۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴
تفاوت ورق آجدار، ورق اسید شویی و ورق API با یکدیگر

تفاوت ورق آجدار، ورق اسید شویی و ورق API با یکدیگر

ورق آجدار از جهت تولید، یکی از محصولات نورد گرم است و پایه آن، ورق‌های سیاه می‌باشد. این ورق فولادی، کاربردها و ویژگی‌های مخصوصی دارد. جالب است بدانید که در برخی موارد، ورق‌های آجدار بصورت گالوانیزه تولید می‌شوند، تا در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی نیز مقاومت مطلوبی داشته باشند.

به گزارش بازار، هر کدام از انواع ورق فولادی با یک روش خاص و منحصر به فرد تولید می‌شوند؛ روش‌های متفاوت برای تولید، قابلیت‌ها و امکان‌های متفاوتی را به ورق‌ها می‌دهند؛ به عنوان نمونه، ورق گالوانیزه، ورق آجدار و ورق اسیدشویی هر یک به روش متفاوتی ساخته شده‌اند و قابلیت‌های ویژه‌ای هم دارند. در این مقاله، قصد داریم به تفاوت ورق آجدار، ورق اسید شویی و ورق API می‌پردازیم.


ورق آجدار چیست؟

هرکدام از ورق‌های فولادی، بر حسب کاربرد و ویژگی‌های مختلفی که دارند، در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شناخت کاربرد، ویژگی و تفاوت هر کدام از این ورق‌ها، به افراد کمک می‌کند تا با دقت بیشتری نسبت به خرید ورق ‌های فولادی، اقدام کنند.

ورق آجدار با نام‌هایی مانند ورق برجسته، ورق کف‌سازی و ورق شطرنجی نیز معروف است. این ورق از جهت ظاهری، نوعی ورق فولادی است که برآمدگی‌ها و آج‌هایی به شکل بادام، لوزی، مربعی و دایره‌ای در سطح خود دارد.

ورق آجدار از جهت تولید، یکی از محصولات نورد گرم است و پایه آن، ورق‌های سیاه می‌باشد. این ورق فولادی، کاربردها و ویژگی‌های مخصوصی دارد. جالب است بدانید که در برخی موارد، ورق‌های آجدار بصورت گالوانیزه تولید می‌شوند، تا در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی نیز مقاومت مطلوبی داشته باشند.

ویژگی‌های ورق آجدار
ورق آجدار در یک کلام، در جاهایی به کار می‌رود که نیاز به اصطکاک داشته باشند. ممکن است از این ورق در کف اتوبوس یا در کف عرشه یک کشتی صنعتی بسیار بزرگ استفاده شود. موارد زیر، رایج‌ترین قسمت‌هایی است که از ورق آجدار استفاده می‌شود:

· برای جداسازی قسمت‌های گوناگون در کارخانه‌های فرآورده‌های غذایی

· در ساخت انواع پل‌های خروج اضطراری

· در تولید انواع دستگاه‌ها و ماشین‌آلات صنعتی

· ساخت انواع ایستگاه‌های مربوط به وسایل نقلیه

· برای کف‌سازی پل‌های کوچک و بزرگ شهری و صنعتی

· برای استفاده به عنوان کفپوش در انواع ماشین‌های سنگین

· ایجاد حفاظ یا عایق در مناطق نظامی و جنگی

مهمترین مزیت‌های ورق آجدار
مهم‌ترین و بارزترین ویژگی ورق آجدار، استحکام و مقاومت این ورق است؛ البته اگر اندکی به این مسئله فکر کنید، متوجه می‌شوید که ورق‌های آجدار باید از چنین مقاومتی برخوردار باشند، چراکه در معرض ضربات و فشارهای گوناگونی هستند. اتفاقا استفاده از ورق سیاه برای تولید این محصول به همین سبب بوده است؛ چراکه ورق سیاه نیز، بسیار مقاوم و مستحکم است. علاوه بر این، موارد زیر نیز سایر ویژگی‌های ورق آجدار است:

· قابلیت جوش بسیار مطلوب، در حدی که فرآیند اتصال، بارگزاری و نصب این ورق به آسانی انجام می‌شود.

· ظاهری صیقلی و براق که امکان هرگونه تزیین یا رنگ‌آمیزی را هم دارد.

· انعطاف نسبتا خوب در مقایسه با برخی از ورق‌های فولادی.

· مقاومت مثال‌زدنی در برابر انواع لغزش و ایجاد یک اصطکاک صددرصدی.

ورق API چیست؟

ورق‌های API، گونه‌ای از ورق‌های فولادی هستند که با ویژگی‌ها و استاندارد متفاوتی تولید می‌شوند.   API یک نشان اختصاری است که به موسسه محصولات صنعت نفت در آمریکا اطلاق می‌شود. این موسسه استاندارد خاصی برای طول، عرض، قطر و وزن ورق‌های فولادی تعیین کرده است تا در نتیجه آن، یک مقاومت و استحکام کششی مطلوب برای ورق‌ها ایجاد شود. ورق‌های استاندارد API ضخامت ‌های زیادی دارند و در ساخت انواع لوله‌های صنعتی به کار می‌روند.

کاربردهای ورق‌های API
زمانی‌که درباره این مسئله صحبت کردیم که ورق‌های API براساس استاندارد موسسه محصولات صنعت نفت آمریکا تولید می‌شود، احتمالا مهم‌ترین کاربرد آن‌ها را حدس زدید؛ این ورق‌ها در طراحی و ساخت لوله‌های  API مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوله‌های API در خطوط انتقال منابع باارزشی مانند نفت و گاز کاربردهای زیادی دارند. نکته اینجاست که به سبب قطر نسبتا زیاد این لوله‌ها، خطوط انتقال گاز یا نفت اصلی و اساسی با آن‌ها ساخته می‌شود. کاربردهای دیگر ورق و لوله API موارد زیر است:

· در ساخت خطوط لوله مربوط به صنایع غذایی یا کارخانه‌جات محصولات لبنی.

· در ساخت قسمت‌هایی از نیروگاه‌های اتمی یا تاسیسات هسته‌ای.

· در ساخت و تکمیل مبدل‌های حرارتی و دیگ‌های بخار.

· در ساخت خطوط انتقال برای پالایشگاه‌های شیمیایی.

· در ساخت انواع خطوط مربوط به لوله‌های جوشی (لوله‌های جوشی قطور).

گفتنی است که ورق‌های API با توجه به اینکه از مقاومت کششی و تسیلم بسیار مطلوبی برخوردار هستند، بصورتی مستقیم نیز در صنایع متفاوتی استفاده می‌شوند؛ البته همانطور که گفتیم، بیشترین استفاده این ورق‌ها در تولید لوله‌های API است.

ورق اسید شویی چیست؟

ورق اسید شویی یکی از انواع ورق‌های فولادی است که با روش نورد گرم تولید می‌شود. ورق‌های فولادی از دو ماده اولیه کلی (قراضه و سنگ آهن) تولید می‌شوند و ساختار شیمیایی آن‌ها آلیاژی است؛ یعنی از عناصر فلزی و غیرفلزی گوناگونی در ساخت آن‌ها استفاده شده است. ورق اسید شویی مانند، تمام ورق‌های فولادی تشکیل‌شده از یک آلیاژ است.

ورق‌های اسید شویی پس از تولید، به‌سرعت به اکسیژن موجود در محیط واکنش نشان می‌دهند و اکسید می‌شوند. زمانی‌که سطح رویین این ورق‌ها اکسید می‌شود، کارشناسان با غوطه‌ور کردن ورق در اسید، آن‌ها را بصورت کامل شستشو می‌دهند.

کاربردهای ورق اسید شویی
کاربرد هر ورق فولادی براساس ویژگی‌های فنی و مکانیکی آن مشخص می‌شود؛ به عنوان نمونه، برای موقعیت‌های مرطوب یک نوع خاص ورق و برای موقعیت‌های با آسیب فیزیکی بالا، از یک نوع دیگر ورق استفاده می‌شود. تعیین این مسئله که دقیقا چه ورقی برای چه مقصودی باید استفاده شود، به عهده متخصصان است. در ادامه این بخش، برخی از مهم‌ترین موارد مصرف ورق‌های اسید شویی را معرفی می‌کنیم:

· در صنعت خودروسازی برای ساخت قطعاتی با استحکام بالا مانند رینگ، شاسی و ساختمان کلی خودرو.

· در ساخت و ساز برای انواع لوله، پروفیل و نبشی.

· در صنایع پتروشیمی و نیروگاه‌ها برای تولید لوله‌های انتقال مایعاتی مانند گاز، نفت و همچنین برای استفاده به عنوان عایق جریان الکتریسیته.

· در صنایع تولید انواع مخازن مانند مخازن انتقال مایعات یا مخازن تانکرها و کشتی‌های صنعتی و غیرصنعتی.

· در ساخت ورق‌های فولادی گالوانیزه.

ویژگی‌های ورق اسید شویی
ورق اسیدشویی با توجه به روش خاص تولید آن (شستشو با هیدروکلریدریک اسید با ۲۰ تا ۳۰ درصد خلوص) خواص و ویژگی‌های متفاوتی نسبت به سایر ورق‌های فولادی دارد. بارزترین ویژگی این ورق‌ها، مقاومت مطلوب در برابر پوسته‌پوسته شدن است.

 علاوه بر این، ورق‌های اسید شویی، مقاومت و استحکام مناسبی در برابر ضربه‌ها و فشارهای احتمالی دارند. موارد زیر نیز، سایر ویژگی‌های ورق‌های اسیدشویی است:

· قابلیت انعطاف و شکل‌پذیری خوب.

· امکان جوشکاری مطلوب.

· سطحی بدون پوسته و کاملا صیقلی.

· طول عمر بالا در مقایسه با سایر ورق‌ها که اسیدشویی نشده‌اند.

امروزه در ایران انواع ورق فولادی در کارخانه های مختلفی همچون فولاد مبارکه اصفهان، کارخانه فولاد اکسین وفولاد کاویان در اهواز و فولاد گیلان تولید میشود و این امر ایران را به یکی از بزرگترین تولید کنندگان این محصول فولادی در خاورمیانه بدل کرده است. عموماً ورق‌های فولادی با روشی به نام نورد تولید می‌شوند. نورد یکی از روش‌های شکل‌دهی فلزات است که در آن شمش فولادی از بین غلتک‌هایی عریض عبور می‌کند و به‌مرور فاصله این غلتک‌ها باهم کم‌تر و کمتر می‌شود تا درنهایت ورق خروجی به ضخامت موردنیاز برای تولید برسد.

سخن پایانی
همان طور که گفته شد، ورق‌های فولادی، کاربرد و ویژگی‌های مختلفی دارند و هر کدام در صنایع مختلفی استفاده می‌شوند. ورق‌های API از مقاومت کششی و مقاومت تسلیم بالایی برخوردار هستند، در نتیجه خواص و مزیت‌های بسیاری نسبت به سایر ورق‌های فولادی دارند. این در حالی است که که ورق‌های آجدار سختی بالا و قابلیت جوشکاری مطلوبی دارند.

منبع : اصفهان آهن

کد خبر: ۷۲٬۱۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha