۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
 افزایش عوارض ساخت‌وساز تأثیری بر قیمت معاملات مسکن ندارد
سخنگوی شورای شهر تهران:

افزایش عوارض ساخت‌وساز تأثیری بر قیمت معاملات مسکن ندارد

اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران اظهار کرد: برخلاف اینکه گفته می شود عوارض ساخت و ساز تأثیر جدی بر قیمت مسکن دارد، اما این عوارض در تهران کمتر از دو درصد قیمت معاملات مسکن را تشکیل می دهد و بسیار کم و ناچیز است.

به گزارش بازار، علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در رابطه با افزایش نرخ عوارض ساخت و ساز گفت: مبلغ عوارض ساخت و ساز در تهران میانگین ۱.۱ دهم درصد قیمت معاملات است و این درحالیست که این عوارض در برخی کلانشهرها به ۷ درصد هم می رسد.

وی افزود: برخلاف اینکه گفته می شود عوارض ساخت و ساز تأثیر جدی بر قیمت مسکن دارد، اما این عوارض در تهران کمتر از ۲ درصد قیمت معاملات مسکن را تشکیل می دهد و بسیار کم و ناچیز است.

سخنگوی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه نسبت رقم عوارض به قیمت ملک بسیار ناچیز است، گفت: این رقم تأثیر جدی بر رقم معاملات مسکن ندارد گرچه ممکن است عده ای خلاف این موضوع را تبلیغ کنند.

اعطا اظهار کرد: رقمی که شورای شهر تصویب کرده متناسب با افزایش قیمت ها نبوده زیرا اگر قرار بود نرخ عوارض ساخت و ساز، نسبت به قیمت ملک در سال گذشته تعیین شود باید متوسط ۲۵۵ درصد در تهران افزایش می یافت، اما الان افزایش نرخ عوارض یک پنجم این میزان است.

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: مبنای اصلی درآمد شهرداری ها عوارض ساختمانی است و طبیعتا ایده آل شهرداری و شورای شهر هم این است که دریافت این عوارض به صفر برسد و به عوارض دوران بهره برداری تبدیل شود اما در حال حاضر چنین موضوعی امکانپذیر نیست.

در ادامه، حسین محمودی اصل کارشناس ارشد اقتصادی گفت: تأثیر افزایش نرخ عوارض ساخت و ساز بر حوزه مسکن خیلی زیاد نیست، اما همین درصد ناچیز به دلیل کارشناسانه نبودن نظام قیمت گذاری، بهانه ای برای افزایش قیمت معاملات مسکن قلمداد می شود.

وی با بیان اینکه شهرداری به دنبال درآمدهای پایدار است، افزود: شهرداری برای درآمدهای پایدار و افزایش نرخ عوارض باید التهاب بازار مسکن، انتظارات تورمی بالا در شهر و زمان آن را هم در نظر بگیرد.

کارشناس ارشد اقتصادی بر این باور است که افزایش نرخ عوارض ساخت و ساز در این شرایط رکود بازار مسکن و قدرت خرید پایین مردم، می تواند به رکود بیشتر بازار منجر شود.

محمودی اصل لزوم بازتعریف درآمدهای شهرداری را یادآور شد و گفت: وقتی افزایش عوارض دو درصدی می تواند دستاویزی برای افزایش قیمتها قرار بگیرد یعنی کار فرهنگ سازی و اطلاع رسانی ما در جامعه بسیار ضعیف است.

وی با بیان اینکه تأثیرگذاری اصلی و نهایی افزایش نرخ عوارض بر قیمت زمین است بیان کرد: شهرداری برای واقعی شدن قیمت مسکن باید از طریق اطلاع رسانی و یا ایجاد سامانه های کنترلی اقدام کند.

کد خبر: ۷۲٬۳۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha