۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵
افزایش سهم استارت آپ‌های نفتی از ۲ سال دیگر| مشکل ورود دانش بنیان ها به صنعت نفت با تبصره حل نمی‌شود
مشاور شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با «بازار» اعلام کرد

افزایش سهم استارت آپ‌های نفتی از ۲ سال دیگر| مشکل ورود دانش بنیان ها به صنعت نفت با تبصره حل نمی‌شود

بُورد، مشاور عالی شرکت ملی نفت ایران با اعتقاد بر اینکه ورود استارت آپ‌ها به صنایع مختلف به ویژه صنعت نفت نه یک انتخاب، بلکه یک الزام است، می‌گوید: افزایش سهم شرکت‌های دانش بنیان از صنعت نفت با تبصره و قانون حل نمی شود بلکه نیازمند تغییر نگاه مدیران است.

بازار، گروه انرژی: «در صنایع بالا دستی نفت خیلی‌ «های تک» نیستیم به همین خاطر گسترش استارت آپ‌ها در این بخش راحت تر است بر عکس در صنایع پالایشی شاید ورود و کمک گرفتن از استارت آپ‌ها کمی سخت تر باشد.» این بخشی از گفته‌های حمید بُورد مشاور عالی شرکت ملی نفت ایران که خود نیز معتقد است چسبندگی بالایی در بین مدیران نفتی وجود دارد و همین مساله موجب شده که سرعت پیشروی دانش بنیان‌ها در بزرگترین و اصلی ترین منبع درآمدی کشور بسیار کُند باشد.

او که خود نیز قبول دارد تعداد مدیران نفتی که حاضر به پذیرش شرکت‌های دانش بنیان در این صنعت هستند، بسیار پایین است، می‌گوید: مشکل ورود شرکت‌های دانش بنیان به صنعت نفت با تبصره و قانون حل نمی شود. مشکل اصلی در نگاه ما مدیران است که باید تغییر کند.

مشاور عالی شرکت ملی نفت با بیان اینکه تا ۲ سال آینده نگرانی‌هایی که نسبت به ورود استارت آپ‌ها به صنعت نفت وجود دارد، رفع می‌شود، ادامه داد : حرکت به سمت شرکت‌های دانش بنیان در صنعت نفت نه یک انتخاب بلکه یک الزام است. متن کامل گفتگوی بازار با حمید بورد مشاور عالی شرکت نفت ایران را در ادامه می خوانید:

چسبندگی زیادی در بدنه مدیران نفتی وجود دارد. به دلیل همین چسبندگی مدیران دولتی معمولا در برابر تغییرها و حضور شرکت های دانش بنیان  مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. اما باید حوصله به خرج داد

* سهم شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها در بخش‌های مختلف به شدت روبه افزایش است. در صنعت نفت شرایط چطور است؟ سهم کسب و کارهای نوین در حوزه نفت از بزرگترین بخش اقتصاد کشور چقدر است؟
استارت آپ‌هاصنعت جدیدی است وبه مرور زمان جای خود را در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی پیدا خواهد کرد. اما این تغییر به زمان نیاز دارد و نباید انتظار داشت که در یک بازه زمانی کوتاه چنین تغییری در صنایع مختلف کشور به ویژه نفت ایجاد شود.

* اما سرعت پیشروی شرکت‌های دانش بنیان در حوزه‌های نفتی به نظر کندتر از سایر بخش‌هاست. به نظر می‌رسد که مانع تراشی‌ها در این بخش نسبت به سایر بخش‌ها بیشتر است؟
چسبندگی زیادی در بدنه مدیران نفتی وجود دارد. به دلیل همین چسبندگی مدیران دولتی معمولا در برابر تغییرها مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. باید حوصله به خرج داد. هرچند که مدیرانی دولتی هم باید دید بازتری به این مساله داشته و از حضور شرکت‌های دانش بنیان استقبال کنند. البته قبول داریم تعداد آنها کم است. به هر حال باید حوصله به خرج داد. بازار ایران مثل قیف برعکس است. ورود به آن در ابتدا سخت و زمانبر است اما بعد از ورود هر سال شرایط بهتر شده و گشایش‌های بیشتری ایجاد می‌شود.

بازار ایران مثل قیف برعکس است. ورود به آن در ابتدا سخت و زمان براست اما بعد از ورود هر سال شرایط بهتر شده و گشایش‌های بیشتری ایجاد می‌شود. به نظر من تا ۲ سال آینده نگرانی‌هایی که نسبت به ورود استارت آپ‌ها به صنعت نفت وجود دارد، رفع می‌شود

* به نظر شما کدام بخش‌های نفت هم اکنون آمادگی بیشتری برای پذیرش شرکت‌های دانش بنیان نفتی را دارند؟
پیش بینی ما این است که در آینده نه چندان دور استارت آپ‌ها می‌توانند، کارهای بزرگی را در بخش نفت انجام دهند. البته هم اکنون در نرم افزارهای مربوط به بهینه سازی سوخت و مدیریت مصرف انرژی کارهای گسترده ای انجام شده است. همچنین در در بخش تولید و تامین تجهیزات داخلی جا برای کار کردن بسیار زیاد است.

باید این شرکت‌ها را به سمت ساخت تجهیزاتی که صنعت نفت به آنها نیاز هست، سوق داد. بر اساس آمار موجود بعد از انقلاب ۷۵ تا ۸۰ درصد صنایع بالادستی بومی سازی شده است. در ساخت کابلیشن‌ها، توربین و پمپ‌های فرآیندی و ادوات حفاری و مته حمایت‌های بسیاری صورت گرفت و اتفاقا نتایج خوبی هم کسب کردیم. امیدواریم که استارت آپ‌ها به زودی جای پای خود را در این صنعت بازکنند.

* منظور شما از آینده نه چندان دور چیست. چند سال دیگر باید صبر کرد؟
تاریخ نشان می‌دهد که هر تغییر تکنولوژی و فرآیند همواره با یک سری مقاومت‌هایی روبرو می‌شود، اما بعد گشایش‌هایی ایجاد می‌شود. به نظر من تا ۲ سال آینده نگرانی‌هایی که نسبت به ورود استارت آپ‌ها به صنعت نفت وجود دارد، رفع می‌شود.

حرکت به سمت شرکت‌های دانش بنیان در صنعت نفت نه یک انتخاب بلکه یک الزام است. در صنایع بالا دستی نفت خیلی‌ های‌تک نیستیم به همین خاطر گسترش استارت آپ‌ها در این بخش راحت تر است بر عکس در صنایع پالایشی شاید ورود و کمک گرفتن از استارت آپ‌ها کمی سخت تر باشد

اقتصاد ایران یک اقتصاد نفتی است تقرییا مهم ترین منبع درآمدی کشور نفت و فرآورده‌های نفتی است. با این اوصاف ورود استارت آپ‌ها به رشد و توسعه و کاهش قیمت تمام شده چه کمکی می‌تواند بکند؟
استارت آپ‌ها دنیا را عوض کرده اند. صنعت نفت هم همانند سایر صنایع باید به سمت تغییر خود حرکت کنند. حرکت به سمت شرکت‌های دانش بنیان در صنعت نفت نه یک انتخاب بلکه یک الزام است. در صنایع بالا دستی نفت خیلی‌ «های تک» نیستیم به همین خاطر گسترش استارت آپ‌ها در این بخش راحت تر است بر عکس در صنایع پالایشی شاید ورود و کمک گرفتن از استارت آپ‌ها کمی سخت تر باشد. به خصوص در حوزه تحت الارض، حوزه حفاری و مطالعات مخزن خیلی جا برای کار کردن وجود دارد. من خودم به شرکت‌های دانش بنیان توصیه می‌کنم که از صنایع بالا دست شروع کنند.

* آیا بهتر نیست برای افزایش سهم شرکت‌های دانش بنیان از صنعت نفت نوعی الزام قانونی ایجاد شود؟
الزام قانونی به اندازه کافی وجود دارد. باید توجه داشت که مشکل ورود شرکت‌های دانش بنیان به صنعت نفت با تبصره و قانون حل نمی شود. مشکل اصلی در نگاه ما مدیران است که باید تغییر کند.

مشکل ورود شرکت‌های دانش بنیان به صنعت نفت با تبصره و قانون حل نمی شود. مشکل اصلی در نگاه ما مدیران است که باید تغییر کند

* وزیر نفت اعلام کرده که در بودجه ۱۴۰۰ حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته شده است. آیا این مقدار حمایت و اعتبار کافی است؟
من اطلاع دقیقی در اینباره ندارم. اما باید توجه داشت که شرکت استارت آپی حُسنی که دارند این است که سرمایه اولیه بالایی نیاز ندارند. همین مساله موجب شده که چند بار جا برای شکست وجود داشته باشد. به طوریکه شاهد هستیم شرکت‌های دانش بنیان بعد از چندین بار زمین خوردن دوباره سرپا می‌شوند. این اتفاق خوبی است که امکان رشد و توسعه را برای آنها ایجاد کرده است.

کد خبر: ۷۲٬۴۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha