۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
کرونای چینی اقتصاد هند را متزلزل کرد
ویروس کرونا در هند موجب ضعف مصرف شد

کرونای چینی اقتصاد هند را متزلزل کرد

اتاق فکر جهان مستقر در آمریکا در گزارشی به این نتیجه رسید که کشور هند تحت تاثیر سیاستهای قبلی خودکارانه خود، در حال توسعه بازار باز است اما گسترش ویروس کرونا واردات کالاهای غیرنفتی از چین و بخش های تولیدی را تحت تاثیر خود قرار داد.

بازار- تهمینه غمخوار؛ هند به عنوان سومین اقتصاد بزرگ آسیا قادر است در سال جاری با شاخص های افزایش جدی فعالیت های تجاری دوباره به مسیر اصلی رشد خود در اقتصاد باز گردد زیرا تقاضای مصرف کننده در کشور  با گسترس ویروس کرونا فروکش کرده است.

درست با شروع نشانه های بهبود و پیش بینی های رشد چشمگیر اقتصادی این کشور، گسترش این ویروس چینی یک تهدید جدید برای اقتصاد این کشور شد.

طبق پیش بینی های نظرسنجی های انجام شده  بلومبرگ، داده های روز جمعه نشانگر این امر است که شاخص رشد اقتصادی برای اولین بار طی هفت ماه گذشته شتاب گرفته و تا ماه دسامبر به ۴.۷ درصد رسیده است. ولی این رشد با شروع کرونا موجب اختلال در زنجیره های عرضه جهانی شد زیرا چین کارخانه ها را تعطیل کرد و فعالیت های تجاری آنها محدود شد.

سقوط تقاضای مصرف کنندگان هندی

رشد ۴/۳ درصدی  هند در سه ماه گذشته احتمالاً ناشی از رشد مجدد در تولید مزرعه، بهبود صنعت خدمات و افزایش هزینه های دولت است. اما روند بهبودی نابرابر است، زیرا تعداد زیادی از شاخص های فرکانس بالا نشان می دهد که میزان مصرف ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد و هنوز هم ضعیف است.

در نتیجه، اقتصاددانان انتظار دارند که دولت برآورد خود را از رشد ۵ درصدی تولید ناخالص داخلی برای سال مالی تا ماه مارس، یعنی پایین ترین سطح ۱۱ ساله، حفظ کند.

ویروس کرونا لایه جدیدی از این عارضه را اضافه می کند. بانک جهانی با مشاهده رشد اقتصاد جهانی در نیمه اول سال ۲۰۲۰ احتمالاً از کاهش سرعت رشد  ۲.۵ درصدی پیش بینی شده برای کل سال در میان اختلال در عرضه همه چیز از اجزای خودرو گرفته تا مواد دارویی،خبر میدهد .

همچنین به‌ دلیل آنکه رشد اقتصادی بیشتر در ماه‌های اکتبر و دسامبر سال گذشته کاهش یافته ؛ بانک مرکزی تحت فشار قرار خواهد گرفت تا با استفاده از ابزارهای سیاست جدید خود سیستم های پولی را سهولت بخشد. 

از نظر یکی از مقامات بانک مرکزی هند سیاست موجب اختلال در اقتصاد و رشد این کشور شده و دهلی سالها ست که با اختلافات فرقه ای روبرو شده است .

هند بیش از یک پنجم کالاهای غیر نفتی و غیر طلای خود را از چین وارد می کند و توقف تولید در این کشور خطرات نزولی را برای پنجمین اقتصاد بزرگ جهان به همراه دارد.

حتی قبل از شروع انتشار این ویروس، بررسی ها نشان می داد که هزینه های مصرف کننده در حال کاهش بوده و تمایلات برای انجام  اقدامات تجاری با اقتصادی ناخوشایند همراه بوده است .

آمارها نشان می‌دهد که خروجی و بازده کارخانه ها در دو سوم کمتر از سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹  شده و با اختلالاتی روبرو است . 

ضعف پایدار در برخی از بخش های اقتصادی به همراه تهدید ویروس کرونا بانک مرکزی هند را ترغیب کرده که پس از کاهش نرخ بهره توسط ۱۳۵ پایه در سال گذشته، درب را برای تسکین بیشتر سیاست باز نگه دارد. RBI در جدیدترین جلسه سیاستگذاری خود در ماه فوریه گفته که این ویروس ممکن است برروی صنعت گردشگری این کشور قطعا تأثیر بگذارد.

وزیر نیرو نیز اعلام کرده که دولت آماده است با تدابیری برای مقابله با تأثیر این ویروس پاسخ دهد و تدابیر لازم را برای هر چه کمتر کردن اثرات منفی آن بر اقتصاد انجام دهد.

پیش از کرونا،  دولت اهداف کسری بودجه را برای تحریک رشد اقتصادی گسترش داده بود و پیش بینی می شد که امسال در بیش از یک دهه ضعیف ترین نرخ کسری مشاهده شود ولی با وجود این کرونای مرگبار بعید نیست که در این میزان نیز تغییراتی صورت گیرد .

شاخص PMI) Markit India Services شاخص خرید مدیران که مبتنی بر داده های گردآوری شده از پاسخ ماهانه به پرسشنامه های ارسال شده برای خرید مدیران در حدود ۳۵۰ شرکت بخش خدمات خصوصی) در ماه ژانویه به ۵۵.۵ درصد رسید که در طول هفت سال بالاترین میزان گزارش شده است.اما با پیشروی این ویروس چینی، صادرات در ماه ژانویه نسبت به سال گذشته آن ۱.۷ درصد کاهش یافت که عمدتا به دلیل سقوط محموله های سنگهای قیمتی و جواهرات به همراه کالاهای مهندسی بوده است.

تولید صنعتی در ماه دسامبر گذشته نسبت به سال قبل آن ۰.۳ درصد کاهش داشته و این امر به دلیل فعالیت ضعیف تولید در بخش خودرو بوده است. در همین زمان، اما تنها برخی از مؤلفه های تولیدی، یعنی معدن و برق  رشد سالمی داشته اند.

کد خبر: ۷٬۲۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha