۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
رد بودجه توسط مجلس مسلم بود| ‏اشکالات ‬اساسی وارد است
کارشناس اقتصادی:

رد بودجه توسط مجلس مسلم بود| ‏اشکالات ‬اساسی وارد است

شاهرود- صالحیان، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه رد شدن بودجه توسط مجلس امری مسلم بود، گفت: مشخص بود که بودجه واقع‌بینانه نیست و می‌توانستیم حدس بزنیم که در مجلس به مشکل بر می‌خورد که این چنین نیز شد.

علیرضا صالحیان در گفتگو با خبرنگار، بابیان اینکه بودجه ۱۴۰۰ دارای مشکلات اساسی بود که به‌وضوح در مجلس به مشکل برمی‌خورد، بیان کرد: تأکید دوباره به نفت یکی از مشکلاتی بود که بودجه سال ۱۴۰۰ با آن به مشکل برمی‌خورد از سوی دیگر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موضوعی بود که دولت جایگزینی برای آن در بودجه ندیده بود درنتیجه نمایندگان به آن ایراد وارد کردند.

وی بابیان اینکه ازلحاظ اقتصادی مشکلات زیادی به بودجه وارد بود، بیان کرد: سه دوازدهم بودجه تنها راه چاره مجلس شورای اسلامی بود و جز این چاره‌ای نبود زیرا دولت به نظر می‌رسد زیر بار تغییر بودجه نمی‌رفت تا آخرین بودجه ۱۴۰۰ به یک بودجه جنجالی بدل شود. البته این را نیز باید گفت که نمایندگان واقعاً به‌حق به این بودجه ایراداتی گرفتند.

کارشناس اقتصادی بابیان اینکه دولت اصلاً معلوم نکرده بود که قرار است چطور نفت را بفروشد منابع درآمدهای نفتی آن‌قدر خوش‌بینانه و غیرواقعی بیان‌شده بودند که گویی ما تحریم نیستیم و آزادانه نفت را تمام دنیا صادر می‌کنیم گو اینکه اگر چنین هم بود بازهم به مشکلات خاص خود، برمی‌خوردیم. نکته دیگر این است که دولت فرض را بر این گرفته که در سال ۱۴۰۰ تحریمی وجود ندارد حال اینکه از کجا به چنین نتیجه‌ای رسیده که ما می‌توانیم میلیون‌ها بشکه نفت به دنیا صادر کنیم مشخص نیست.

صالحیان بابیان اینکه وقتی دولت از بودجه نفتی سال آتی صحبت می‌کند باید منابع درآمدی آن را نیز شفاف بیان کند، تأکید کرد: بودجه سال ۱۴۰۰ درواقع یک نوع امیدواری خوش بینانه بود نه یک بودجه اقتصادی درست و اساسی؛ لذا مشکلات عدیده‌ای نیز داشت. گاهی با خوانش چندباره بودجه فکر می‌کنیم این بودجه کشور دیگری جز ایران است! کشوری که اصلاً تحریم نیست و درآمدهایش مازاد نیز هستند و دولت نمی‌داند با مازاد آنچه بکند!

وی بابیان اینکه وقتی دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را برمی‌دارد باید به‌جای آن‌یک اولتیماتوم دیگر را در نظر بگیرد وگرنه مشخص است که نمایندگان با آن مخالفت می‌کنند، بیان کرد: دولت در ابتدا اعلام می‌کرد که ارزهای چند نرخی فساد آور است و کمی بعد خودش همه‌چیز را دو نرخی کرد ازجمله دلار و بنزین و… اما حالا درصدد است دوباره روال را بازگردانند اما پشتوانه‌ای برای این امر وجود ندارد از سوی دیگر برق و گاز رایگان برای کم‌مصرف‌ها قطعاً درامدهای دولتی را کاهش می‌دهد و درنتیجه دولت بعد میراث دار بدهکاری‌های فراوان خواهد بود.

کارشناس اقتصادی بابیان اینکه دولت مشخص نکرده که قرار است منابع درآمدی آن در سال آتی چه باشد، بیان کرد: کلیات درامدهای دولتی شفاف نشده درنتیجه بیم آن می‌رود که در سال آتی این منابع محقق نشوند و دولت در بودجه‌ها به مشکل بربخورد لذا این امر نیز باعث شده تا نمایندگان نتوانند به منابع درآمدی بودجه اعتماد کنند. ازآنجاکه دولت بر بودجه خیلی تکیه دارد ممکن است همین روال سه دوازدهم مجلس برقرار بماند.

کد خبر: ۷۱٬۸۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha