۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۳
اشتغال ۴۰ درصد زندانیان یزد در شغل‌های کارگاهی
سرپرست اداره کل زندان‌های یزد:

اشتغال ۴۰ درصد زندانیان یزد در شغل‌های کارگاهی

یزد- سبزواری، سرپرست اداره کل زندان‌های یزد با بیان اینکه حرفه‌آموزی و اشتغال زندانیان همواره یک اولویت بوده است، گفت: ۴۰ درصد زندانیان یزد در شغل‌های کارگاهی مشغول به کار هستند.

حمید سبزواری در خصوص اشتغال پایدار زندانیان به خبرنگار بازار گفت: اشتغال زندانیان به دو دسته مولد و غیرمولد تقسیم‌بندی شده است و بنا بر تعریف و دستورالعمل‌های سازمانی، زندانیانی که بیش از ۴۰۰ هزار تومان درآمد دارند تحت عنوان شاغلین مولد و شاغلین با درآمد پایین‌تر، شاغل غیرمولد هستند.

سرپرست اداره کل زندان‌های یزد هدف از برگزاری دوره‌های مهارتی و توانمندسازی شغلی زندانیان را حبس‌زدایی، کاهش جمعیت کیفری و نیز کاهش آسیب‌های اجتماعی بیان کرد و افزود: اشتغال و توانمندسازی شغلی زندانیان از اهداف و سیاست‌های کلان سازمان زندان‌های کشور است که با همکاری و مشارکت بنیاد تعاون، مؤسسات و مجتمع‌های صنعتی و کشاورزی انجام می‌شود.

سبزواری ادامه داد: در ۹ ماه ابتدای سال جاری حدود ۴۰ درصد مددجویان زندان‌های استان در بخش اشتغال کارگاهی و حدود ۱۰درصد در بخش اشتغال نشسته(تولید صنایع دستی) و ۲۱۴ نفر در حوزه اعزام به کار، مشغول هستند.

به گفته وی، زندانیان استان یزد در حوزه‌های کشاورزی از قبیل زراعت، باغبانی، پرورش مرغ و ماهی، دام سبک، دام سنگین، تولیدات گلخانه‌ای و باغی و بخش صنعتی از قبیل خیاطی، چرم‌دوزی، قالی‌بافی، تولید کیک و کلوچه، آهنگری، تأسیسات، نجاری و... فعالیت دارند.

سرپرست اداره کل زندان‌های یزد در ادامه به نوع دیگری از اشتغال زندانیان اشاره کرد و گفت: در حوزه اشتغال نشسته نیز زندانیان با تولید انواع صنایع‌دستی مشغول به کار هستند که علاوه بر پر کردن اوقات فراغت خود، از این طریق نیز کسب درآمد دارند.

وی درباره اشتغال غیرمولد زندانیان تصریح کرد: حدود نیمی از جمعیت مددجویان در زندان‌های استان مشغول به کار هستند.

اهداف اشتغال زندانیان
سبزواری اجرای برنامه‌های اشتغال و حرفه‌آموزی در زندان‌ها را در جهت سیاست‌های کلان کشور و نیز رفع بیکاری و توسعه اشتغال پایدار دانست و گفت: تلاش می‌شود با توانمندسازی شغلی و مهارت‌آموزی، زمینه برای ورود زندانیان به بازار کار و سرمایه فراهم شود.

وی افزود: از طرفی این گونه اقدامات اصلاحی و تربیتی با هدف کمک به ایجاد روحیه نشاط، شادابی، جلوگیری از آثار سوء روانی ناشی از حبس، کاهش اضطراب و نگرانی و نیز ایجاد نگرش و هدف مثبت فکری انجام می‌شود.

سرپرست اداره کل زندان‌های استان یزد گفت: این اداره توسعه و ارتقای سطح آموزش‌های مهارتی زندانیان، خودکفایی و ایجاد روحیه استقلال و خودباوری، کاهش بزه، جلوگیری از تکرار جرم، کاهش بازگشت مجدد به زندان را دنبال می‌کند.

سبزواری از دیگر اهداف اشتغال زندانیان را زمینه‌سازی برای جذب آنها در بازار کار و سرمایه و نیز کمک به آنها برای ساخت آینده و شکوفایی استعدادها بیان کرد.

کد خبر: ۷۲٬۱۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha