۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
ایجاد و تقویت کلینیک‌های صنعت
در نشست امضای تفاهم نامه همکاری‌ با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی تأکید شد؛

ایجاد و تقویت کلینیک‌های صنعت

رسولیان، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: همه اقداماتی که در زمینه پژوهش، علم و فناوری انجام می‌شود، با هدف تولید است و هدف تولید نیز افزایش رفاه و آسایش مردم است و اگر بتوانیم در مسیر تولید قدم برداریم، می‌توانیم به آسایش مردم کمک کنیم.

به گزارش بازار به نقل از شاتا، علی رسولیان با بیان این مطلب در نشست امضای تفاهم نامه با معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: برای تحقق افزایش تولید و رفاه و آسایش مردم ضرورت دارد که دانش محوری را به‌عنوان یکی از اصول مهم در تولید مد نظر قرار دهیم.

وی اضافه کرد: توجه به دانش محوری و تولیدات دانش بنیان و با فناوری بالا نیاز به تعامل حداکثری با بخش‌های علمی و دانشگاهی دارد و با توجه به حضور اساتید توانمندی که در دانشگاه‌های کشور درحال فعالیت می‌باشند، امیدواریم این ایده‌ها و تفکرات بسیار خوبی که وجود دارد را به تولید تبدیل کنیم و مردم نیز نتیجه آن را ببیند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به فعالیت ۸۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی و حضور ۴۶ هزار واحد تولیدی با حدود یک میلیون نفر اشتغال در سراسر کشور، هدف سازمان متبوع خود را کمک به "توسعه صنعتی" و "تولید" بر بنیان دانش و فنآوری اعلام کرد.

رسولیان ادامه داد: نیازمند همکاری و حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستیم تا بتوانیم فعالیت‌های دانشی، علمی و فناورانه را در شهرک‌های صنعتی توسعه داده و در خطوط تولید واحدهای صنعتی، به متناسب سازی آموزش و پژوهش‌ و رفع مسائل و مشکلات تولید کمک نماییم.

وی تصریح کرد: در شرایطی که دچار تحریم‌های ظالمانه جدی هستیم و همه نوع فشار به جمهوری اسلامی ایران وارد می‌آید، می‌شود از مسیر همکاری با بخش‌های علمی و دانشگاهی، مسائل و مشکلات بخش‌های تولیدی کشور را حل و مواد اولیه را تأمین نمود و این وابستگی را از بین برد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ما در شهرک‌های صنعتی به دنبال این هستیم که بتوانیم از واحدهای دانش بنیان حمایت‌های عملی داشته باشیم و واحدهای فناور و ایده‌های نویی که وجود دارند را حمایت کنیم. ما توافق کردیم که در شهرک‌های صنعتی مکان‌هایی را ایجاد کنیم و پس از آن به بخش‌های دانشگاهی و افراد توانمند، یعنی افرادی که علم و ایده بسیار خوبی دارند اما توان مالی بالایی ندارند واگذار کنیم و تلاش داریم این کار اجرایی و عملیاتی شود.

رسولیان با بیان این‌که به‌عنوان نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت در شورای عالی شهرسازی و معماری، از ایجاد فضای کاری مناسب برای شرکت‌های دانش بنیان دفاع کرده است، افزود: این انتظار که برای شرکت‌های دانش بنیان و اشخاص حقیقی علمی و توانمند در فاصله دوری از شهرهای بزرگ فضای کار و تولید فراهم کنیم، درست نیست و این فضا باید در نزدیکی شهرهای بزرگ با کمترین هزینه ایجاد شود و در اختیار آن‌ها قرار گیرد تا بتوانند کار خود را به درستی انجام دهند.

وی اضافه کرد: یکی از موضوعات مهمی که سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران دنبال می‌کند، ایجاد و تقویت کلینیک‌های صنعت است تا با کمک مشاوران کسب و کار و به‌صورت علمی و کارشناسی مشکلات واحدهای تولیدی راکد یا نیمه تعطیل را آسیب شناسی و مرتفع نماید، که در همین راستا تا کنون حدود ۵۰۰ مشاور در سامانه خدمات کلینیکی این سازمان درحال ارائه مشاوره به بنگاه‌های اقتصادی می‌باشند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به این‌که برخی واحدهای صنعتی بعضاً تصور می‌کنند تأمین مالی مشکل آن‌ها را حل می‌کند، اما در واقع بعد از ارزیابی‌ها ممکن است مشکلات مدیریتی، مالیاتی، مشکل در نوع تولید و مشکل سیستم تولید داشته باشند که این نیازمند افراد علمی و توانمند و مشاوران ماهر است، ادامه داد: این کار آغاز و اقدامات بسیار خوبی انجام شده و در تلاشیم با گسترش هرچه بیشتر آن در سطح کشور و حتی بنگاه‌ها و واحدهای صنعتی خارج از شهرک‌های صنعتی، همه را در قالب کلینیک صنعت به مسیر توسعه تولید هدایت کنیم که در این راستا به کمک دانشگاه‌ها برای تقویت این پروژه نیازمندیم.

رسولیان در ادامه بر لزوم آمایش سرزمینی در شهرک‌های صنعتی نیز تأکید کرد و گفت: اقداماتی انجام شده که نیازمند آن است این بخش فعال‌تر و جدی‌تر پیگیری شود که مشخص کنیم هر شهرک و ناحیه صنعتی چه محصولات و کالاهایی تولید کند و هر استان در چه زمینه‌هایی می‌تواند اقتصادی‌تر عمل کند. این امر نیز در مسیر همکاری با وزارت علوم دنبال می‌شود.

وی با اشاره به نهضت احیاء مسئولیت‌های اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی که در کشور کمتر مورد توجه بوده، اما به همت وزیر صنعت، معدن و تجارت در دوره تصدی استانداری‌های کرمان و خراسان رضوی این طرح آغاز و هم اکنون درحال اجراست، ابراز امیدواری کرد بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی با آموزش روش‌های تولید و کار و هدایتگری اقتصادی روستاها، در توانمند سازی مردم در روستاها و مناطق محروم مشارکت کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در استان خراسان رضوی با همکاری دانشگاه تهران تفاهم نامه‌ای امضاء شد که در برخی مناطق محروم این طرح با استقبال بنگاه‌های بخش خصوصی آغاز به کار کرد و ماحصل آن، اشتغال و تولید و درآمد برای روستاییان است.

رسولیان در پایان همکاری و همراهی وزارت علوم و دانشگاهیان در اجرا و نتیجه بخشی طرح احیاء مسئولیت‌های اجتماعی بنگاه‌های اقتصادی را خواستار شد و تبادل تفاهم نامه با معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را آغازگر مسیر جدید و عملیاتی‌تری با بخش‌های علمی، پژوهشی و فناوری در سطح شهرک‌های صنعتی کشور قلمداد کرد.
ضرورت پیوند و همکاری دوجانبه شهرک‌های صنعتی با مراکز دانشگاهی

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست گفت: حوزه فناوری اولین محل پیوند دهنده مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌ بنیان با صنعت است و از آن جایی که شهرک‌های صنعتی مراکز تولید کشور هستند، پیوند این شهرک‌ها با مراکز دانشگاهی از گام‌های اساسی به‌شمار می‌رود.

غلامحسین رحیمی با اشاره به تأسیس مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه‌ها و مشارکت در همکاری‌های دوجانبه با شهرک‌های صنعتی افزود: هدف توسعه، رشد اقتصاد دانش ‌بنیان است و در این مسیر چندین گام مشترک میان شهرک‌های صنعتی و پارک‌های علم و فناوری وجود دارد.

وی اضافه کرد: در کشور ما به‌تدریج زیست بومی شکل گرفت که از تعلیم آموزش آغاز و به توفیقات عالی رسیدیم؛ اکنون بیشتر از ۱۵ هزار دانشجوی خارجی در ایران در مقاطع مختلف تحصیلی درس می‌خوانند. همچنین حضور دانشمندان ما در صحنه‌های بین‌المللی در حوزه تحقیقات باعث افتخارات شگرفی برای کشور شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: از زمینه‌های همکاری مشترک می‌توان به نقش تحقیق و توسعه اشاره کرد که در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور این امکان فراهم است که واحدهای تحقیق و توسعه ایجاد کنیم. چون واحدهای تحقیقاتی پرهزینه نیز هستند، بهتر است در مکان‌هایی ایجاد شوند که زیرساخت‌ها فراهم باشد و شهرک‌های صنعتی بستر مناسبی هستند. همچنین آزمایشگاه‌های همکار که می‌توان آن‌ها را در اختیار شهرک‌های صنعتی قرار داد و باعث مشارکت‌های دوجانبه شد.

رحیمی تصریح کرد: فرصت مطالعاتی اساتید در صنعت و شهرک‌های صنعتی (که آیین‌ نامه آن نیز تهیه شده)، تأسیس مراکز نو آوری و خلاقیت که یک برنامه ملی است، مشارکت در ایجاد پهنه‌های علم و فناوری که شهرک‌های صنعتی و پارک‌های علم و فناوری می‌توانند در تأسیس آن مشارکت کنند و مشارکت در مهارت‌ افزایی دانشجویان که باعث ارتقاء مهارت ‌آموزی در آن‌ها می‌شود، از دیگر زمینه‌های کاری مشترک بین شهرک‌های صنعتی و پارک‌های علم و فناوری است.

وی اظهار داشت موضوعات صنعت‌ محور برای رساله‌ها و پایان ‌نامه‌های پسا دکتری و آسیب‌ شناسی فنی و اجتماعی در شهرک‌های صنعتی که دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور آمادگی این امر را دارند، از دیگر زمینه‌های همکاری مشترک است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز در تمامی مراکز استان‌ها و اغلب دانشگاه‌ها مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری دایر هستند؛ لذا شهرک‌های صنعتی به‌راحتی می‌توانند با ارتباط با پارک‌های علم و فناوری و پس از آن، دانشگاه‌های بزرگ، همکاری‌های علمی را آغاز کنند و یک شورای مدیریتی می‌تواند مسئولیت این همکاری‌ها را برعهده گیرد.

در پایان این نشست، تفاهم نامه همکاری‌های علمی، پژوهشی و فناورانه با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به امضای معاونان وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و صنعت، معدن و تجارت رسید و مبادله شد.

کد خبر: ۷۱٬۸۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha