۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷
 بودجه ۱۴۰۰ و معضل چاپ‌ پول| درصورت تصویب کلیات تورم شدت می‌گرفت
عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجلس مطرح کرد

بودجه ۱۴۰۰ و معضل چاپ‌ پول| درصورت تصویب کلیات تورم شدت می‌گرفت

رضاخواه، عضو کمیسیون تلفیق مجلس با اشاره به قسمی از اشکالات بودجه ۱۴۰۰ گفت: اگر درآمدها محقق نشود، مجبور به چاپ پول هستیم که موجب تورم شدید خاصه برای قشر ضعیف می شود.

به گزارش بازار، مجتبی رضاخواه در خصوص دلیل رد کلیات بودجه ۱۴۰۰ اظها ر کرد: واقعیت این بود که از ابتدا که بودجه به مجلس ارسال شد، از آغاز روی برخی موارد انتقاد داشتیم؛ نخست اینکه هزینه ها با شیب زیادی افزایش پیدا کرده بود ولی ما معتقد بودیم درآمدهای نفتی واقع بینانه نیست.

وی ادامه داد: افزایش فروش نفت به دو و سه دهم میلیون بشکه در سال آینده واقعی نیست ولی اگر بعد از چند ماه مشکلات ما به لحاظ فنی حل شود، باید دید که آیا از نظر بازاریابی قادر به افزایش فروش هستیم یا خیر.

رضاخواه تصریح کرد: هر یک از پیش بینی ها که با مشکل روبرو شود، بدین معناست که درآمدهای نفتی با مشکل روبرو می شود و لذا دولت قادر به پرداخت هزینه های اضافیِ تعریف شده در بودجه نخواهد بود.

وی گفت: وقتی درآمد متناسب با هزینه کشور نباشد، بدین معناست که باید به سراغ پول پر قدرت یا چاپ پول برویم که باعث می شود تورم شدیدی به اقشار جامعه و خاصه افراد نیازمند وارد آید.

رضاخواه گفت: همه ملاحظات در کمیسیون تلفیق مطرح بود و حتی بنده با تصویب کلیات مخالفت کرده بودم اما آن هایی که با نظر موافق رای دادند نیز با ساختار بودجه موافق نبودند بلکه می گفتند مجلس باید به اصلاح بودجه ورود کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: این عده معتقد بودند اگر بودجه را رد کنیم، دولت اراده ای برای اصلاح آن ندارد.

رضاخواه افزود: آقای روحانی طبیعی است که انتقاداتی را وارد بداند چون مجلس روی مواردی دست گذاشته بود که دروغ گویی به مردم بود.

وی گفت: اگرچه دولت گفته بود ۸۴۱ هزار میلیارد تومان در نظر است اما در تبصره ها، عددهای مختلفی گذاشته بود و ما آن را برای مردم شفاف کردیم.

رضاخواه تصریح کرد: ما چرا نباید به مردم راست بگوییم و درآمدها را در برخی تبصره ها پنهان کنیم؟ مجلس با این رویه موافق نیست.

وی ادامه داد: چند گزینه پیش روی دولت و مجلس است؛ یکی اینکه دولت قانونا دو هفته فرصت دارد تا لایحه را اصلاح کند که اگر اشکالات مورد نظر کمیسیون رفع شود، طبیعی است که امکان رای گیری در صحن مجلس وجود دارد.

کد خبر: ۷۱٬۹۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha