۱۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
چرا بایدن در تشریح سیاست خارجی آمریکا نامی از ایران نبرد؟
بازار گزارش داد؛

چرا بایدن در تشریح سیاست خارجی آمریکا نامی از ایران نبرد؟

جو بایدن، رییس جمهور امریکا در اولین سخنرانی رسمی خود در خصوص سیاست خارجی کشورش، ضمن حمایت جنجالی آمریکا برای جنگ به رهبری عربستان در یمن، قول داد که نسبت به ولادیمیر پوتین سخت گیرانه تر عمل کرده، با وعده همکاری مجدد آمریکایی ها با جهان پس از دوران «اول آمریکا» مبارزه نماید.

بازار؛ گروه بین الملل:  رئیس جمهور جو بایدن قبل از ایراد اولین سخنرانی در خصوص سیاست خارجی کشورش در روز پنجشنبه، از کارکنان وزارت امور خارجه استقبال کرد.

وی قول بازگشت به همکاری با متحدان را داد و متعهد شد که دولت وی روابطی را که تحت سلطه دونالد ترامپ نابسامان شده بود را تقویت خواهد کرد.

بایدن همچنین متعهد شد که مجدداً با نهادهای بین المللی مانند سازمان بهداشت جهانی در ارتباط کاری خواهد بود و اظهار داشت که مهمترین چالشهای جهان از بحران اقلیمی و تغییرات آب و هوایی گرفته تا پاندمی کرونا، فقط توسط ملتهایی که در امور مشترک با  یکدیگر کار و همکاری می کنند، حل خواهد شد.

البته، رییس جمهور امریکا ضمن حمایت جنجالی آمریکا برای جنگ به رهبری عربستان در یمن، قول داد که نسبت به ولادیمیر پوتین نیز سخت گیرانه تر رفتار و عمل کرده، با وعده همکاری مجدد آمریکایی ها با جهان پس از دوران «اول آمریکا» مبارزه نماید.

بایدن در سخنرانی خود نامی از پیوستن به برجام نبرد. برخی معتقد هستند دلیل این امر این است که او نمی خواهد چنین موضوعی را در عرصه عمومی مطرح کند و خواستار این است که کارها در خصوص برجام پیش رود. برخی دیگر نیز معتقد هستند عدم نام بردن از بازگشت آمریکا به برجام به دلیل کم اهمیت بودن این موضوع بوده است. در هر صورت بایدن اعلام کرد که آمریکا متعهد به توافقنامه های بین المللی است که به صورت ضمنی بازگشت به برجام را در خود ملحوظ دارد.

در حقیقت، گویا سخنان رئیس جمهور برای نشان دادن این تغییر که در حال حاضر در جریان است، طراحی شده بود.

بر همین اساس عده ای از مقامات و کارشناسان امریکایی به تحلیل و تفسیر این سخنرانی پرداختند که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

باری پاول، معاون ارشد رئیس و مدیر مرکز استراتژی و امنیت اسکوکرافت امریکا: رئیس جمهور امریکا موفق شد اولین سیاست خارجی تجدید شده آمریکا را برای دهه ۲۰۲۰ ایجاد کند که با دو منافع اصلی آمریکا همراه است. اولین مورد، بهره مندی مستقیم از طبقه متوسط ​​آمریکا با تأمین شغل و رفاه از طریق توافق نامه های تجارت عادلانه و بازسازی در خانه است.

مورد دوم حفاظت از امنیت ملی ایالات متحده با قرار دادن مجدد اتحادهای آمریکا است که وی آن را بزرگترین سرمایه ما به عنوان اولویت اصلی خواند. بنابراین، او شروع به تنظیم مجدد لحن تعامل آمریکا در جهان کرده است. اکنون کار واقعی انجام انتخاب های استراتژیک سخت، خصوصاً تدوین استراتژی توسط ایالات متحده و متحدانش برای چین است.

کریستوفر اسکالوبا، مدیر طرح امنیت فرا آتلانتیک: سخنرانی بایدن در خصوص سیاست خارجی، به دلیل عادی بودن حالت تهاجمی آن، یا حداقل آن چیزی که پیش از سال ۲۰۱۶ تصور می کردیم، طبیعی بود. مضامین دیپلماسی، همکاری و اتحادها، سخنان خوشایندی برای متحدان و شرکای اروپایی و فراتر از آن خواهد بود همانند صحبتهای سخت و واضح او درباره روسیه (و با دقت بیشتری چین)، تعهد وی در راه مبارزه با تغییرات اقلیمی و تصمیم گیری برای خروج نیروهای نظامی آمریکایی از اروپا.

(بر اساس گزارش یورو نیوز، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در ادامه بازنگری‌های خود در برخی سیاست‌های بحث برانگیز دولت ترامپ، برنامه خروج نظامیان کشورش از خاک آلمان را به حال تعلیق در آورده است. این خبر را، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه، ساعاتی پیش از نخستین سخنرانی جو بایدن در خصوص سیاست خارجی کاخ سفید اعلام کرد.)

با این وجود، میراث ناخوشایند سیاست خارجی دولت گذشته این سخنرانی را تحت پیگیری قرار داد و بایدن را مجبور به تشخیص ضرورت بازپس گیری یک جبهه اعتماد، چه در داخل و چه در خارج از کشور کرد. هیچ سخنی مبنی بر منابع قابل توجه از نظر زمان، پول مورد نیاز برای بازسازی اعتبار آمریکا و همچنین چه کارهایی می توان انجام داد و با چه سرعتی و با چه اولویتی مطرح نشد.

کریستوفر پربل، رییس ابتکار همکاری های نوین امریکا در اندیشکده شورای آتلانتیک و  کارشناس سیاست خارجی امریکا: متخصصان وزارت خارجه مطمئنا از دعوت جو بایدن برای رهبری با دیپلماسی استقبال کردند، اما او باید اولویت ها را تعیین کند و جاه طلبی های جهانی آمریکا را به نرمی تعدیل کند. همانطور که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی در ماه نوامبر توضیح داد، هر تصمیم در خصوص سیاست خارجی باید توسط یک سوال اساسی مورد قضاوت قرار گیرد، آیا این امر باعث بهبود زندگی بهتر، آسان تر و امن تر خانواده ها در سراسر این کشور می شود؟ مهار و توقف بیماری همه گیر COVID-۱۹، بازگرداندن اقتصاد ایالات متحده و بهبود تقسیمات داخلی کشور باید در راس برنامه تیم بایدن باشد.  

کرستن فونتنروز، کارشناس سابق شورای امنیت ملی کاخ سفید در حوزه خلیج فارس: اعلام یک فرستاده ویژه برای یمن درست قبل از اعلام پایان حمایت وزارت دفاع از ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی که درگیر جنگ است و پایان فروش تسلیحات مربوطه یک پیام دقیق مطرح شده توسط دولت است که ایالات متحده باید به تمام جوانب آن مشرف باشد، اما برای انجام تلاش های دیپلماتیک کمک های نظامی را جایگزین کند.

بیانیه آشکار و روشن تعهد نسبت به امنیت عربستان سعودی به منظور اطمینان خاطر از خلیج فارس است که از جسارت حوثی ها و ایرانی ها جلوگیری می کند و سرکوب حملات هوایی عربستان سعودی احتمالاً در پاسخ به ادامه حملات حوثی ها انجام خواهد شد که بدون کمک ایالات متحده در زمینه تجزیه و تحلیل هدف، برای غیرنظامیان کشنده تر خواهد بود.

ویلیام اف. وکسلر، مدیر مرکز رفیق حریری و برنامه‌های خاورمیانه در شورای آتلانتیک: تنها اعلامیه مربوط به خاورمیانه و شمال آفریقا در خصوص یمن بود. در اینجا رئیس جمهور امریکا چندین وعده مهم مبارزاتی را دنبال کرد: تلاش برای پایان دادن به جنگ، کمک به رفع بحران انسانی، متوقف کردن حمایت نظامی آمریکا از عملیات سعودی و همکاری با سازمان ملل و تأکید مجدد بر دیپلماسی کاری که وی با نامگذاری «تیم لندرکینگ»، یک دیپلمات حرفه ای بسیار قابل احترام، به عنوان نماینده ویژه ایالات متحده انجام داد.

اما دقت نظر رئیس جمهور برای محدود کردن پشتیبانی از عملیات تهاجمی و فروش اسلحه مربوط به همان اندازه مهم بود، در حالی که وی تشخیص داد که عربستان سعودی توسط حملات موشکی و پهپاد از نیروهای مجهز شده ایران در چندین کشور در معرض تهدید قرار دارد. زبان سنجیده شده دیدگاه های متعادلی را ارائه می دهد که بسیار دور از آن چیزی است که ما در مورد مبارزات انتخاباتی در رابطه با عربستان سعودی شنیده ایم و نشانه خوبی برای بررسی استراتژیک آینده روابط ایالات متحده و عربستان است. انتظار می رود ماده این بررسی به اندازه کافی چالش برانگیز باشد. این یک نشانه دلگرم کننده است که هر دو طرف بدون استفاده از عبارات بیش از حد گرم و غیر دیپلماتیک به آن نزدیک می شوند. پس از چهار سال از نام تجاری دیپلماسی دولت ترامپ که تحت سلطه توئیت، تهدید و توهین قرار گرفته است، دیدن یک بار دیگر حرفه ای بودن بسیار خوشحال کننده است. "

جان هربست، مدیر مرکز اوراسیایی شورای آتلانتیک و سفیر سابق آمریکا در اوکراین: سخنرانی بایدن در رابطه با سیاست خارجی به طور خلاصه نکات اصلی رویکرد او در قبال روسیه را در بر گرفت و با اظهارات وی به عنوان یک نامزد و فعالیت های او از زمان ورود به دفتر بیضی کاخ سفید مطابقت داشت.

وی تأکید کرد که هنگامی که مسکو اقدامات تهاجمی را که منافع آمریکا را تهدید می کند، اتخاذ خواهد کرد، آمریکا دگرگون نخواهد شد و می تواند با متحدان و شریکان خود به بهترین نحو مقابله کند. رئیس جمهور همچنین حمایت خود را از الکسی ناوالنی، مخالف برجسته دولت ولادیمیر پوتین در روسیه و زندانی کردن ناعادلانه او و ده ها هزار تظاهرات کننده در سراسر روسیه که با زندان و تهاجمات نیروی پلیس روبرو شده اند، تکرار کرد.

در همین زمان ، بایدن بار دیگر تمایل خود را برای مذاکره و کار با روسیه در مورد موضوعات مهم از جمله سلاح های کشتار جمعی ابراز کرد. رویکرد متعادل دولت جدید مورد استقبال گرم دوستان قرار گرفته و زمینه را برای برخورد با کرملین آشفته فراهم می کند.

جاش لیپسکی، مدیر شورای جهانی تجارت آتلانتیک و مدیر برنامه ها و سیاست گذاری ها در مرکز ژئواکونومیک: امروز، رئیس جمهور به جهانیان یادآوری کرد که تأمین اقتصاد قویتر در داخل کشور اولین قسمت از هر سیاست خارجی موفق است.

این سخنرانی مفاهیم فرسوده شکاف بین سیاست خارجی و سیاست داخلی را از بین برد. بایدن می داند که با شکست اقتصادی آمریکا، هیچ یک از اهداف سیاست خارجی او در زمینه آب و هوا، بیماری کووید و چین قابل دستیابی نیست.

  اما او همچنین تنش ذاتی این رویکرد را در مورد تجارت و تولید تشخیص داده است. حمایت از کارگران آمریکایی ضمن بازسازی همزمان اتحادها و روابط تجاری، آزمایشی از چشم انداز ارائه شده امروز است. 

جولیان مولر-کالر، کارشناس مرکز ژئو تکنولوژی و ابتکار آینده نگری، استراتژی و خطرات در مرکز استراتژی و امنیت اسکوکرافت: با انتصاب معاون اول مشاور امنیت ملی در زمینه سایبر و فناوری های نوظهور، دولت بایدن این موضوعات را به بالاترین سطح تصمیم گیری ارتقا می دهد.

در رقابت با چین، یک واکنش همه گیر موفق یا گفتگوی فراآتلانتیک درباره حریم خصوصی و جمع آوری داده ها، هوش مصنوعی و سایر فناوری های نوظهور بر همه جنبه های سیاست خارجی امروز تأثیر می گذارد.

به نظر می رسد دولت جدید این موضوع را درک کرده و قصد دارد به ماهیت ژئوپلیتیکی فناوری توجه و قدردانی لازم را بدهد.  

حال پس از این تحلیل ها می توان اینگونه عنوان کرد که موفقیت ها یا شکست های بایدن با توجه به نحوه تناقض در دوره ریاست جمهوری وی تعیین می شود. رئیس جمهور درگیر یک برنامه فوق العاده بلند پروازانه اجتماعی، اقتصادی و سیاست خارجی در میان همه گیری و رکود اقتصادی و با اکثریت کنگره و نه کمتر است.

کد خبر: ۷۲٬۲۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha