۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
کاهش ۲۴ درصدی دارایی های بخش معادن کشور| حضور ۱۲۰ شرکت معدنی در شانزدهمین نمایشگاه معدن
رئیس خانه معدن ایران در گفتگو با بازار؛

کاهش ۲۴ درصدی دارایی های بخش معادن کشور| حضور ۱۲۰ شرکت معدنی در شانزدهمین نمایشگاه معدن

بهرامن، رئیس خانه معدن ایران معتقد است: با کاهش میزان سرمایه گذاری در بخش معدن کشور، ارزش دارایی‌های سرمایه‌ای این بخش از سال ۹۰ تا ۹۸، بیش از ۲۴ درصد کاهش یافته است.

بازار، گروه صنعت: «محمد رضا بهرامن» اظهارداشت: این نشان می دهد که با وجود اینکه ایران جزو ۱۰ کشور معدنی جهان است، به انجام سرمایه گذاری در بخش معدن توجه نشده و ارزش دارایی های این بخش در این مدت ۲۴ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه کاهش سرمایه گذاری ها باعث نبود کسب و کار در حوزه معدنی و تولیدی کشور می شود، گفت: در این صورت سرمایه گذاری های بخش معدنی و تولید کشور به جای توسعه این بخش در جاهای دیگری سرمایه گذاری می شود، همانطوری که هم اکنون به علت افزایش قیمت دلار و طلا به جای سرمایه گذاری در تولید، سرمایه ها به جاهای دیگری منتقل شده اند.

کاهش اشتغالزایی و تولید ماحصل روند نزولی سرمایه گذاری در بخش معدنی  
رئیس خانه معدن ایران تاکید کرد: در صورتی که روند سرمایه گذاری در بخش تولیدی کشور همچنان روند نزولی داشته باشد، به تدریج کاهش اشتغالزایی و تولید نیز در کشور خود را بیشتر نشان خواهد داد.

به گفته بهرامن، اگر دولت به دنبال جهش در بخش معدن کشور است باید سرمایه گذاری در این بخش بیشتر تسهیل شود و این نیازمند تکمیل زیرساخت های بخش معدنی کشور است.

متاسفانه سرمایه گذاران در بخش معدن کشور به آینده خود زیاد امیدوار نیستند و نمونه بارز آن تعیین تعرفه صادرات است که باعث آسیب به معدنکاران شده است و حتی عده ای از همکاران ما نتوانسته اند محصولات خود را صادر کنند و از این لحاظ بسیار متضرر شده اند

تعیین تعرفه به صادرات محصولات معدنی آسیب زده است
رئیس خانه معدن ایران بیان کرد: متاسفانه سرمایه گذاران در بخش معدن کشور به آینده خود زیاد امیدوار نیستند و نمونه بارز آن تعیین تعرفه صادرات است که باعث آسیب به معدنکاران شده است و حتی عده ای از همکاران ما نتوانسته اند محصولات خود را صادر کنند و از این لحاظ بسیار متضرر شده اند.

این مقام مسئول در بخش معدن کشور تاکید کرد: باید قبول کنیم که به دلیل مشکلات اقتصادی ما نتوانسته ایم در حوزه معدنی کشور سرمایه گذاری کنیم و حتی در زمینه اکتشافات نیز سرمایه گذاری خوبی انجام نشده است و آمارها نشان می دهد که سهم ایران به عنوان یکی از کشورهای معدن خیز در منطقه، در حوزه اکتشافات معدنی نیز بسیار اندک بوده است.

سالانه ۱۲ میلیون تن درکشور سنگ های ساختمانی تولید می شود
بهرامن اظهار داشت: به طور متوسط سالانه ۱۲ میلیون تن در کشور سنگ های ساختمانی تولید می شود، اما سهم ما در صادرات این محصولات به علت مقررات سخت صادراتی بسیار اندک است و در واقع ما تمام سهم صادراتی خود را در این بخش به بازارهای هدف از بین برده ایم.

رئیس خانه معدن ایران از نبود شفافیت قوانین و مقررات در حوزه صادرات محصولات معدنی و سختگیرانه بودن این مقررات انتقاد کرد و گفت: ما به جای اعمال قوانین شفاف و تسهیل کننده صادرات مقررات سختگیرانه تری را در این بخش به مورد اجرا گذاشته ایم.

عدم سیاست های حمایتی از صادرات متناسب با ارزش آفرینی، عدم امکان تامین مالی و نقدینگی واحدها توسط بانکها و بازار سرمایه، زمانبر بودن صدور مجوزهای قانونی و تغییر مکرر و خلق الساعه سیاست‌ها و مقررات در عدم موفقیت بخش معدن کشور نقش مهمی داشتند

رئیس خانه معدن ایران تصریح کرد: عدم سیاست های حمایتی از صادرات متناسب با ارزش آفرینی، عدم امکان تامین مالی و نقدینگی واحدها توسط بانکها و بازار سرمایه، زمانبر بودن صدور مجوزهای قانونی و تغییر مکرر و خلق الساعه سیاست‌ها و مقررات در عدم موفقیت بخش معدن کشور نقش مهمی داشتند.

وی بیان کرد: نبود ساختار مناسب برای توسعه معادن در سطوح مختلف، ضعف دیپلماسی اقتصادی و تجاری در اقتصاد معدنی کشور از مهمترین مشکلات رونق کسب و کار معدن در کشور است.

وی گفت: این در حالی است که معادن تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز بسیاری از صنایع بوده و در امر خودکفایی صنعتی، ایجاد اشتغال مولد و افزایش تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه کشور نقش مهمی برعهده دارد.

بسیاری از فعالیت‌های صنعتی به مواد معدنی وابسته هستند
بهرامن تاکید کرد: بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی به مواد معدنی وابسته هستند و صنایع معدنی به عنوان اولین بخش در زنجیره تامین صنایع دیگر قرار دارد، لذا بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد ملی جایگاه ویژه‌ای دارد.

بهرامن در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر نحوه برنامه ریزی برای برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین المللی معدن اظهارداشت: برنامه ریزی برای برگزاری این نمایشگاه از مرداد ماه سال جاری در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد که این نمایشگاه هشتم تا یازدهم آبان‌ ماه سال جاری برگزار شود.

رئیس خانه معدن ایران افزود: اما به دلیل شروع بیماری کرونا با توجه به هماهنگی های به عمل آمده با وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران قرار بر این شد که این نمایشگاه ۱۱ تا ۱۴ بهمن ماه سال جاری برگزار شود.

شانزدهمین نمایشگاه معدنی با حضور ۱۲۰ شرکت ایرانی برگزار شد
این مقام  مسئول در حوزه معدنی بخش خصوصی کشور بیان کرد: در نهایت با بیش از ۱۲۰ شرکت فعال در حوزه‌های مختلف معدنی، صنایع معدنی اعم از تولید کنندگان مواد اولیه معدنی، تولید کنندگان مواد نهایی معدنی، تامین کنندگان تجهیزات مورد نیاز شرکت های معدنی، سرمایه گذاران و دیگر شرکت‌های مرتبط با این حوزه، این نمایشگاه در فضای به وسعت ۱۴ هزار متر مربع برگزار شد.

با رعایت نکات بهداشتی و سلامتی رفاه حال مشارکت کنندگان قرار بر این شد که این نمایشگاه با رعایت سختگیرانه پروتکل های بهداشتی و استقرار تیم پزشکی، اورژانس همراه با ضدعفونی کردن محل برگزاری نمایشگاه ها بتوانیم این نمایشگاه را به خوبی برگزار کنیم

وی بر رعایت تمام پروتکل های بهداشتی در این نمایشگاه تاکید کرد و اظهارداشت: برای برگزاری بهتر این نمایشگاه حفظ سلامتی شهروندان و فعالان اقتصادی و معدنی مورد توجه جدی قرار گرفت و به همین مناسبت با رعایت نکات بهداشتی و سلامتی رفاه حال مشارکت کنندگان قرار بر این شد که این نمایشگاه با رعایت سختگیرانه پروتکل های بهداشتی و استقرار تیم پزشکی، اورژانس همراه با ضدعفونی کردن محل برگزاری نمایشگاه ها بتوانیم این نمایشگاه را به خوبی برگزار کنیم.

رئیس خانه معدن ایران بیان کرد: نمایشگاه ها همواره نشان دهنده توانمندیهای هر جامعه است و خانه معدن ایران تلاش کرده است با دعوت از همه دست اندرکاران حوزه معدنی، اکتشافات و فرآوری و حتی تولید کنندگان مس، این نمایشگاه را برگزار کند و خوشبختانه استقبال خوبی از این نمایشگاه شد.

حضور و زیر صنعت و معاونین و رئیس و اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس
بهرامن اظهارداشت: همزمان با ۱۱ بهمن ماه سال جاری روز افتتاح این نمایشگاه وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونین ایشان و رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به همراه اعضای این کمیسیون دراین نمایشگاه حضوریافتند و به صورت مستقیم با فعالان عرصه معدنی کشور مذاکراتی داشتند و در جریان مشکلات این بخش قرارگرفتند که امیدواریم نتیجه آن در آینده در دولت و مجلس شورای اسلامی خود را نشان دهد.

رئیس خانه معدن ایران بیان کرد: خوشبختانه فضای نمایشگاه نشان از تعامل فعالان عرصه معدنی کشور بود و حضور بیش از ۱۲۰ شرکت ایرانی در این نمایشگاه نشان داد که بخش معدنی کشور هنوز هم پویا و پا برجا است و باید تلاش کنیم با ارائه راهکارهای مناسب و با قوانین مترقی فعالان عرصه معادن را به فعالیت آنها در این بخش بیش از پیش امیدوار کنیم.

کد خبر: ۷۱٬۸۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha