۲۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
اجازه نمی دهند جریمه مشترکین پر مصرف را افزایش دهیم| ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران مشمول آب مجانی
مدیر عامل آبفای تهران در گفتگو با «بازار»:

اجازه نمی دهند جریمه مشترکین پر مصرف را افزایش دهیم| ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران مشمول آب مجانی

در حالی از ابتدای دی امسال آب بهای مشترکین کم مصرف رایگان شده که همچنان خبری از افزایش جریمه پر مصرف ها نیست و بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران می‌گوید بعد از یک تنفس شش ماهه از اجرای طرح توزیع آب مجانی لایحه مربوط به افزایش تعرفه آب بهای پر مصرف ها قرار است به مجلس ارائه شود.

بازار؛ گروه انرژی: نتایج اولین مرحله توزیع آب مجانی ماه آینده مشخص می‌شود. بر اساس آخرین برآوردهای صورت گرفته از سوی شرکت آب و فاضلاب تهران اجرای این طرح دست کم شش درصد درآمدهای حاصل از توزیع آب در پایتخت را کاهش می‌دهد. محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران پیش بینی می‌کند حدود ۲۰۰ هزار واحد مشمول آب مجانی شوند و به بازار می‌گوید: الگوی مصرف آب در تهران ۱۵ مترمکعب است و اگر خانواده ای می‌خواهد مشمول این طرح شود باید مصرف خود را به ۵ مترمکعب کاهش دهد. حدود ۲۰۰ هزار واحد در تهران مشمول این تحفیف شوند.

اما در حالی از ابتدای دی امسال مشترکین کم مصرف آب قرار است مورد تشویق قرار گیرند که خبری از افزایش جریمه پر مصرف‌ها نیست. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران در این باره می‌گوید: طبیعی است وقتی قیمت آب بهای مشترک‌های کم مصرف ارزان شده از آن طرف مشترک‌های پر مصرف باید پول بیشتری را پرداخت کنند. اما متاسفانه با این خواسته ما موافقت نشد و این اجازه به ما داده نشد. حالا قرار است بعد از تنفس ۶ ماهه لایحه افزایش جریمه پر مصرف‌ها به به مجلس ارسال شود.

طبیعی است وقتی قیمت آب بهای مشترک‌های کم مصرف ارزان شده از آن طرف مشترک‌های پر مصرف باید پول بیشتری را پرداخت کنند. اما متاسفانه با این خواسته ما موافقت نشد و این اجازه به ما داده نشد. حالا قرار است بعد از تنفش ۶ ماهه لایحه افزایش جریمه پر مصرف‌ها به به مجلس ارسال شود

۲۰ درصد تهرانی‌ها پر مصرف اند
آنگونه که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران می‌گوید ۲۰ درصد مشترکین در پایتخت پر مصرف هستند. مشترکین عمدتا در خانه‌های لوکس شمال تهران ساکن بوده و بی اعتنا به بحران آبی در دومین شهر فقیر از نظر منابع آبی استخرهای خود را از آب شرب پُر و فضای سبزشان را آبیاری می‌کنند.

بر اساس قانون تعرفه قیمتی آب به صورت پلکانی بالا می‌رود و مشترکینی که مصرف بالاتر از استاندارد دارند، آب بهای بیشتری را پرداخت می‌کنند. هدایت فهمی کارشناس سابق منابع آب وزارت نیرو اما به بازار می‌گوید: اگر این تعرفه‌ها و جریمه‌ها بازدارنده بود، میزان مصرف تا این اندازه بالا نمی رفت.

او که مکانیزم‌های تبیهی و تشویقی را در مدیریت مصرف موثر می‌داند، گفت: باید آب بهای مشتریکن پر مصرف باید به صورت تصاعدی بالا برود.

الگوی مصرف آب در تهران ۱۵ مترمکعب است و اگر خانواده ای می‌خواهد مشمول این طرح شود باید مصرف خود را به ۵ مترمکعب کاهش دهد. پیش بینی می شود  حدود ۲۰۰ هزار واحد در تهران مشمول این تحفیف شوند و ۵ تا ۶ درصد درآمدهای ما هم کمتر شد

منافع ملی را وجه المصالحه محبوبیت قرار ندهیم
این کارشناس حوزه آب با بیان اینکه سهم آب بهای پرداختی از سبد هزینه خانوار دهک‌های بالای درآمدی بسیار پایین است، ادامه داد : نباید منافع ملی را وجه المصالحه محبوبیت قرار دهیم. درست نیست که ترس از دست دادن محبوبیت و جایگاه ما باعث شود که بحران آبی در کشور را نادیده بگیریم و چشم خود را روی سیاست ها و طرح های اشتباه حوزه آب ببندیم.

به گفته او، منابع آب زیر زمینی به سرعت در حال تخلیه شدن است. به طور متوسط بیش از شش میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از منابع زیر زمینی داریم. حتی این اضافه برداشت در برخی از سالها به بالای ۱۰ میلیارد مترمکعب هم رسیده است. ما از ذخیره ای که برای شرایط ناگوار باید باقی بماند، بیش از توان مصرف می کنیم؛ ولی به این مسئله توجهی نمی شود. در آب سطحی هم شرایط خیلی خوب نیست. برداشت از رودخانه‌ها و انهار به گونه ای شده که حتی تالاب‌ها و محیط زیست در مخاطره قرار گرفتند.

او با بیان اینکه نحوه حکمرانی د ر آب به هیچ وجه مناسب نبوده است، ادامه داد: بسیاری از طرح‌هایی که در بخش هایی همچون انتقال آب و سد سازی در کشور اجرایی می شوند، سیاسی است. همین مساله موجب شده که همان بودجه اندکی که برای حل بحران آبی در کشور اختصاص داده می‌شود، کارایی را لازم را نداشته باشد.  

نباید منافع ملی را وجه المصالحه محبوبیت قرار دهیم. درست نیست که  ترس از دست دادن محبوبیت و جایگاه‌ها ما باعث شود که بحران آبی در کشور را نادیده بگیریم و چشم خود را روی تمام سیاست ها و طرح های اشتباه این حوزه ببندیم

فهمی ادامه داد : درحالی که کشور با خشک سالی روبه روست و شعار اصلی وزیر نیرو در زمان روی کار آمدن، سازگاری با خشک سالی بود، با نگاهی به فصل منابع آب لایحه بودجه به تخصیص اعتباراتی برای اجرای انواع پروژه های انتقال آب، از جمله انتقال آب خزر به سمنان، عمان به مشهد و عمان به فلات مرکزی برمی خوریم که هیچ سنخیتی با سازگاری با خشک سالی نداشته و صرفا به عرضه بیشتر آب کمک می کند.

۱۰ درصد کاهش مصرف در کشاورزی معادل نیمی از ظرفیت سد کرج
البته جریمه تنها راهکار تعادل بخشی به میزان آب مصرفی کشور نیست. فهمی با تاکید بر اینکه باید از تمامی مکانیزم‌های موجود برای مدیریت مصرف و تقاضا استفاده کرده، گفت: استفاده از ابزارهای فنی و مهندسی ضروری است. بسیاری از ابزارهای موجود چه در آبیاری بخش کشاورزی و شیرآلات مصرفی در بخش خانگی می توان تا حد زیادی مصرف  در کشور را کاهش داد.

اما بخش کشاورزی که متهم ردیف اول مصرف بالای آب در کشور است. کارشناس حوزه آب معتقد است ۱۰ درصد صرفه جویی در این بخش معادل ۵۰ درصد سد کرج می تواند به بهبود سطح ذخایر آبی کشور کمک کند.

کد خبر: ۷۱٬۹۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha