۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
صنایع تبدیلی؛ نیاز اصلی کشاورزی استان ایلام
بازار گزارش می‌دهد؛

صنایع تبدیلی؛ نیاز اصلی کشاورزی استان ایلام

ایلام-در حالی ظرفیت‌های بخش تولید محصولات مختلف کشاورزی در استان ایلام زمینه را برای ایجاد انواع صنایع تبدیلی و بسته بندی فراهم کرده که هنوز استان از طرح‌های بزرگ و مهم در این زمینه بی بهره مانده است.

 بازار؛ گروه استان‌ها: استان ایلام با داشتن ۳۵۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی که بیش از ۱۴۰ هزار آن آبی است، یکی از مناطق مستعد تولید انواع محصولات کشاورزی در کشور است.

در این استان سالانه بیش از یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در بخش زراعی، باغی، آبزیان، فرآورده‌های دامی و…به ارزش بیش از چهار هزار میلیارد تومان تولید می‌شود.

بیش از ۶۰ هزار نفر در استان ایلام در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند و تولیدات باکیفیت بخش کشاورزی در استان زمینه را برای فعال شدن صنایع تبدیلی و بسته بندی در استان فراهم کرده است.

صنایع تبدیلی؛ نیاز اصلی کشاورزی استان ایلام
یکی از کارشناسان اقتصادی در استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: کشاورزی مهمترین ظرفیت اقتصادی استان ایلام به شمار می‌رود که متاسفانه دارای مشکلات بزرگی از جمله سنتی بودن و نبود صنایع تبدیلی رنج می‌برد.

علیرضا پوراحمد بیان کرد: تولیدات استان ایلام به خصوص گندم، کلزا، گوشت قرمز، مرغ و ماهی، عسل، گیاهان دارویی و… زمینه را برای ایجاد و احداث صنایع تبدیلی و بسته بندی در استان فراهم کرده است.

تولیدات بخش کشاورزی استان ایلام مستعد بسته بندی مناسب و برندسازی هستند، ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی در بخش کشاورزی علاوه بر رونق تولید، باعث اشتغال ده‌ها هزار نفر دیگر در استان می‌شود

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر محصولات باکیفیت بخش کشاورزی استان بدون هیچ نام و نشان و بسته بندی خاصی به دیگر مناطق کشور ارسال می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه تولیدات بخش کشاورزی استان ایلام مستعد بسته بندی مناسب و برندسازی هستند، افزود: ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی در بخش کشاورزی علاوه بر رونق تولید، باعث اشتغال هزاران نفر دیگر در استان می‌شود.

پوراحمد با اشاره به ظرفیت‌های مرز مهران برای صادرات محصولات کشاورزی استان، افزود: اگر محصولات و تولیدات بخش کشاورزی استان از بسته بندی مناسب برخوردار باشند، می‌توان با کمترین هزینه این محصولات را به کشور عراق از طریق مرز مهران صادر کرد.

فعالیت ۱۵۱ واحد صنایع تبدیلی در استان ایلام
مدیر صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به ظرفیت‌های مهم کشاورزی استان ایلام برای احداث کارخانه‌های تبدیلی و بسته بندی، افزود: جهاد کشاورزی استان ایلام طی پنج سال گذشته فعالیت‌های بسیار خوبی برای جذب سرمایه گذاری در احداث واحدهای تبدیلی و بسته بندی کشاورزی در استان شروع کرده است.

اصغر باباخانی تصریح کرد: مهمترین مشکل در این بخش نبود سرمایه گذار قوی بخش خصوصی برای احداث واحدهای تبدیلی و بسته بندی بزرگ در استان است.

۱۵۱ واحد صنایع تبدیلی و بسته بندی در بخش تولید محصولات کشاورزی در استان ایجاد شده که ظرفیت این واحدها، فرآوری ۵۵۰ هزار تن محصولات مختلف کشاورزی است

وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر ۱۵۱ واحد صنایع تبدیلی و بسته بندی در بخش تولید محصولات کشاورزی در استان ایجاد شده است، گفت: ظرفیت این واحدها، فرآوری ۵۵۰ هزار تن محصولات مختلف کشاورزی است.

مدیر صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام عنوان کرد: این تعداد واحد تبدیلی و بسته بندی کشاورزی در استان ایلام باعث اشتغال بیش از یک هزار و ۱۰۰ نفر در استان شده است.

باباخانی با اشاره به اینکه واحدهای صنایع تبدیلی استان ایلام در بخش‌های زراعی، باغی، دامی و شیلات فعال هستند، افزود: بسته‌بندی حبوبات، تولید ترشیجات بسته‌بندی و فرآوری گیاهان دارویی، سردخانه‌ها، بسته‌بندی عسل و… از جمله واحدهای تبدیلی و بسته بندی حوزه کشاورزی در استان هستند.

وی گفت: با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های تولیدات کشاورزی در استان ایلام به خصوص در زمینه گوشت مرغ و قرمز، این استان مستعد احداث صنایع تبدیلی و بسته بندی بزرگ و بیشتر با برندسازی نام استان است.

از سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی استان ایلام استقبال می‌کنیم
استاندار ایلام نیز در روز گذشته در جلسه با جمعی از سرمایه گذاران بخش صنایع تبدیلی کشاورزی اظهار کرد: راهبرد اصلی استان در ایجاد توسعه و اشتغالزایی بر سرمایه گذاری متمرکز شده و از سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی استان ایلام استقبال می‌کنیم.

قاسم سلیمانی دشتکی عنوان کرد: با توجه با توجه به افزایش تولیدات بخش کشاورزی در استان ایلام، ایجاد صنایع تبدیلی، بسته بندی و فرآوری محصولات در حوزه کشاورزی یک ضرورت در استان است.

وی گفت: با وجود دستاوردهای بسیار خوبی که در حوزه‌ کشاورزی و تولید محصولات کشاورزی در سال های اخیر داشته‌ایم، ایجاد صنایع تبدیلی برای ایجاد ارزش افزوده یک ضرورت مهم در استان به شمار می‌رود.

استاندار ایلام با اشاره به اینکه در حوزه آب و خاک کشاورزی استان ایلام، ۲ طرح بزرگ احیای اراضی ۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری و طرح سامانه گرمسیری در دست اجرا است، افزود: با اجرای این طرح ها قطعاً تولیدات بخش کشاورزی استان افزایش خواهد یافت و می‌توان برای ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی برای تولیدات این طرح‌ها برنامه ریزی کرد.

با توجه به ظرفیت‌های بخش کشاورزی در استان ایلام، احداث واحدهای بسته بندی، تبدیلی باعث رونق اشتغال، کار و تولید در استان می‌شود و علاوه بر این می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های مرز مهران، زمینه صادرات محصولات تولیدی استان را نیز فراهم کرد.

برندسازی و بسته بندی از نیازهای ضروری محصولات با کیفیت کشاورزی استان است، وجود کارخانه‌های تبدیلی باعث انگیزه برای کشاورزان و تولیدکنندگان استان برای تولید بیشتر نیز می‌شود.

کد خبر: ۷۲٬۲۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha