۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
نمایشگاه دائمی  خواسته فعالان صنایع دستی البرز| رونق بازار صنایع دستی به رشد گردشگری گره خورده است
گفتگوی بازار درباره کمبودهای صنایع دستی و گردشگری البرز:

نمایشگاه دائمی خواسته فعالان صنایع دستی البرز| رونق بازار صنایع دستی به رشد گردشگری گره خورده است

کرج- البرز ظرفیت های قابل توجهی در حوزه صنایع دستی و گردشگری دارد، اما در حال حاضر فقط به عنوان محلی برای عبور مسافران است در حالیکه اگر شرایط توقف و اسکان مسافران و همچنین نمایشگاهی برای عرضه صنایع دستی هنرمندان فراهم باشد، صنعت گردشگری و صنایع دستی استان رونق می گیرد.

شیما عبداله خانی؛ بازار: استان البرز همواره به عنوان ایران کوچک شناخته می شود. استانی مهاجرپذیر که اقوام مختلف را در خود جای داده است. همین تنوع قومیت نیزباعث وجود تنوع صنایع دستی و وجود هنرمندان توانمند این عرصه در رشته های مختلف شده است. این غنی بود هنرمندان صنایع دستی در استان البرز به عنوان یک ظرفیت بالا شناخته می شود. ظرفیتی که می توان از دل آن اشتغال ایجاد کرد و چه بسا با راه اندازی نمایشگاه دائمی صنایع دستی به خصوص در مکان ها و عمارت های تاریخی و قدیمی البرز چون کاخ شمس، کاروانسرای شاه عباسی ، عمارت کلاه فرنگی و دگر جاها می توان جاذبه ای برای گردشگرانی که از البرز عبور می کنند ایجاد کرد تا حتی برای چند ساعتی هم که شده به گردش در استان بپردازند.

از این طریق به اقتصاد گردشگری و هنر در استان نیز کمک می شود زیرا همواره یکی از مشکلات هنرمندان عرصه صنایع دستی نبود مکانی برای عرضه آثار است اگرچه که در شرایط کنونی شیوع کرونا این امکان به صورت مجازی فراهم است.

«شادی حاضری» که امسال به عنوان کارآفرین نمونه کشور معرفی شد، یکی از فعالان عرصه صنایع دستی است که در سه استان از جمله البرز فعالیت دارد و به کارآفرینی و اشتغالزایی پرداخته است.

وی همچنین رئیس کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی و و رئیس کمیته صنایع دستی اتاق ایران است. به گپ و گفتی با وی پرداختیم که در ادامه می خوانید.

*شما امسال به عنوان کارآفرین نمونه کشور معرفی شدید فعالیت خود را ازکی و در چه زمینه ای آغاز کردید؟
کارشناس صنایع دستی هستم. اشتغالزایی در این زمینه را از ۲۳ سال پیش در گیلان آغاز کردم و در تهران چندین سال فعالیت داشته واکنون چند سال است که در البرزمشغولم.

چندین سال است که در ۱۵ رشته هنری به تولید و تدریس می پردازم البته سازمان صنایع دستی ازاین تعداد ۵ رشته را جزو رشته های صنایع دستی می داند. طراحی و ساخت تاج عروس با سنگ های اتریشی که برای امارات متحده عربی صادر می کنم.

ساخت گل های کریستال، گلیم، فرش ورنی، دوخت های الحاقی، تابلوهای سه بعدی، سرمه دوزی، ملیله دوزی و انواع دوخت ها، پتینه روی چوب و شیشه، کهنه کاری ها و نما عتیقه و جواهر، انواع جعبه سازی و بسته بندی های فانتزی از جمله فعالیت هایم است.

از سال ۸۳ در غرب تهران کار حرفه ای بسته بندی را انجام می دادم و تولیدات انجام می دادیم به گونه ای که مدام شاگرد و نیرو برای تولید اضافه می شد. در طول سال های مختلف در رشته های مختلف صنایع دستی فعالیت انجام داده و درآمد زایی و کارآفرینی داشته ام.

چندی پیش نیز در استان گیلان کارگاهم را گسترش دادم و سرمایه گذاری کرده ام. اگرچه که شرایط کنونی خوب نیست ولی کارآفرینی در زمینه صنایع دستی عشق و علاقه من است و مصمم هستم که با وجود سختی ها این کار را ادامه دهم.

*بازار فروش و صادراتتان چگونه است؟
در ده شهر ایران پخش عمده دارم. به کشورهای کانادا، انگلیس، امارات متحده عربی و ترکیه صادرات داشتم. از بین پانزده هنر که تولید و آموزش دارم ، گلیم، فرش ورنی، پتینه روی چوب و نما فرش روی سفال را ارائه عرضه به شهرستان ها و کانادا و انگلیس و ترکیه داشتم. طراحی تاج عروس و ساخت آن با سنگ اتریشی و صادرات به امارات متحده عربی را نیز انجام می دهم.

*برای چند نفر اشتغالزایی کرده اید و این اشتغالزایی به چه صورت بوده است؟
حامی مالی و کارآفرینی برای بیش از ۵۰ هنرمند در سه شهر ایران انجام داده ام. اشتغالزایی ، به صورت مشاغل خانگی و کارگاهی انجام داده ام و برای این کار و هدفم هیچگونه محدودیت برای هنرمندان ایجاد نکرده ام بلکه هدفم کارآفرینی بوده که سرمایه در گردش خود را با تولیدات صنایع دستی و مشغول بودن افراد به گردش درآورم و هیچوقت به سود و منفعت توجهی نداشته ام و گاهی متقبل ضررهای شده ام.

چنانچه اگر سرمایه خود را جای دیگری صرف می کردم شاید بهره برداری بهتری انجام می شد. عشق و علاقه به هنر و کارآفرینی برای بانوان باعث شد که همچنان به کار خود ادامه دهم.

*آیا از تسهیلات و حمایت مالی برخوردار شده اید؟
در طول ۲۳ سال فعالیت، با توکل به خداوند تماما با هزینه شخصی و بدون تسهیلات بانکی و بدون حمایت دولتی مشغول بوده ام.

*تامین مواد اولیه تان به چه صورت است، تحریم ها و مشکلات کنونی چه تاثیری بر روی فعالییتان گذاشته است؟
تامین مواد اولیه ما در گذشته راحت تر انجام می شد. متأسفانه شرایط تحریم و کرونا تأثیر بدی در تهیه مواد اولیه گذاشته است؛ با بالارفتن ارز مواد اولیه از نخ و رنگ و چوب و غیره به سرعت افزایش می یابد،در حالیکه با پایین آمدن ارزهمچنان قیمت مواد اولیه بالاست و هیچ تأثیری بر کاهش قیمت ها ندارد.

در شرایط کرونا با وجود کم شدن بازار فروش، مواد اولیه کمیاب و گران شده در حالی که سود افزایش نیافته است.

*چه مشکلاتی برای رسیدن به اهدافتان دارید؟
در کل مشکل تمام هنرمندان استان و ایران، تأمین قیمت مناسب مواد اولیه و عرضه در بازار می‌باشد. نداشتن نمایشگاه دائم صنایع دستی و سوغات از دغدغه های اکثر هنرمندان ایران است که با همکاری خوب این دوره سازمان میراث فرهنگی و گردشگری امیدوارم این دغدغه به پایان رسد.

*شما به عنوان ریاست کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنراتاق بازرگانی البرز اقدامی برای ایجاد نمایشگاه دائمی صنایع دستی در استان داشته اید؟
مطمئنا" با برگزاری نمایشگاه دائمی سوغات و صنایع دستی در استان بسیاری از مشکلات فعالان صنایع دستی برطرف می شود. نیاز است یک نمایشگاه دائمی در استان وجود داشته باشد که من به عنوان کارآفرین و ریاست کمیسیون گردشگری و اقتصاد هنر اتاق بازرگانی البرز پیگیر شدم و عمارت کلاه فرنگی را برای این موضوع پیشنهاد دادم که جزو میراث فرهنگی نیزهست و کاملا برای نمایشگاه صنایع دستی و سوغات مناسب است.

در دوره های قبل همکاری و پیگیری انجام نشد اما این پیشنهاد را چند وقت پیش نیز به استانداری دادم و متوجه شدم که آقای محمدی مدیر کل کنونی میراث فرهنگی البرز نیز پیگیر این موضوع هستند و همکاری بسیار خوبی دارند.

موازی کاری با بخش خصوصی در اداره کل میراث فرهنگی در این دوره به هیچ عنوان وجود ندارد و در کناربخش خصوصی هستند که می تواند منجر به نتایج بهتر شود.

ما در استان ظرفیت های خوبی داریم و برای اینکه البرز فقط محلی برای عبور مسافران نباشد بلکه محلی برای توقف و اسکان مسافران نیز باشد نیاز به استفاده از ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی در استان است. اگر این اقدام انجام نشود صنایع دستی البرز مغفول باقی می ماند.

هنرمندان حرفه ای بسیار خوبی در استان البرز داریم که دیده نمی شوند زیرا هنرمندان جایی را برای عرضه محصولات ندارند؛ بنابراین دولت و بخش خصوصی باید کمک کنند تا تولیدات خود را به فروش برسانند.

اگر به روستاهای البرز توجه کنیم روستاها هم غنی از صنایع دستی هستند ولی آنگونه که باید خروجی از صنایع دستی استان داشته باشیم وجود ندارد.

*با توجه به مسئولیت شما در کمیسیون، چه اقدامی برای تسهیل فروش و صادرات هنرمندان صنایع دستی انجام داده اید؟
نمایشگاه صنایع دستی در اتاق بازرگانی به پیشنهاد من راه اندازی شد و اکنون آثار نزدیک به ۴۰ هنرمند به همراه کارت ویزیت در نمایشگاه دائم صنایع دستی قرار داده شده است و بازدید کنندگان از این طریق با هنرمندان برای تولید و حتی صادرات سفارش می گرفتند و به گونه ای رابطی برای گسترش فعالیت های فعالان صنایع دستی است.

از طرفی در اتاق بازرگانی به عنوان رابطی بین بخش خصوصی و سایر نهادهای دولتی سعی کرده ایم همواره مشکلات فعالان صنایع دستی را انتقال و به رفع آن ها کمک کنیم.

اکنون در وضعیت قیمت بالای دلار صادرات از ایران به سمت دیگر کشورها بسیار بهتر است زیرا قیمت به دلار محاسبه می شود ولی وضعیت کرونا این امکان را از بین برده است.

*توصیه تان برای هنرمندان و فعالان صنایع دستی به عنوان یک کارآفرین در این زمینه چیست؟
هنرمندان با سرمایه خیلی کم می توانند از صنایع دستی به عنوان مشاغل خانگی برای خود کارآفرینی کنند. در هر شرایطی که در محیط وجود دارد می توانند با کمترین امکانات کارآفرینی بزرگی داشته باشند آن هم در شرایطی که بسیاری از مشاغل در حال بسته شدن هستند.

اکنون مخصوصا در فصل کرونا بسیاری از مشاغل خانگی از جمله در زمینه صنایع دستی انجام می شود. ما نباید بخاطر کرونا کار را متوقف کنیم. کرونا برای ما فرصت به حساب می آید که باید از این فرصت برای حل مشکلات استفاده کنیم. از طرفی فروش مجازی گسترش یافته، نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی به صورت مجازی در حال برگزاری است و فعلا می توان از این فرصت استفاده کرد تا به گام های بعدی برسیم.

کد خبر: ۷۲٬۱۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha