۶ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۴
چوب پالونیا امتحان خود را پس داده است| کاربرد پالونیا در صنعت ساختمان سازی
دانشیار گروه تکنولوژی دانشگاه علوم کشاورزی گرگان در گفتگو با «بازار»:

چوب پالونیا امتحان خود را پس داده است| کاربرد پالونیا در صنعت ساختمان سازی

خزاعیان، دانشیار گروه تکنولوژی و مهندسی چوب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان می گوید: پالونیا هم در کشورهایی که این درخت گونه بومی شان است و هم در ایران که تحقیقات بسیاری روی آن انجام شده، امتحانش را پس داده است. بنابراین زراعت چوب این گیاه را باید ترویج و وسعت داد.

بازار؛ گروه کشاورزی: با ممنوع شدن واردات چوب به دلیل اینکه چوب در بخش محصولات لوکس قرار گرفت و از آن طرف با ممنوع شدن برداشت چوب از جنگلهای کشور، بسیاری از صنایع چوبی با کمبود مواد اولیه مواجه شده اند. به این ترتیب بحث زراعت چوب وارد مرحله جدیدی شد و بسیاری از کارشناسان معتقدند بایستی برای زراعت چوب به صورت هدفمند اقداماتی موثر انجام داد. یکی از اقدامات پیشنهادی فعالان این صنعت، کاشت درختان سریع الرشدی همچون درخت پالونیا است که ظرف ۵ تا ۱۰ سال می تواند به مرحله ای برسد که قابلیت برداشت و کاربری دربرخی صنایع همچون تولید روکش و فراورده های لایه ای را داشته باشد.

ابوالقاسم خزاعیان، دانشیار گروه تکنولوژی و مهندسی چوب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان از جمله محققانی است که روی خواص چوب و همچنین کاربرد چوب های تند رشد تحقیق و کارهای عملیاتی انجام می دهد.

خزاعیان در این رابطه به «بازار» می گوید: وقتی می خواهیم سرعت رشد چوب های سریع الرشدی مانند پالونیا زیاد شود این چوبها سبک می شود و لذا دانسیته آن کم می شود و به تبع کاربردهای آن نیز کمتر می شود. با این تفاسیر باید توجه داشته باشیم که هر چوبی یک کابرد دارد. به عبارت دیگر    هر گیاهی یک ویژگی و کاربرد خاص خودش را دارد به همین دلیل برای اینکه تعیین کنیم هر چوبی را با چه کاربردی می توان استفاده کرد، خصایص و نقاط قوتی که دارد را معین و از آن استفاده می کنیم و لذا نمی توان به طور کامل هیچ چوبی را تایید یا رد کرد.

پالونیا بالاترین نسبت مقاومت به وزن را در بین تمام چوب های دنیا دارد؛ یعنی مقاومت بسیار خوبی را نشان می دهد لذا کاربردهای زیادی دارد

پالونیا بالاترین نسبت مقاومت به وزن را در بین تمام چوب های دنیا دارد
وی در خصوص خصوصیات چوب پالونیا و کاربردهایی که دارد نیز اظهار می دارد: چوب پالونیا بعد از بالزا، دومین گونه سبک دنیا است یعنی بین ۳ دهم تا ۴ دهم چگالی(دانسیته) دارد. در واقع دانسیته پالونیا  بسته به اینکه کجا کاشته شود و چند سالش باشد متفاوت است. به این ترتیب یک متر مکعب چوب پالونیا ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد و لذا این سبک بودن یکسری از مقاومت‌ هایش را شاید کم کند.

این محقق چوب پالونیا می گوید: بر اساس تحقیقاتی که انجام داده ایم از نظر علمی، چیزی تحت عنوان نسبت مقاومت به وزن داریم که مهم است مانند مورچه که با وزن کمی می تواند چند برابر وزن خود را بار حمل کند پالونیا هم این خاصیت را دارد. به عبارت دیگر پالونیا بالاترین نسبت مقاومت به وزن را در بین تمام چوب های دنیا دارد؛ یعنی مقاومت بسیار خوبی را نشان می دهد لذا کاربردهای زیادی دارد. اما هیچگاه نمی توان بگوییم این چوب می تواند کاربرد وسیعی در صنعت مبلمان داده باشد بلکه باید تا حدودی آن را تقویت کرد و در یک جاهایی از اتصالات خاصی استفاده کرد.

چوب پالونیا امتحان خود را پس داده است| کاربرد پالونیا در صنعت ساختمان سازی

وی ادامه می دهد: با این تفاسیر نکته مهمی که وجود دارد این است که با توجه به ویژگی های پالونیا می توان به کمک آن بخشی از نیازهای چوبی کشور را پوشش بدهیم. درست است که الیاف پالونیا مثلا برای کاغذ سازی مناسب نیست اما برای مبلمان های سبک، مناسب است. همچنین برای فرآورده های خرده ای مثل تخته چوب می تواند کمک کند. از سوی دیگر در یکی بخشی از نیاز چوبی برای تولید ام دی اف  mdf کاربرد دارد. بنابراین در رفع درصد قابل توجهی از نیاز چوب ما خصوصا در تولید روکش و فراورده های لایه ای به خوبی جواب می دهد همانطور که کشور چین چندین سال است که در این زمینه از چوب پالونیا استفاده می کند.

 خزاعیان خاطرنشان می کند: نکته مهم این است که قطر پالونیا به سرعت می تواند به اندازه لازم برای تولید روکش و لایه برسد پس اگر روی همین زمینه سرمایه گذاری کنیم و فراورده های لایه ای مان را از این گونه پوشش بدهیم کشور از این نظر بی نیاز می گردد. به نظر بنده تامین همین میزان نیاز کشور کفایت می کند تا انگیزه ای باید برای اینکه کاشت این درخت را در کشور توسعه و ترویج دهیم.

وی می گوید: در واقع پالونیا  گونه ای است که نباید به آن بی توجه بود و در جاهای مناسب استفاده کرد تا مردم نیز از منافع اقتصادی آن بهره مند گردند چون روی این درخت مدت  ۳۰ سال تحقیق و سرمایه گذاری کرده ایم و لذا مردم باید از آن بهره ببرند و کشور نیز تا حدودی بی نیاز شود.

در کشورهایی که پالونیا گونه بومی شان است و در صنایع مختلف استفاده می شود وهم در ایران که تحقیقات بسیاری روی آن انجام شده، پالونیا امتحانش را پس داده است

کاربرد چوب پالونیا در کابینت سازی، تولید کفپوش، دیوار پوش و انواع میز و مبلمان
این محقق چوب پالونیا در خصوص دیگر کاربردهای این چوب می گوید: از چوب پالونیا در در تولید انواع در، کابینت سازی، پوشش انواع میز و مبلمان اداری، تولید انواع کفپوش ها و انواع دیوارپوش های هم می توان استفاده کردو بخصوص اینکه این نوع چوب ها در دسترس نیست و وارداتی است می توان چوب پالونیا را با علم به اینکه ارزانتر است و کیفیت بالاتری هم دارد جایگزین این چوبهای وارداتی کرد.

خزاعیان در پاسخ به این سوال که استفاده از چوب پالونیا در صنایع چوبی چقدر اجرایی شده و استفاده می شود، نیز می گوید: ما هنوز خیلی نتوانسته ایم زراعت چوب پالونیا را توسعه بدهیم که الان چوبی برای استفاده در بازار باشد. تنها بخش هایی به صورت چند هکتاری کشت شده و مردم هم اخیرا استقبال کرده اند و کشت می کنند اما هنوز به حدی نرسیده که وارد بازار شود.

وی ادامه می دهد: با این وجود نکته مهم این است که هم در کشورهایی که این گونه بومی شان است و در صنایع مختلف استفاده می شود وهم در ایران که تحقیقات بسیاری روی آن انجام شده، پالونیا امتحانش را پس داده است. در واقع کارهای علمی انجام شده اثبات کرده است که چوب پالونیا می تواند در فرآورده های لایه ای استفاده شود و فراورده های لایه ای هم در بخش ساختمان در کشورهای توسعه یافته که از فراورده های سلولزی غالبا استفاده می کنند بسیار پر مصرف و  پرکاربرد است.

دانشیار گروه تکنولوژی و مهندسی چوب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان در پایان تاکید می کند: اگر زراعت چوب پالونیا توسعه یابد و این محصول وارد بازار شود می تواند واحدهای تولید لایه گیری کشور را راه بیندازد. این در شرایطی است که کارخانجات تخته لایه روکش کشور در دهه اخیر تقریبا تعطیل شده است چون ماده اولیه ندارند. در واقع چون از جنگلها بهره برداری نشد و از آن طرف هم وارد نشد این کارخانجات عملا به تعطیلی کشیده شدند. بنابراین اگر بتوانیم چنین اقدامی داشته باشیم و بتوانیم ماده اولیه را تامین کنیم، راه افتادن کارخانجات هم موجب اشتغالزایی می شود و هم اینکه این محصول می تواند جایگاه خودش را پیدا کند.

کد خبر: ۷۱٬۸۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha