۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸
همدستی کرونا و گرانی برای خاموشی چراغ بازار شب عید
سایه شوم کرونا بر بازار بی حال شب عید

همدستی کرونا و گرانی برای خاموشی چراغ بازار شب عید

با شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از فعالیت‌های خدماتی شهرهای بزرگ مانند تهران دچار اختلال و کسادی بازار شده‌اند و برخی از فعالیت‌ها به صورت کامل مختل و به تعطیلی کشیده شده‌اند.

به گزارش خبرنگار بازار، با چرخی در خیابان‌ها و خلوتی کوچه پس کوچه‌ها شهر به خوبی می‌توان متوجه این امر شد که مانند هر سال، خبری از شلوغی بازارها و خریدهای شب عید مردم نبوده و تقریبا تمام بازارهای تهران به صورت نیمه تعطیل و یا تعطیلی کامل درآمدند.

وضعیت فعلی کشور و درگیری آن با کرونا به این کسادی در شرایط بازار شب عید دامن زده و خرید و فروش را به شدت کاهش داده است البته دلایل دیگری از جمله سخت‌تر شدن شرایط  زندگی مردم با توجه به گرانی‌های اخیر و بالا رفتن هزینه‌های زندگی شرایط را برای بسیاری از کسب‌وکارها بیش از پیش سخت کرده است.

خدمات در قرنطینه کرونا 

از این رو برخی کافه‌ها و رستوران‌ها تحت تاثیر این ویروس مشتری‌های ثابت خود را از دست داده و به علت نبود مشتری اقدام به تعطیلی مغازه‌های خود کرده‌اند و در گفته‌های خود از به صرفه نبودن استفاده از امکانات مانند برق، آب و گاز و مواد ضد عفونی کننده صحبت به میان می‌آورند.

عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت از کاهش ۷۵درصدی مشتریان واحدهای عرضه محصولات آماده خوراکی خبر داده و گفته، «ورودی صنف رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها، یک چهارم شده است» که این امر به خوبی نشان دهنده کسادی بازار در شرایطی که همه ساله با رونق گرفتن بازار شب عید، کسب‌وکار این واحدهای صنفی نیز با افزایش تقاضا مواجه می‌شدند.

از این رو  بیشتر واحدهای تولید و خدمات به کارگران مشغول فعالیت خود مرخصی بدون حقوق را تحمیل کردند که این امر هم به نوبه خود درآمد این کارگران را کاهش داده که از این رو قدرت خرید این افراد به شدت کاهش پیدا خواهد کرد و در بازار شب عید تاثیرات منفی برجای خواهد گذاشت.

مچ اندازی کرونا با سودجویان در بازار خودرو

با شدت گرفتن تکثیر ویروس کرونا در کشور، بازارهایی مانند خودرو که در روزهای گذشته، قیمت‌های آن به صورت دقیقه‌ای در حال افزایش بود دستخوش تغییرات شد و نه تنها این افزایش متوقف شده بلکه در برخی از محصولات ساخت داخل با کاهش قیمت روبه‌رو بوده است.

این کاهش قیمت به مزاج برخی سودجویان که از افزایش مکرر قیمت خودرو مسرور بودند، خوش نیامده و تلاش می‌کردند که از این افزایش با قیمت‌گذاری بی منطق در فضای مجازی تاثیر کاهش قیمت را در این بازار بی اثر کنند.

در نهایت به نظر نمی‌رسد که بازارها و فعالان اقتصادی به مانند هرسال بازار گرمی در آخرین شب‌های زمستان و شب عید خود تجربه کنند چون بیشتر مردم یا از ترس بیماری کرونا و یا به دلیل بالا بودن خرج زندگی خود ترجیح می‌دهند از خرید کردن صرف نظر کنند.

کد خبر: ۷٬۲۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha