۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۸
کیفیت خودروها در چه سطحی قرار دارد؟ | وزارت صمت به دنبال کنترل مواد اولیه صنعت خودرو
معاون امور صنایع وزیر صمت در گفتگو با «بازار»:

کیفیت خودروها در چه سطحی قرار دارد؟ | وزارت صمت به دنبال کنترل مواد اولیه صنعت خودرو

صادقی نیارکی، معاون امورصنایع وزیر صمت با اشاره به اینکه وزارت صمت به دنبال کنترل مواد اولیه صنعت خودرو است گفت: وزارت صمت درحال گرفتن رقابت‌های فزاینده‌ است تا کالاها با قیمت پایه معامله انجام شود.

بازار؛ گروه خودرو: کیفیت خودرو مهم ترین غدغه مشتریان و مسولان صنعت خودرو است. متاسفانه از بدو شروع تحریم‌های ظالمانه علیه صنعت خودرو، کیفیت‌ها نیز به گفته مشتریان ثبات یا تنزل یافته است. هرچند که مدیران ارشد این صنعت سعی در بهبود دارند، اما این مهم به دلیل چالش در تامین مواداولیه به شدت با چالش یافته است.
همزمان با پنجمین روز از دهه مبارک فجر، با حضور علیرضا رزم حسینی، وزیر صمت، معاونین وزیر صمت، خط تولید ترمز تارا افتتاح شد، در این مراسم فرصتی دست داد تا با مهدی صادقی نیارکی، معاون امورصنایع وزیر صمت گفت و گویی در خصوص کیفت خودرو داشته باشیم که در ادامه از نظر خواهیم گذراند:
 

* صنعت خودروسازی زیان انباشت ۸۰ هزار میلیارد تومانی را تجربه کرده است، آن ۵هزار میلیاردتومانی که سال گذشته قرار بود تخصیص دهند، به امسال رسید از سوی دولت به صنعت خودرو اعطا می‌شود؟
۵ هزار میلیاردتومان از مابقی آنچه که سال گذشته وعده داده شده بود، توسط شورای پول ماه گذشته تایید شد.
 

* بحثی که در چند ماه گذشته مطرح بود، بحث پلت‌فرم مشترک و پیشرانه‌های مشترک بود، این پروژه در دولت چه شد؟
سازمان گسترش از سال ۹۸ با بحث قوای محرکه مشترک را دنبال کرد. پس از آن این طرح به خودرو مشترک رسید که سایپا آن را پیگیری کرده است. در قوای محرک مشترک یکی از شرکت‌ها قوای محرکه مشترک و دیگری گیربکس مشترک را دنبال کرد. نهایتا هدف پلت‌فرم ملی و بومی هست که در موضوع آخر باید به آن برسند.
 

* برخی از قطعه سازان معتقد هستند، به دلیل نوسان نرخ ارز کیفیت برای خودروسازان مهم نبوده و در تامین مواداولیه دقت چندانی ندارند، این موضوع چقدر صحت دارد؟
کیفیت در حال اندازه گیری است، قانون ارتقا کیفیت خودرو و تولیدات صنعتی طبق آن قانون شاخص‌های مربوط مشخص و شرکت‌های بازرسی کیفیت مراجعه کرده، چه در خدمات پس از فروش و چه کیفیت خودروها، هر سه ماه نیز گزارشات مربوط اعلام می‌شود. اینگونه نیست کیفیت اهمیت نداشته باشد، بلکه کیفیت محصول، نوآوری، تحقیق و توسعه و... اهمیت دارد. پلت‌فرم های جدیدی که در حال عرضه به بازار هست، نشان از اهمیت ویژه این بحث دارد.


* برای بحث شفافیت قرار داد مابین خودروساز و قطعه ساز دولت چه برنامه‌ای دارد؟
همه کار را که دولت نباید انجام دهد، دولت یا همان وزارت صمت فقط چارچوب‌ها را مشخص می‌کند. قطعه ساز و خودروساز یک بیزینس بی تو بی هست، به دنبال این هستیم که به صورت شراکت تامین کنندگان کار تعریف شود. تامین کنندگان خود را در یک توسعه محصول و ارزش افزوده شریک بدانند، در این هم افزایی باید کار مشترک تعریف کنند. کار مشتریک نیز تعریف شده، یکی از شرکت‌ها رشد تولید ۵۰ درصدی نسبت به سال گذشته دارد، این مهم نیز جز شراکت قطعه سازان نبوده است. این نگاه دو سویه هم افزایی، برآیندی مبتنی بر تیرینگ سبب شده در صنعت خودرو این مهم رخ دهد.

وزارت صمت درحال تنظیم هست که در بورس به میزان کافی و عرضه اختصاصی مواد مورد نیاز را دریافت کنند. جلوی رقابت‌های فزاینده‌ را درحال گرفتن هستن تا کالاها با قیمت پایه معامله انجام شود که هزینه مبادله افزایش نیابد


* وزارت صمت برای تامین مواداولیه و بحث قیمت گذاری آن چه اقدامی انجام خواهد داد؟
مواد اولیه دو زنجیره دارد، یکی پتروشیمی و دیگری موادفلزی است. وزارت صمت درحال تنظیم هست که در بورس به میزان کافی و عرضه اختصاصی مواد فلزی مورد نیاز را دریافت کنند. جلوی رقابت‌های فزاینده‌ را درحال گرفتن هستند تا کالاها با قیمت پایه معامله انجام شود که هزینه مبادله افزایش نیابد.

کد خبر: ۷۲٬۱۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha