۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
درآمدزایی از ورزش حلقه مفقوده اقتصاد لرستان؛ رویایی که دور از انتظار نیست
بازار گزارش می‌دهد؛

درآمدزایی از ورزش حلقه مفقوده اقتصاد لرستان؛ رویایی که دور از انتظار نیست

لرستان-حلقه مفقوده توسعه اقتصادی در لرستان، صنعت ورزش است که همواره طی سالیان گذشته مورد بی توجهی قرار گرفته است آن هم در حالی که این استان دارای ظرفیت های بسیار خوبی در حوزه ورزشی به خصوص ورزش های صعودی، هوایی، توریسم ورزشی و ... است.

بازار؛ گروه استان‌ها: لرستان در حوزه ورزش سهم اقتصادی ناچیزی دارد، درحالیکه در دنیا اقتصادهای قدرتمندی حول محور ورزش شکل گرفته اما در ایران و به ویژه لرستان این مهم مورد غفلت واقع شده و آنطور که باید به آن پرداخته نشده است.ورزش، همان بخشی است که استان لرستان ظرفیت قابل توجهی در آن دارد اما در نبود زیرساخت‌های مناسب و عدم حمایت‌های مسئولان، فرصت شکوفایی استعدادها ایجاد نمی‌شود.

جوانان لرستان در ورزش های انفرادی به ویژه رشته‌های رزمی همواره خوش درخشیده‌اند اما از آنجایی که درآمدی از این افتخارآفرینی نصیبشان نشده بسیاری از قهرمانان ورزشی از ادامه مسیر خود بازمانده‌اند.

ظرفیت رونق گردشگری ورزشی در لرستان
دبیر هیئت ووشوی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: در جامعه جهانی ورزش اقتصادی به عنوان یک صنعت شناخته شده و حتی در کشورهای مثل برزیل صادرات ورزشکار هم انجام می‌شود به طوری که امروز در بسیاری از نقاط دنیا از ورزشکاران به ویژه فوتبالیست‌های برزیلی استفاده می‌کنند اما در ایران این‌گونه نیست.

جوانان لرستان در ورزش های انفرادی به ویژه رشته‌های رزمی همواره خوش درخشیده‌اند اما از آنجایی که درآمدی از این افتخارآفرینی نصیبشان نشده بسیاری از قهرمانان ورزشی از ادامه مسیر خود بازمانده‌اند

سعید علیمردانی افزود: بیشترین پولی که در جامعه ورزشی در سطح بین‌الملل جابه جا می‌شود مربوط به ورزش فوتبال است و برخی از ورزش‌های انفرادی هم درآمدزا هستند اما در کشور ما متأسفانه ورزش به عنوان تفریح دیده می‌شود و آن طور که باید مورد حمایت قرار نمی‌گیرد.

وی عنوان کرد: بسیاری از کشورها مالیات های کلانی از بخش ورزش دریافت می کنند مثلاً حداقل ۳۰ درصد قرارداد لئو مسی بابت مالیات کسر می شود که این به معنی درآمدزایی برای آن کشور محسوب می شود؛ در ایران غیر از فوتبال از هیچ رشته‌ انفرادی کسب درآمد نمی‌شود.

ورزش‌های انفرادی در ایران درآمد زا نیست
دبیر هیئت ووشوی لرستان خاطرنشان کرد: حسن یزدانی قهرمان المپیک کشتی است اما چون لیگ پویایی نداریم هیچ درآمدی ندارد، حتی مربیان ما هم درآمد چندانی ندارند چون شهریه بسیار کمی از خانواده‌ها دریافت می‌کنند که این شرایط سبب شده جوانان، رغبت چندانی به رشته‌های انفرادی نداشته باشند و همه سعی می‌کنند با ورود به فوتبال به درآمد برسند.

علیمردانی بیان کرد: در چین و ژاپن در کنار سایر صنعت‌ها ورزش هم به سرعت پیشرفت کرده و با برگزاری مسابقات متعدد، آن را به صنعتی پرسود تبدیل کردند و امروز ورزشکاران ما برای اینکه در سطح حرفه‌ای به درآمد برسند به کشورهای دیگر می روند.

وی گفت: از رسانه‌ها انتظار داریم که تمام توجه آنها به یک ورزش معطوف نشود و از مشکلات سایر ورزشکاران هم گزارش تهیه کنند کمااینکه با درخشش یک ورزشکار در مسابقات جهانی همه رسانه‌ها به یک مصاحبه بسنده می‌کنند و بعد آن ورزشکار را به فراموشی می‌سپارند و دیگر پیگیر نمی‌شوند که آیا وعده‌هایی که به وی داده‌اند عملی شده است یا خیر.

تمرکزگرایی و نبود زیرساخت‌ها مهمترین چالش پیش روی اقتصاد ورزشی 
رئیس هیئت تیراندازی لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: عمدتاً کشورهایی در المپیک مدال کسب می‌کنند که از لحاظ اقتصادی در دنیا حرفی برای گفتن دارند و از همین ورزش و پرورش استعدادها هم برای درآمدزایی بیشتر استفاده می کنند.

حمید خدادادی افزود: زمانی استان لرستان قطب ورزش کشور بوده است اما به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب روز به روز نسبت به استان‌های دیگر ضعیف‌تر می‌شود؛ بعضی رشته ها مانند تیراندازی اکتسابی هستند یعنی فرد باید به خوبی آموزش ببیند و موفقیت در آن ربطی به استعداد ندارد.

زمانی استان لرستان قطب ورزش کشور بوده است اما به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب روز به روز نسبت به استان‌های دیگر ضعیف‌تر می‌شود

وی در رابطه با موانع تحقق اقتصاد ورزشی، عنوان کرد: نبود زیرساخت‌ها و قبضه کردن همه رشته‌ها زیر سایه فوتبال و کشتی سبب شده که بسیاری از رشته‌های ورزشی نادیده گرفته شوند و نه تنها نگاه کلان اقتصادی نسبت به آنها وجود ندارد بلکه از سوی رسانه‌ها هم پوشش خبری داده نمی‌شوند.

استفاده از ظرفیت بام لرستان برای ورزش‌های هوایی و جذب گردشگر
رئیس هیئت تیراندازی لرستان تصریح کرد: رئیس فدراسیون تیراندازی در سفری که به استان لرستان داشت در بازدید از سایت هوا فضای پادگان حمزه اعلام کرد که به ۳۰ کشور دنیا سفر کرده اما تا به حال چنین سایتی با این منظره زیبا ندیده است بنابراین تقاضا داریم شرایطی فراهم شود که این سایت از حالت نظامی‌گری بیرون بیاید تا به جذب توریست منجر شود.

خدادادی خاطرنشان کرد: برای حرکت به سمت ورزش اقتصادی حتی می‌توان سایتی در بام لرستان راه اندازی کرد که علاوه بر تیراندازی برای مقاصد گردشگری هم مورد استفاده قرار بگیرد چون رشته‌های پروازی علاوه بر جذابیت و هیجان، درآمدزایی زیادی نیز به دنبال دارد.

وی گفت: از آنجایی که بیشتر توجهات فقط بر روی چند رشته خاص متمرکز شده بنده در طول این چهار سالی که رئیس هیئت تیراندازی هستم هنوز نتوانستم در یک برنامه زنده تلویزیونی حاضر شوم که مشکلات و ناگفته این حوزه را بیان کنم در حالیکه باید نگاه وسیعتری به حوزه ورزش داشته باشیم.

عوارض دخانیات صرف امور ورزشی شود
رئیس هیئت تیراندازی لرستان اظهار داشت: حتی در مواردی به ما گفته شده که رشته تیراندازی جامعیت ندارد در حالیکه در خانه هر فرد لرستانی یک تیرانداز وجود دارد که این آگاهی نسبی مردم نسبت به ورزش تیراندازی یک ظرفیت است به طوریکه در مجموعه اشعار و فرهنگ لرستان، همواره تیراندازی جایگاه ویژه‌ای داشته و حتی در احادیث اسلام هم به اهمیت این موضوع تاکید شده است.

خدادادی با بیان اینکه رشته تیراندازی ۴۵ مدال المپیکی دارد اما آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است، ادامه داد: در بسیاری از کشورها عوارضی که از دخانیات دریافت می‌شود را در ورزش هزینه می‌کنند ولی در کشور ما مافیایی در بخش دخانیات وجود دارد که اجازه نمی دهد این عوارض صرف امور ورزشی شود.

باشگاه های ورزشی باید به بنگاه اقتصادی تبدیل شوند
مدیرکل ورزش و جوانان لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: این واقعیت وجود دارد که اقتصاد بر همه امور تاثیرگذار است؛ در حال حاضر ورزش یکی از موضوعاتی است که هم از اقتصاد تأثیر می‌پذیرد و هم بر اقتصاد تاثیر می‌گذارد. استان‌هایی داریم که چهار یا پنج تیم لیگ برتری دارند و در مقابل برخی استان‌ها هیچ تیمی ندارند؛ ما باید به سمتی برویم که باشگاه‌های ورزشی را به‌عنوان بنگاه اقتصادی در نظر بگیریم و این همان تفکری است که در استانهای کم برخوردار وجود ندارد در نتیجه در باشگاه‌ها، بیشتر قراردادهای غیراقتصادی را دنبال می‌کنند.

رشته تیراندازی ۴۵ مدال المپیکی دارد اما آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است 

حشمت الله امان الهی عنوان کرد: خیلی از باشگاه‌ها درآمد خاص اقتصادی ندارند و بیشتر درآمدشان به شهریه معطوف شده است و از ظرفیت تبلیغات، امتیاز، رایزنی و صدا و سیما استفاده نمی‌کنند در صورتی که محصولات، خدمات و کالاهای زیادی را داریم که از طریق ورزشکاران می‌توانند تبلیغ شوند و بر اقتصاد یک جامعه تاثیر بگذارند. در استان‌های کم برخورداری مثل لرستان بیشتر مباحث ورزشی دنبال می‌شود در صورتی که نگرش به ورزش به عنوان یک کالای مصرفی است و ورزش هم در این استان متکی به دولت است البته در سال‌های اخیر اتفاقات بسیار خوبی در استان افتاده است‌.

وی  تصریح کرد: در بحث اقتصاد و جذب گردشگر می‌توانیم خیلی موفق عمل کنیم چون استان ما ظرفیت و پتانسیل لازم را در این زمینه دارد مثلاً در بخش کوهنوردی، قایقرانی در آب‌های خروشان یا آرام، پتانسیل‌های بسیار بالایی داریم که می‌توانیم با جذب گردشگر، درآمد و سرمایه را وارد استان کنیم. در ورزش می‌توان از ظرفیت تماشاگران استفاده‌های زیادی کرد و اگر دقت کنیم می‌بینیم که کشورها برای میزبانی مسابقات المپیک، جهانی، آسیایی رغبت زیادی نشان می‌دهند که آن هم به خاطر همین ظرفیت گردشگری و تماشاچیانی است که برای دیدن مسابقات می‌روند که تاثیر مستقیمی بر اقتصاد شان می‌گذارد.

مدیرکل ورزش و جوانان لرستان بیان کرد: وقتی افراد برای دیدن مسابقات ورزشی به یک استان یا کشور سفر می‌کنند فقط بحث ورزش نیست، بلکه در آن استان و یا کشور، سرمایه و پول زیادی وارد می‌شود در نتیجه زیرساخت‌های زیادی را می‌توان ایجاد کرد.

پتانسیل لرستان برای قایقرانی و کوهنوردی
مدیرکل ورزش و جوانان لرستان  با بیان اینکه یکی از پروژه‌هایی که در بخش اقتصاد ورزشی می‌تواند به ما کمک کند؛ پیست اسکی الیگودرز است که به زودی فاز اول آن افتتاح می‌شود که یک پیست زیبا و منحصر به فرد است که حدود ۴۵ کیلومتر تا مرکز شهر فاصله دارد و ظرفیت برگزاری مسابقات بین‌المللی را نیز دارد که می‌تواند در جذب گردشگر و توریست ورزشی موثر باشد، بیان کرد: 
 اگر استادیوم ۱۵ هزار نفری خرم‌آباد نیز به بهره‌برداری برسد حداقل می‌توانیم برای ظرفیت تبلیغات از آن‌ استفاده کنیم همچنین استادیوم پنج هزار نفری دورود هم در هفته آینده افتتاح می شود که این پروژه ها در حرکت به سمت ورزش اقتصادی موثر است.

امان الهی خاطرنشان کرد: ما یک زمانی تیم گهر دورود را داشتیم که جایی برای میزبانی آن وجود نداشت ولی با افتتاح ورزشگاه دورود، این پتانسیل د شهرستان دورود ایجاد می‌شود همچنین پیگیر راه‌اندازی استادیوم پنج هزار نفری بروجرد نیز هستیم و این نوید را می‌دهیم که امسال اتفاقات بسیار خوبی در ورزش و اقتصاد ورزشی استان رخ دهد.

وی افزود: امسال چند سرمایه‌گذار به استان وارد شده و در ورزش ما سرمایه‌گذاری کردند؛ یک بخش مربوط به باشگاه خیبر است که یک سرمایه گذار ورود پیدا کرده و امتیاز لیگ دسته یک را خریداری کرده است که امیدواریم بتوانیم این تیم را در لیگ برتر ببینیم؛ در بخش والیبال هم با بخش خصوصی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم که جای تقدیر دارد.

جذب چند سرمایه‌گذار در حوزه ورزش
مدیرکل ورزش و جوانان لرستان بیان کرد: در کوهدشت هم یک سرمایه گذار حدود دو سال است که در بحث پلیمر خلیج فارس ورود پیدا کرده و قرار شده حدود دو میلیارد تومان به دو میدانی ما اهدا کند؛ سالن دو و میدانی خیلی خوبی داریم و درصورتی که شرایط مهیا شود در لیست ورزشی و برگزاری مسابقات بین‌المللی بتوانیم میزبان باشیم، این موضوع بر اقتصاد ورزشی ما تأثیر زیادی خواهد داشت.

یکی از پروژه‌هایی که در بخش اقتصاد ورزشی می‌تواند به ما کمک کند؛ پیست اسکی الیگودرز است که به زودی فاز اول آن افتتاح می‌شود

امان الهی گفت: باید فرهنگ سازی کنیم که دیدگاه ورزشکاران و جامعه ورزشی مان به سمتی برود که در بحث حرفه‌ای ورود پیدا کرده و درآمدزایی کنند؛ متاسفانه صنایع بزرگی در استان نداریم چون زیرساخت‌های لازم برای جذب سرمایه‌گذار فراهم نیست تا برای حضور آنها جذابیت ایجاد شود.در حال حاضر اسپانسرهای ورزش لرستان در خارج از استان مشغول فعالیت هستند و هیچ کدام از سرمایه‌گذاران ما مقیم استان نیستند که مثلاً کارخانه‌ای در استان داشته باشند و از این طریق بتواند ورزش لرستان را ساپورت کنند.

وی عنوان کرد: رسانه‌ها می‌توانند در صنعت ورزش تبلیغات مناسب‌تری انجام دهند و این موضوع را به جامعه القا و فرهنگ‌سازی کنند که ورزش فقط اجرای یک برنامه ورزشی نیست بلکه صنعتی پول ساز است که با آن می‌توان درآمدهای کلانی به دست آورد تا این دیدگاه در جامعه رواج پیدا کند از طرفی مسئولان هم باید کمک کنند که زیرساخت‌ها مهیا شود تا ورود سرمایه‌گذار به استان تسهیل شود.

حرف های مشترک اهالی ورزش
حرف مشترک جامعه ورزشی این است که بسیاری از ورزش‌ها، قربانی فوتبال شده و عمدتاً در سایه فوتبال نادیده گرفته می‌شوند به عبارتی شرایط به گونه‌ای شده که غیر از فوتبال، هیچ رشته‌ای پتانسیل درآمدی ندارد و این انگیزه فعالیت را از سایر ورزشکاران گرفته است از طرفی در استانی مثل لرستان که مردم آن به دلیل فقر اقتصادی در معیشت خود مانده‌اند چگونه انتظار داریم که جوانان، علایق و استعدادهای خود را دنبال کنند پس وقتی ورزش ما اقتصادی نیست و درآمدی از آن حاصل نمی‌شود.

جوانان ترجیح می‌دهند به جای اینکه تمام وقت خود را صرف ورزش حرفه‌ای کنند در پی ایده کسب و کار و یافتن شغلی مناسب باشند چه قهرمانانی که یک زمانی در خارج مرزها مدال آوری می‌کردند و امروز برای گذران زندگی خود دست فروشی می‌کنند و ناچار شدند دست از علایق خود بکشند. به هر حال برای رونق ورزش و اقتصاد کشور باید به سمتی برویم که با ایجاد زیرساختها، قابلیت درآمدزایی از همه رشته‌های ورزشی فراهم شود.

کد خبر: ۷۲٬۲۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha