۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
سیاست پرداخت حمایت‌های معیشتی باید تغییر کند
کارشناس امور اقتصادی:

سیاست پرداخت حمایت‌های معیشتی باید تغییر کند

شاکری، کارشناس امور اقتصادی گفت: سیاست پرداخت کمک‌های مالی و معیشتی باید بروزرسانی شود و تغییر کند.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، مجید شاکری، کارشناس امور اقتصادی درباره حمایت‌های بانکی کشور درصورت باقی ماندن بیماری کرونا گفت: بزرگترین نکته‌ای که باید درابتدا مورد توجه قرار گیرد، این است که  وقتی به رفتار حمایتی یا بسته پولی امسال نسبت به سال گذشته نگاهی می‌اندازیم، تفاوت خاصی با وقایع مشابه آن در پایان سال ۹۹ نمی‌بینیم. به این معنا؛ گذر تقریبا ۹ ماهه زمان سبب نشده تا درس بگیریم و بسته به روزتر و دقیق‌تری را مورد طراحی قرار دهیم.

وی در ادامه اضافه کرد: مسئله دراین بخش قرار دارد؛ برای کشوری مانند ایران ایجاد دقت در هدف‌گیری هر نوع بسته پولی یا مالی انبساطی که به مدل حرکت دولت بستگی دارد، بسیار واجب است. اینکه برای دوره بعد نهایت کار این باشد تا به هر خانوار یک میلیون تومان یا کمک مالی شبیه به این پرداخت شود، نشان از این دارد که تصمیم‌گیر در پی بهبود سیاست نیست، البته این معنا را هم نمی‌دهد که حرکت اول اشتباه بوده، منظور این است که  در پی زمان سیاست فوق باید دچار تغییر شود.

این کارشناس امور اقتصادی در این رابطه یادآور شد: شخصا بر این اعتقادم  کرونا و بسته‌های حمایتی مرتبط با آن هنوز هم یک فرصت مهم برای احیای نظام اعتبار خرد در ایران محسوب می‌شود. متاسفانه در کشور اعتبار خرد نداریم و چنانچه مطرح کنیم که ابزار اصلی آن کارت اعتباری است، تقریبا فاقد چنین ابزاری هم هستیم. البته تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفته، اما با شکست روبرو شده است.

شاکری در ادامه تاکید کرد: اکنون که نرخ بهره معکوس و منفی است، این امکان وجود دارد تا آرام آرام از فضای کرونا برای رشد نظام اعتبارات خرد بهره گرفت. مسئله مورد اشاره درابتدا از یک طرف کمک می‌کند تا بتوانیم مردم را به صورت مستقیم‌ و دقیق مورد یاری قرار دهیم و از سوی دیگردارایی‌های سمت راست ترازنامه متنوع‌تر خواهد شد. وام‌های خردتر به لحاظ بازپرداخت عملکرد بهتری نسبت به وام‌های کلان دارند و مسائلی ازاین دست باید مورد توجه آنان قرار گیرد.

وی در این خصوص اظهارداشت: سوال اصلی در رابطه با موضوع طرح شده این است که آیا باید بار اصلی اقدام حمایتی کشور در دوره کرونا بر سیاست‌های پولی باشد یا خیر و چنانچه بناست بر سیاست‌های پولی قرار گیرد، آیا نباید هیچ نوع اصلاح یا تبلیغی در بانک‌های اطلاعاتی مربوط به وضعیت خانوارها، سامانه نظام جامعه ایرانیان یا مسائل دیگر انجام شود؟ این سوال‌هایی است که به نظر می‌رسد درصورتیکه وارد یک دور دیگر تعطیلی کرونایی شویم، همچنان بی‌پاسخ باقی خواهد ماند.       

این کارشناس اموراقتصادی ارزیابی خود درباره کمک‌های امسال با توجه به وجود عدم توازن بازار سرمایه درتامین مالی چنین بیان کرد: درباره بسته یک میلیون تومانی به طور خاص تحقیقی صورت گرفته که مربوط به ایران هم نیست، مجموعا آن را درست دانسته‌اند. با این حال شخصا درباره نقش نظام بانکی در تامین مالی و افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی معتقدم که ایده درستی نیست به این دلیل که کشورهایی با وضعیتی شبیه به ایران نتوانسته‌اند فاصله خود را با کشورهایی که رشد بیشتری دارند، مگر در یک نظام اعتباری بانکی پایه کم کنند.

وی افزود: نکته دیگر آن است که رشد اعتبارات سیستم بانکی در شرایط تورمی به معنای تولید تامین مالی نیست، بنابراین مسئله مورد اشاره یک نگرانی محسوب می‌شود و در پاسخ به همین نگرانی بانک مرکزی از دی ماه برنامه کنترل ترازنامه را اجرایی کرده که کار صحیحی هم به حساب می‌آید، اما در نهایت پاسخ به مبحث ادامه تامین اعتبار از جانب نظام بانکی و تامین سهم آن بدون اینکه تصور کنیم مسئله دیگری مثلا بازار سرمایه می‌تواند جایگزین آن شود، لازم است.

وی در این رابطه توضیح داد: متاسفانه با در نظر گرفتن این قید که باید راه حلی برای هدایت اعتباربه معنای هدایت پول بانکی به سمت اهداف اصلی اقتصاد کلان ایران پیدا شود، شبیه کاری که اروپایی‌ها، ژاپنی‌ها یا چینی‌ها بعد از جنگ جهانی دوم انجام دادند، هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

کد خبر: ۷۲٬۳۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha