۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶
۶۴۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در دامغان/ توسعه پایدار در افق ۱۴۰۱ رقم می‌خورد
گزارش خبری بازار؛

۶۴۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در دامغان/ توسعه پایدار در افق ۱۴۰۱ رقم می‌خورد

دامغان- افتتاح و کلنگ‌زنی ۸۹ پروژه عمرانی و اقتصادی دامغان به ارزش شش هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال و با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در آئینی به‌صورت هم‌زمان انجام شد.

بازار؛ گروه استان‌ها: افتتاح و کلنگ زنی ۸۹ پروژه عمرانی و اقتصادی شهرستان دامغان به ارزش شش هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال و با حضور مسئولان استانی و شهرستانی در آئینی به‌صورت هم‌زمان انجام شد.بهره‌برداری از این پروژه‌ها درواقع گامی مؤثر برای ایجاد رشد و توسعه پایدار در منطقه خواه بود که نقش بی‌بدیلی را در رونق اشتغال و تولید داخلی ایفا می‌کند اما در این راستا پروژه‌هایی کلنگ زنی و عملیات اجرایی آنان آغاز شد که نیازمند توجه ویژه مسئولان برای پیگیری موانع و تخصیص اعتبارات آن‌ها است.

بهره‌برداری از پروژه‌های کلنگ‌زنی شده در افق سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ برنامه‌ریزی‌شده است که افتتاح آن تحول عظیمی را در شاخص‌های توسعه‌ای منطقه ایجاد می‌کند.

ضرورت توسعه کشت محصولات کم آب بر
استاندار سمنان در آئین افتتاح هم‌زمان پروژه‌های دهه فجر دامغان با اشاره به اینکه دامغان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای کشور است که دارای تاریخ کهن و فرهنگی اصیل است، اظهار داشت: دهه فجر فرصت مناسبی برای ارائه خدمت و بیان دستاوردهای یک‌ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به مردم است.

علیرضا آشناگر بابیان اینکه اقدام‌ها در راستای رشد و توسعه و افتتاح طرح‌ها در مقابل عزم و اراده مردم تنها تابلوی خدمت‌گزاری است، تصریح کرد: شهرستان دامغان در بخش کشاورزی از ظرفیت مطلوبی برای تولید پسته برخوردار است.

دامغان در بخش کشاورزی از ظرفیت مطلوبی برای تولید پسته برخوردار است

وی با تأکید بر اینکه تولید این محصول به ثروت آفرینی و گردش مالی شهرستان کمک کرده است، افزود: سال گذشته ۲۰ هزار تن پسته خشک تولیدشده که برای استان سمنان ۳۰ هزار میلیارد ریال درآمدزایی کرده است.

بحران کم آبی
استاندار سمنان با اشاره به بحران کم‌آبی در منطقه بیان کرد: با توجه به کم آب بر بودن کشت پسته باید نسبت به افزایش سطح زیر کشت این محصول و جایگزین آن برای کشت سایر محصولات پر آب بر اقدام شود.

آشناگر با تأکید بر لزوم فرآوری محصولات کشاورزی به‌ویژه پسته دامغان گفت: این امر باید در راستای تحقق اهداف توسعه‌ای در بخش صادرات کالای داخلی در دستور کار قرار گیرد.

وی در ادامه یکی از مشکلات اصلی واحدهای معدنی استان سمنان را خام‌فروشی دانست و خاطرنشان کرد: باید زیرساخت‌های لازم برای فرآوری محصولات معدنی فراهم شود چراکه حرکت به سمت فرآوری، ارزش‌افزوده چند برابر در منطقه ایجاد می‌کند و با هزینه کم، می‌توان بهره‌وری بیشتری از آن داشت.

ظرفیت های گردشگری 
استاندار سمنان با اشاره به ظرفیت تاریخی، فرهنگی و گردشگری این منطقه بیان کرد: شهرداری‌ها نقش جدی در توسعه شهری بر عهده‌دارند که طرح‌های این حوزه می‌تواند به بخش گردشگری دامغان نیز کمک شایانی کند.

شهرداری‌ها نقش جدی در توسعه شهری بر عهده‌دارند که طرح‌های این حوزه می‌تواند به بخش گردشگری دامغان نیز کمک شایانی کند

آشناگر بابیان اینکه تپه حصار، مسجد تاریخانِ، مجموعه چشمه‌علی و بسیاری دیگر از مجموعه‌های بی‌نظیر تاریخی و گردشگری دامغان به شمار می‌رود، ابراز کرد: رفع چالش‌های موجود در مسیر توسعه بخش گردشگری در این شهرستان در دستور کار قرار گیرد.

توسعه در افق ۱۴۰۱
نماینده مردم دامغان نیز در این مراسم با اشاره به اینکه بهره‌برداری از پروژه‌هایی که امروز در دامغان کلنگ زنی می‌شود در افق ۱۴۰۱ تحول خوبی را در نرخ اشتغال و توسعه‌ای شهرستان ایجاد می‌کند.

علی‌اکبر علیزاده برمی با تأکید بر اینکه اقدامات مطلوبی در راستای ایجاد توسعه پایدار در منطقه انجام‌شده است، افزود: ۱۳ واحد معدنی با سرمایه‌گذاری ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در حال دریافت مجوز توسعه و فعالیت هستند.

وی بابیان اینکه این واحدهای معدنی برای ۲۵۰ نفر شغل ایجاد می‌کنند، یادآور شد: در سال جاری ۲۳۰ هزار مترمربع زمین به سرمایه‌گذاران واگذارشده است که این رقم در مقایسه با سال گذشته با رشد ۶۰۰ درصدی اعطای زمین مواجه شده است.

نماینده مردم دامغان در مجلس بابیان اینکه طی سال گذشته ۳۷ هزار مترمربع زمین در شهرک‌های صنعتی واگذار شد، ابراز کرد: سال گذشته ۱۶ متقاضی واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در دامغان وجود داشت که از ابتدای سال جاری ۴۰ واحد تقاضای فعالیت داشتند.

علیزاده برمی بابیان اینکه با بهره‌برداری از این تعداد واحد صنعتی ۸۲۴ شغل جدید در دامغان ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: کاهش نرخ بیکاری مهم‌ترین مطالبه مردم است که تحقق آن منجر به جلب رضایت مردم خواهد شد.

ایجاد ۷۰۱ شغل جدید در دامغان
فرماندار دامغان نیز در این مراسم بابیان اینکه به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران ۸۹ طرح به ارزش شش هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال در دامغان افتتاح یا کلنگ زنی می‌شود، اظهار داشت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ۷۰۱ شغل جدید در این شهرستان ایجاد می‌شود.

سال گذشته ۱۶ متقاضی واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در دامغان وجود داشت که از ابتدای سال جاری ۴۰ واحد تقاضای فعالیت داشتند

مهدی بندر آبادی با اشاره به اینکه ۷۳ طرح عمرانی و اقتصادی به ارزش دو هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال به مناسبت دهه فجر در این شهرستان به بهره‌برداری رسید، بیان کرد: از این تعداد ۵۶ طرح به ارزش ۶۵۰ میلیارد ریال در بخش عمرانی و ۱۷ طرح به ارزش یک هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال در بخش اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی ۱۶ طرح عمرانی و اقتصادی دامغان نیز هم‌زمان با ایام‌الله دهه فجر آغاز می‌شود، گفت: کارخانه خوراک دام و طیور با سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیارد ریال از مهم‌ترین پروژه‌های اقتصادی این شهرستان است که به بهره‌برداری رسید.

فرماندار دامغان از افتتاح خوابگاه دانشجویی دانشکده بهداشت، ندامتگاه، گام دوم پارک دانشجو، گام اول تصفیه‌خانه فاضلاب و اجرای سامانه آبیاری تحت‌فشار خبر داد و گفت: بهسازی معابر و محلات روستایی و شهری، از طرح‌های عمرانی شهرستان است که در این دهه به بهره‌برداری می‌رسد.

افتتاح ۳ پروژه صنعتی و معدنی در دامغان
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان نیز در این مراسم از افتتاح سه واحد تولیدی صنعتی و معدنی در دامغان خبر داد و اظهار داشت: این طرح‌ها به ارزش ۲۲۰ میلیارد ریال در این شهرستان به بهره‌برداری رسید که با افتتاح این پروژه‌ها درمجموع ۴۰ شغل جدید ایجاد خواهد شد.

افتتاح خوابگاه دانشجویی دانشکده بهداشت، ندامتگاه، گام دوم پارک دانشجو، گام اول تصفیه‌خانه فاضلاب و اجرای سامانه آبیاری تحت‌فشار در دامغان 

علی تشنه دل بابیان اینکه در این راستا یک واحد تولیدی زغال‌سنگ با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ تن و یک واحد فرآوری منگنز با ظرفیت تولید یک هزار و ۲۰۰ تن فروسیلیکو منگنز بهره‌برداری شد، تصریح کرد: ۵۸ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در واحدهای مذکور انجام‌شده است.

وی با اشاره به اینکه ۳۰ نفر در این واحدها مشغول به کار شدند، تصریح کرد: افتتاح یک واحد تولیدی داروهای شیمیایی با ظرفیت یک هزار و ۱۷۰ تن از دیگر پروژه‌های قابل‌افتتاح صنعت و معدن در دامغان بود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان با تأکید بر اینکه ۱۶۲ میلیارد ریال برای اجرای این پروژه هزینه شده است، اضافه کرد: درمجموع ۱۲ نفر با افتتاح این پروژه مشغول به کار خواهند شد.

به گزارش بازار، آئین افتتاح همزمان پروژه های اقتصادی و عمرانی شهرستان های مختلف استان سمنان طی روزهای دهه فجر با حضور مسئولان به صورت متمرکز برگزار می شود. 

کد خبر: ۷۲٬۰۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha