۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۶
معرفی تیتان و کاربردهای آن

معرفی تیتان و کاربردهای آن

قبل از خرید تیتان، شناخت کاربردها و ویژگی‌های آن ضروری است؛ زیرا شناخت درست ویژگی‌ها و کاربردهای این ماده باعث می‌شود که بهترین گزینه‌ را برای ساخت محصولات خود انتخاب کنید.

به گزارش بازار، تیتان به عنوان بهترین رنگ سفید در جهان شناخته شده‌است و کاربردهای زیادی را در صنایعی همچون پلاستیک، کاغذ، سرامیک، لوازم آرایشی و... پیدا کرده است. این ماده به دلیل رنگ فوق العاده سفید، توانایی پراکندگی نور و مقاومت در برابر اشعه ماورا بنفش ارزشمند است، ماده‌ای محبوب است که هر روز در صدها محصول استفاده می‌شود.

در میان رنگدانه‌های سفید، دی ‌اکسید تیتانیوم دارای قدرت پوشانندگی بیشتر و همرنگ‌کنندگی بهتری است و به همین علت به عنوان رنگدانه سفید بیشترین مصرف را به خود اختصاص داده‌است. سوالی که اینجا پیش می‌آید این است که چه کسانی خریدار تیتان برای تولید محصولات پلاستیکی هستند؟ در جواب این سوال باید گفت که ابتدا باید با کاربردهای مهم تیتان آشنا شویم تا بتوانیم بسته به نیاز خود، این محصول را تهیه کنیم.

خرید تیتان مرغوب، نیازمند کسب اطلاعات کافی و شناخت ویژگی‌ها و پارامترهای تاثیرگذار بر کیفیت تیتان و در نتیجه قیمت نهایی محصول است. در این مقاله قصد داریم به بررسی مهمترین کاربردهای تیتان در صنعت پلاستیک بپردازیم تا پس از آشنایی با کاربردها و ویژگی‌های این محصول دیگر مشکلی برای انتخاب و خرید تیتان مورد نظر خود نداشته باشید.

کاربردهای تیتان
· کاربرد در صنعت پلاستیک: یکی از کاربردهای متداول دی اکسید تیتانیوم در صنایع پلاستیک است. اضافه کردن دی اکسید تیتانیوم به پلاستیک می تواند مقاومت در برابر حرارت، مقاومت در برابر نور و مقاومت در برابر آب و هوا محصولات پلاستیکی را بهبود بخشد، خواص فیزیکی و شیمیایی محصولات پلاستیکی را بهبود بخشد، مقاومت مکانیکی محصولات را افزایش دهد و عمر مفید را افزایش دهد.

· کاربرد در صنعت کاغذ: صنعت کاغذ تقریبا سومین کاربرد بزرگ دی اکسید تیتانیوم است و از جمله مواد پرکاربرد در کاغذسازی می باشد. دی اکسید تیتان به عنوان یک پرکننده کاغذ استفاده می شود. اضافه کردن دی اکسید تیتانیوم به کاغذ باعث می شود که کاغذ سفیدتر، براق‌تر و صاف‌تر شود. امروزه ابعاد نانومتری آن به عنوان یک عامل فوتوکاتالیست بسیار مورد توجه می باشد.

· کاربرد در صنعت سرامیک: صنعت سرامیک نیز یک زمینه مهم کاربرد دی اکسید تیتانیوم است. دی اکسید تیتانیوم درجه سرامیکی دارای ویژگی های خلوص بالا، اندازه ذرات یکنواخت، شاخص شکستگی بالا، مقاومت بالای دمای بالا، کدورت بالا، پوشش نازک و وزن سبک، به طور گسترده ای در سرامیک، ساخت و ساز، دکوراسیون و سایر مواد استفاده می شود.

· کاربرد در صنعت نظامی: استحکام سبک وزن استثنایی و خواص ضد خوردگی برتر، یک منبع با ارزش برای هر شاخه نظامی است. نیروی دریایی ایالات متحده از تیتانیوم برای اجزای کشتی استفاده می کند که در تماس مستقیم با اقیانوس ها قرار دارند، از جمله شفت پروانه، دستگیره های زیر دریایی و تجهیزات از این ماده استفاده می‌شود. تیتانیوم همچنین در نفربرهای زرهی مورد استفاده نیروهای نظامی مور استفاده قرار می گیرد و محققان در حال حاضر قابلیت آنرا برای تسلیحات زره پوش و تجهیزات حفاظتی شخصی مورد آزمایش قرار می دهند.

· کاربرد در صنعت هوافضا: تیتانیوم در هواپیما، کشتی ها، موشک ها و فضاپیماها در قطعات با کارایی بالا از قبیل فایروال ها، کانال های اگزوز هلیکوپتر و قطعات سازه ای حساس ظاهر می شوند. در چالش محیط‌های هوافضا، مقاومت کششی و خستگی تیتانیوم نیز به مقاومت در برابر خستگی و شکستگی کمک می کند. استحکام کششی آن را قادر می سازد تا در هر محیط نقش ایفا کند.

· کاربرد در صنعت نقاشی: دی اکسید تیتان Tio۲ در صنعت رنگ سازی برای تهیه رنگ سفید و روشن با ماندگاری بالا به خاطر خواصی که دارد مورد استفاده قرار می گیرد.

· کاربرد در لوازم آرایشی: از دی اکسید تیتانیوم با رنگدانه در برخی از مواد آرایشی استفاده می شود تا لکه ها را از بین ببرد و پوست را روشن کند. همچنین طبق گفته بنیاد سرطان پوست، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب حاوی دی اکسید تیتانیوم می‌تواند به جلوگیری از بروز سرطان پوست کمک کند.

جمعبندی
در این مقاله سعی کردیم به تفصیل درباره کاربردهای دی اکسید تیتان بپردازیم که به نام تجاری تیتان معروف است. گذری سریع از ویژگی‌های این ماده داشتیم و به رنگ سفید فوق‌العاده آن و خواص مقاومت در برابر نور ماورا بنفش این ماده اشاره کردیم.

گفتیم که این خواص، باعث شده‌است که کاربردهای تیتان، در صنایع پلاستیک، کاغذ، سرامیک و... بسیار گسترده باشد و دی اکسید تیتان را به ماده‌ای با ارزش در صنعت تبدیل کرده است.

توجه به این نکات اینگونه برداشت می‌شود که قبل از خرید تیتان، شناخت کاربردها و ویژگی‌های آن ضروری است؛ زیرا شناخت درست ویژگی‌ها و کاربردهای این ماده باعث می‌شود که بهترین گزینه‌ را برای ساخت محصولات خود انتخاب کنید.

منبع: ویکی پلاست

کد خبر: ۷۲٬۵۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha