۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۷
«مهارت» در تعمیرگاه‌های خودرو بالانس نیست
بازار از مشهد گزارش می‌دهد؛

«مهارت» در تعمیرگاه‌های خودرو بالانس نیست

مشهد- در چهارگوشه شهر مشهد تعمیرگاه‌ها و یا به قول قدیمی‌ها گاراژهایی قرار دارد که بسیاری از خودروهای تعمیری را در خود جای‌داده اما نکته قابل‌تأمل این است که در این تعمیرگاه‌ها افراد بسیاری اشتغال به کاردارند که مهارت و یا آشنایی آن‌ها با معایب خودروها برای مشتریان اطمینان‌بخش نیست.

بازار؛ گروه استان‌ها: تعمیرگاه‌های بسیاری در سطح شهر مشهد به تعمیر و عیب‌یابی خودرو مشغول هستند که بر روی تابلوهای آن‌ها انواع و اقسام خدمت از تعمیر گیربکس گرفته تا بخاری و برف پاکن و حتی جلوبندی بر روی آن خودنمایی می‌کند.

سؤالی که معمولاً در همین‌جا ذهن مشتریان را به خود مشغول می‌کند همین موضوع است که در یک واحد صنفی ۱۲ متری با یک کارگر چگونه تمام خدمات خودرویی از جلوبندی تا تعمیر موتور و گیربکس ارائه می‌ کند و آیا افراد حاضر در این مغازه توانایی و یا مهارت ارائه تمامی این خدمات را به‌صورت تخصصی به مشتریان دارند؟

غربالگری
با حسین اصغری دارنده یک خودروی‌ام وی ام ۱۱۰ که به یکی از همین تعمیرگاه‌ها پا گذاشته است هم‌کلام می‌شویم و از وی می‌پرسیم که چرا این تعمیرگاه را انتخاب کرده و از کجا به مهارت تعمیرکاران در این واحد اطمینان دارد؟

وی بابیان اینکه تقریباً در هیچ واحد تعمیرگاهی به‌جز پروانه فعالیت و کسب‌وکار گواهینامه و یا مدرک مهارت‌آموزی بابت تعمیرکاران رؤیت نکرده است به ما می‌گوید: معمولاً اکثر مردم برحسب تجربه و یا سفارش تعمیرگاه‌های خودرو را انتخاب می‌کنند و تا حالا نشده که تعمیرگاهی را بر اساس شاخص‌های فنی و حرفه‌ای و یا مهارت‌آموزی انتخاب کنیم.

وی در این خصوص بابیان اینکه البته این اتفاق خوبی نیست و باید نسبت به غربالگری تعمیرکاران و افرادی که مهارت دارند تکیه کرد بیان می‌کند: به‌طور حتم اگر آموزش و تجربه آن‌هم در هنگامی‌که خودروها نیاز به دانش فنی دارند باهم آمیخته شود بسیاری تأثیرگذار خواهد بود.

رویه استادشاگردی
مسلم سام یکی دیگر از مشتریان همین تعمیرگاه به ما می‌گوید: متأسفانه بسیاری از افرادی که به‌عنوان تعمیرکار در مشهد مشغول به فعالیت هستند میزان مهارت و تخصص آن‌ها برای مشتری قابل‌تشخیص نیست.

هنگام مراجعه به تعمیرگاه‌های مختلف با نظرات مختلفی روبرو می‌شویم که هرکدام یک تشخیص متفاوت دارند لذا آموزش تعمیرکاران در شرایطی که خودروهای خارجی گران‌قیمتی مردم سوار هستند واجب است

وی به ما می گوید: اگرچه صاحبان تعمیرگاه‌ها دارای جواز فعالیت هستند اما معمولاً برای اینکه هزینه کارگاه را پائین بیاورند از افراد کم سن و سال برای کار در واحد صنفی استفاده می‌کنند تا به‌عنوان شاگرد حقوق کمتری بپردازند.

این دارنده خودرو معیوب عنوان می‌کند: معمولاً مردم به دلیل ترس از ناآشنایی شاگرد مغازه‌ها برای تعمیر خودرو همواره دارای دغدغه هستند و از آنجاکه نمایندگی‌های خودرو و مجاز با ازدحام بسیاری روبرو هستند لذا چاره‌ای برای مراجعه به همین تعمیرگاه‌های سنتی ندارند.

وی ابراز می‌کند: در همین راستا ضرورت دارد تا تمامی شاغلان مکانیکی و یا خدمات خودرویی آموزش‌دیده و برای مشتریان تخصص آن ها مشخص باشد تا دغدغه نداشته باشند.

این متقاضی خدمات خودرویی می‌گوید: وقتی خودرو خراب می‌شود هنگام مراجعه به تعمیرگاه‌های مختلف با نظرات مختلفی روبرو می‌شویم که هرکدام یک تشخیص متفاوت دارند لذا آموزش تعمیرکاران در شرایطی که خودروهای خارجی گران‌قیمتی مردم سوار هستند واجب است.

وی هم‌چنین با انتقاد از اینکه در حال حاضر قیمت دستمزدها نیز بسیار متفاوت و غیرمنصفانه  شده است بیان می‌کند: تعمیر قطعات خودرو باید نرخ نامه یکسانی داشته باشد اما شما با مراجعه به دو واحد صنفی مختلف به‌ویژه در بالای شهر و پائین‌شهر به‌خوبی متوجه می‌شوید که قیمت‌ها متفاوت است درصورتی‌که تعمیر گیربکس در بالا و پائین‌شهر نباید متفاوت باشد!

پروانه به‌شرط مهارت
در همین راستا برای پاسخ به پرسش‌های مطروحه با رئیس اتحادیه خدمات فنی خودرویی مشهد مقدس تماس می‌گیریم تا جوابی برای این انتقادات پیدا کنیم.

ضرورت دارد تا تمامی شاغلان مکانیکی و یا خدمات خودرویی آموزش‌دیده و برای مشتریان تخصص آن ها مشخص باشد تا دغدغه نداشته باشند

در همین رابطه از محمدعلی جان فر سؤال می‌کنیم آیا هر شخصی دست به آچار بود  و از تعمیرات خودرو سررشته‌ای داشت آیا می‌تواند مجوز صنف خدمات خودرویی را دریافت کند یا خیر؟

رئیس اتحادیه خدمات فنی خودرویی مشهد مقدس در همین رابطه در گفت‌وگو با بازار اذعان می‌کند: اگر شخصی متقاضی  دریافت پروانه خدمات فنی خودرویی باشد ضمن اینکه می‌بایست از تخصص کافی در این حوزه برخوردار باشد. ضرورت دارد تا از آموزش‌های لازم نیز بهره‌مند شود.

وی می‌افزاید: صنف ما دارای رسته‌های مختلفی است که هر شخص می‌تواند حداقل دریکی از این رسته‌ها تخصص داشته و فعالیت کند مانند تعمیرات گیربکس، ترمز، کلاچ، موتور و تنظیم موتور اما در این راستا علاوه بر تخصص افراد متقاضی می‌بایست در گروه فنی اتحادیه شرکت کرده و نمره قبولی را کسب کنند تا پروانه فعالیت برای آن‌ها صادر شود.

بیشتر هزینه دریافتی از رانندگان و مشتریان تعمیرگاه‌ها صرف خرید وسایل و قطعات می‌شود و نرخ دستمزد تعمیرکاران همان قیمت شش سال قبل است و حتی خود تعمیرکاران نیز تا امروز از افزایش نرخ و میزان دقیق آن  اطلاعی ندارند

جان فر اظهار می‌کند: افراد متقاضی موظف به شرکت در این آزمون‌ها هستند و لذا درصورتی‌که رد شدن در آزمون می‌بایست مجدد در جلسات آموزشی کمیسیون‌ها حضور یابند تا موفق به کسب نمره قبولی شوند و صلاحیت آن فرد باید برای اتحادیه خدمات خودرویی محرز شود.

شهروندان آسوده‌خاطر باشند
رئیس اتحادیه خدمات فنی خودرویی مشهد مقدس یادآور می‌شود: در این حوزه اخیراً با توجه به ورود تعداد زیادی ماشین‌های لوکس خارجی به کشور یا کمپانی‌های مختلف خودرو، اتحادیه ما جلسات آموزشی‌ای را برای آشنایی تعمیرکاران با نحوه مونتاژ و سیستم ماشین‌های جدید برنامه‌ریزی کرده که افراد پس از حضور و قبولی در آزمون می‌توانند گواهی فعالیت تخصصی برای ماشین‌های تولیدی کمپانی‌های خارجی را نیز دریافت نمایند و شهروندان می‌توانند با خیالی آسوده و بدون نگرانی از تخصص تعمیرکار،  ماشین خود را به تعمیرگاه بسپارند.

تفاوت نرخ دستمزد
وی در پاسخ به انتقاد بسیاری مشتریان مبنی بر اینکه نرخ دستمزدها نیز در تعمیرگاه‌ها متفاوت است، اظهار می‌کند: حدود پنج شش سال است که نرخ ما هیچ تغییری نکرده بود الآن بعد از شش سال اندکی افزایش نرخ را در اتحادیه تائید کرده‌ایم.

در پاسخ به پرسش ما مبنی بر اینکه پس گرانی‌هایی که در تعمیرگاه‌ها شاهد آن هستیم ناشی از چیست؟ اظهار می‌کند: بیشتر هزینه دریافتی از رانندگان و مشتریان تعمیرگاه‌ها صرف خرید وسایل و قطعات می‌شود و نرخ دستمزد تعمیرکاران همان قیمت شش سال قبل است و حتی خود تعمیرکاران نیز تا امروز از افزایش نرخ و میزان دقیق آن  اطلاعی ندارند.

وی بیان می‌کند: تا زمانی که نرخ‌ها مصوب نشود و اگر تعمیرگاهی بیش از نرخ تأییدشده قبلی دریافت کند اتحادیه برحسب ضوابط برخورد کرده و فرد خاطی را به اداره تعزیرات معرفی می‌کند.

تفاوت‌ها مکانیک‌های نوین و سنتی
مکانیک‌های خودرو باید، علاوه بر تجربه کافی و ارائه خدمات به مشتریان، افراد دقیقی بوده و بتوانند با همه مشتریان به‌خوبی ارتباط برقرار کرده و برای تعمیر خودرو آن‌ها ، کیفیت قطعات و کار را در نظر داشته باشد.

همچنین، مکانیک‌های خودرو می‌توانند در انواع تعمیرگاه‌ها و یا به‌صورت سیار فعالیت کنند اما در هر حالت، مهم‌ترین نکته برای کمک به مشتریان داشتن اطلاعات و دانش عملی مفید است. غالبا، مکانیک‌های خودرو باید دانش فنی خوبی داشته، به‌سرعت عیوب خودرو را تشخیص داده، اصول ایمنی را رعایت کرده و با همه قطعات و ابزارهای آشنایی کامل داشته باشد.

اما در این میان، وظایف مهم‌تری نیز بر عهده‌دارند که شامل یافتن عیب خودرو، تخمین زمان لازم برای تعمیر، تعویض قطعات خراب و فرسوده و تست قطعات بعد از تعویض است. غالبا، مکانیک‌های خودرویی که گواهینامه مکانیک خودرو دریافت کرده باشند، برای تعمیر انواع خودرو اعتبار بیشتری دارند.اما متأسفانه در کشور ما تاکنون کمتر به این مهم توجه شده و اغلب مکانیک‌های خودرو به‌صورت سنتی عمل می‌کنند.

کد خبر: ۷۲٬۲۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha