناسب در اطراف خود و عدم خدمات‌دهی به افرادی که شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند از خود محافظت کنند؛ از سوی دیگر باید فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی کافی وجود داشته باشد تا  افرادی که علائم سرماخوردگی دارند و دارای علائم و مشکوک به کرونا هستند در خانه بمانند.

تورها و هتل‌ها و اقامت‌گاه‌های گردشگری نیز یکی دیگر از اصنافی هستند که سال پر ضرری را گذراندند به این امید که نوروز پیش رو را بدون کسادی و تعطیلی به کسب و کار بپردازند اما با توجه به شرایط خیز کرونا امیدهای آنان نیز برباد می‌رود.

هرچند که در دیگر کشورها گردشگری و حتی موزه‌گردی مجازی شده و این صنف منتظر حضور فیزیکی گردشگران نشدند که انتظار می‌رود در ایران هم این روند با این‌که وجود دارد اما قوت بگیرد ولی ضروری است برای این قشر نیز ساز و کار گردشگری هوشمند برقرار شود بلکه از ورشکستگی نجات یابند.

در دوران پاندمی کرونا بسیاری از کشورها از جمله ترکیه همچنان درآمدزایی از گردشگری را اگرچه با مقدار کمتر حفظ کردند که امیدواریم در ایران نیز به بازار شب عید اصناف توجه شود و آن‌ها با ایجاد شیوه‌نامه‌هایی از زیان بیشتر و ورشکستگی در امان بمانند

دقیق که می شویم دیده می شود در این دوران پاندمی کرونا بسیاری از کشورها از جمله ترکیه همچنان درآمدزایی از گردشگری را اگرچه با مقدار کمتر حفظ کردند که امیدواریم در ایران نیز به بازار شب عید اصناف توجه شود و آن‌ها با ایجاد شیوه‌نامه‌هایی از زیان بیشتر و ورشکستگی در امان بمانند.

درباره اقداماتی که دولت می‌تواند برای مشاغل مرتبط با گردشگری انجام دهد باید به تشویق شهروندان به سفرهای داخلی اشاره  کرد؛ دولت می‌تواند به جای تشویق مردم به در خانه ماندن سفرهای ایمن را تبلیغ کند؛ برای این‌کار باید اماکن قرمز جزء مناطق ممنوعه سیر و سفر قرار گیرند و در مقابل  با ایجاد نظارت‌های دقیق و غربال‌گری‌ها در ورودی شهرها مردم را به سمت سیر و سیاحت ایمن و هوشمند برد.

طراحی محصولات گردشگری مجازی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد اماکن گردشگری، طراحی داستان از مقاصد تاریخی به سبک جدید و جذاب، تدوین و تولید مواد تبلیغی مطابق با استانداردهای رسانه، استفاده از ظرفیت آژانس‌ها و آشنایی راهنمایان گردشگری داخلی با جامعه راهنمایان تور بین‌المللی و مسافران قبلی برای جذب گردشگر از طریق محصولات مجازی، استفاده از  بازاریابی دیجیتال و فناوری‌های نوین سفر، استفاده از سامانه‌های پویای گردشگری، طراحی وب‌سایت­‌های گردشگری نوین و انجام رزرو برخط نیز از دیگر مواردی است که می‌توان برای خروج از رکود انجام داد.

این‌روزها که فناوری به کمک همه حوزه‌ها آمده نباید گردشگری از قافله فناوری عقب بماند چراکه با ترویج گردشگری هوشمند می‌توان بخشی از خسارت‌های این بخش را جبران کرد.

به هر حال به نظر نمی‌رسد با توجه به پابرجایی محدودیت‌ها و حضور کرونا در زندگی ما، تعطیلی راهکار درستی باشد؛ همان‌طور که دولت تدبیر و امید نیز تاکید دارد سیاست دولت حفظ پویایی اقتصاد در کنار کنترل شرایط کرونایی است بنابراین انتظار می‌رود بازار شب عید مشاغل در این فرصت طلایی پایان سال از دست نرود و از خسارت بیش از پیش مشاغل و آسیب‌هایی که صاحبان کسب و کارها و خانواده آنان را تهدید می‌کند جلوگیری شود.

کد خبر: ۷۲٬۵۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha