۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
یونی سواپ یا سوشی سواپ؛ کدام صرافی غیر متمرکز بهتر است؟

یونی سواپ یا سوشی سواپ؛ کدام صرافی غیر متمرکز بهتر است؟

یکی از تفاوت‌های عمده میان صرافی‌هایی همچون یونی سواپ و سوشی سواپ، با صرافی‌هایی همچون بایننس و کوین بیس در نحوه تأمین نقدینگی آنها است.

به گزارش بازار به نقل از رمزارز نیوز، با رشد و پیشرفت چشمگیر و روزافزون ارزهای دیجیتال، تعداد صرافی‌های ارز دیجیتال نیز به شدت افزایش یافته است. پروژه‌های جدید سعی دارند که با اضافه کردن امکانات و ویژگی‌های جدید، فعالیت کاربران را در این فضاها بهبود ببخشند و به تسهیل فرآیند خرید و فروش آنها در محیط صرافی‌ها بپردازند. علاوه بر این، در تلاش هستند که گام‌های مؤثری در جهت رسیدن به هدف نهایی این حوزه که غیرمتمرکزسازی کامل سیستم‌های مالی است، بردارند و با ایجاد صرافی‌های غیر متمرکز (DEX) می‌خواهند هزینه‌های وارده به کاربران و معامله‌گران را کاهش دهند و محیطی فراهم سازند که کاربران بتوانند به طور غیر متمرکز به انتقال دارایی با یکدیگر بپردازند. در این مقاله قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم که کدام صرافی غیرمتمرکز برای استفاده مناسب‌تر است؟ یونی سواپ یا سوشی سواپ؟

صرافی‌های غیر متمرکز چگونه عمل می‌کنند؟
سؤالی که برای کاربران بسیاری ایجاد شده است، در مورد این است که با روی کار آمدن پلتفرم‌هایی همچون یونی سواپ (Uniswap) و سوشی سواپ (Sushiswap) و وجود امکان سواپ (تبدیل رمزارزها به یکدیگر به صورت غیر متمرکز) چه اتفاقی برای دنیای ترید و معاملات می‌افتد؟ برای پاسخ به این سؤال باید بگوییم که ترید و معاملات رمزارزی در سر جای خود قرار دارند و تنها اتفاقی که برای آنها افتاده است این است که با عملیات سواپ کردن جایگزین شده‌اند. ایدۀ فرآیند سواپ به زمان شروع مبادلات اتمیک برمی‌گردد. مبادلات اتمیک در سال ۲۰۱۷ برای اولین بار به عنوان یک تکنولوژی‌ که توانست به تبادل ارز دیجیتال بین دو بلاکچین مختلف بپردازد به این حوزه معرفی شد.

امروزه و با روی کار آمدن دارایی‌های معادل‌سازی‌شده (Wrapped assets) که به نوعی جایگزین ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین هستند، امکان تبادل توکن‌های استانداردسازی‌شده در شبکه‌های مختلف بدون نیاز به ارتباط میان چند بلاکچین فراهم شده است و به همین دلیل تکنولوژی‌هایی همچون مبادلات اتمیک تقریباً فراموش شده‌اند.

برخلاف صرافی‌های متمرکزی همچون بایننس و کوین بیس، در صرافی‌های غیر متمرکزی که در زمینه دیفای یا سیستم‌های مالی غیر متمرکز فعالیت می‌کنند، امکان تبادل توکن‌ها بدون نیاز به ثبت در لیست سفارشات، نظارت، سرپرستی و دخالت شخص واسط وجود دارد. در صرافی‌های غیر متمرکز کاربران می‌توانند رمزارزهای خود را مستقیماً از کیف پول خود با شخص یا کیف پول دیگری مبادله کنند.

به این فرآیند سواپ یا تبادل رمزارز گفته می‌شود؛ چراکه شما به سواپ کردن (تبادل) ارزهای دیجیتال خود با فرد دیگری خواهید پرداخت.
بنابراین در صرافی‌های غیرمتمرکزی همچون یونی سواپ و سوشی سواپ، تبادل یا سواپ کردن هر رمزارز، مادامی که آن رمزارز در استخر نقدینگی مربوط به آن صرافی وجود داشته باشد، برای کاربران امکان‌پذیر است.

استخرهای نقدینگی و تأمین‌کنندگان نقدینگی این استخرها
یکی از تفاوت‌های عمده میان صرافی‌هایی همچون یونی سواپ و سوشی سواپ، با صرافی‌هایی همچون بایننس و کوین بیس در نحوه تأمین نقدینگی آنها است.

صرافی‌های متمرکز دارایی‌های خود را به صورت متمرکز و با استفاده از کیف پول‌های گرم و سرد نگهداری می‌کنند، لیست سفارشات را مدیریت می‌کنند و بر کل صرافی و فرآیندهای آن به صورت کلی نظارت دارند.

در مقابل، در صرافی‌های غیرمتمرکز به کاربران این امکان داده می‌شود که خودشان به فراهم کردن نقدینگی مورد نیازشان بپردازند و به طور کلی برای تأمین رمزارز مورد نیاز خود از استخرهای نقدینگی استفاده کنند.
استخرهای نقدینگی با استفاده از قراردادهای هوشمند اداره می‌شوند.

در صرافی یونی سواپ، اگر قصد داشته باشید که با استفاده از توکن UNI توکن اتریوم تهیه نمایید، باید از استخرهای نقدینگی مربوط به آن جفت‌ارز استفاده کنید. دلیلی که این فرآیند را برای شما امکان‌پذیر کرده است این است که تأمین‌کنندگان نقدینگی، جفت‌ارز مورد نظر شما را به استخرهای نقدینگی واریز کرده‌اند. بنابراین زمانی که شما قصد مبادله یا سواپ توکنی در یونی سواپ یا سوشی سواپ را دارید، مستقیماً به قراردادهای هوشمند مرتبط با استخرهای نقدینگی متصل می‌شوید.

صرافی یونی سواپ (Uniswap) چیست؟
علی‌رغم اینکه یونی سواپ با امکانات مختلفی که ارائه می‌دهد شناخته شده است، اما به طور کلی یونی سواپ یک صرافی غیر متمرکز  و متن باز است که بر بستر بلاکچین اتریوم ایجاد شده است.

این موضوع که شما با وجود صرافی‌های متمرکز مختلفی که وجود دارند، انتخاب کنید که از یک صرافی غیر متمرکز همچون یونی سواپ یا سوشی سواپ استفاده کنید، کاملاً بستگی به شما و اهدافتان دارد. اگر با پرداختن کارمزدهای زیاد یا موارد و محدودیت‌های موجود در صرافی‌های متمرکزی همچون بایننس و کوین بیس، مشکلی ندارید، می‌توانید از صرافی‌های غیر متمرکز استفاده نکنید. اما اگر به دنبال این هستید که به هدف اصلی دنیای ارزهای دیجیتال که ایجاد سیستم‌های مالی غیرمتمرکز است، دست یابید، بهتر است که از صرافی‌هایی همچون یونی سواپ استفاده کنید.

در صرافی غیر متمرکز یونی سواپ هیچ شخص واسطی وجود ندارد که در برابر خدماتی که به شما ارائه می‌دهد از شما کارمزد دریافت کند. در عوض کامزدها به تأمین‌کنندگان نقدینگی که خود از کاربران هستند، پرداخت می‌شود. علاوه بر این، در این صرافی هیچ نیازی به احراز هویت وجود ندارد و این صرافی هیچ گاه از شما اطلاعاتی نخواهد خواست.

همچنین کاربران در این صرافی می‌توانند با تأمین کردن مقدار نقدینگی مورد نیاز برای استخرهای نقدینگی به کسب سود و درآمد بپردازند.
صرافی یونی سواپ چگونه کار می‌کند؟

همان‌طور که گفته شد، صرافی یونی سواپ، یک صرافی غیر متمرکز بر بستر اتریوم است که امکان تبادلات با استفاده از قراردادهای هوشمند را فراهم کرده است. یونی سواپ برای کاربران دو امکان را فراهم کرده است:

فراهم کردن امکان تبادل میان توکن‌های ERC-۲۰
ایجاد استخرهای نقدینگی برای هر نوع دارایی  ERC-۲۰ و امکان کسب سود از طریق تأمین نقدینگی این استخرها برای کاربران

شعار این صرافی با مردم و برای مردم است. با توجه به این شعار، این صرافی، امکان تبادلات رمزارزی و ایجاد استخرهای نقدینگی را برای همۀ افراد و بدون نیاز به فرآیند احراز هویت فراهم کرده است. این صرافی در نوع خودش جزو اولین‌ها است.
در بخش‌های قبلی به معرفی و چگونگی کارکرد صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ پرداختیم. اگر آن مفاهیم را به خوبی درک کرده باشید، درک چگونگی عملکرد سوشی سواپ کار دشواری نخواهد بود.

سوشی سواپ یک فورک ایجادشده از یونی سواپ است. یکی از تفاوت‌های اصلی میان یونی سواپ و سوشی سواپ این است که سوشی سواپ دارای توکن اختصاصی سوشی (Sushi) است و توکن اختصاصی یونی سواپ توکن UNI می‌باشد. Chef Nomi بنیان‌گذار پروژۀ سوشی سواپ، با هدف معرفی توکن سوشی و استفاده از آن به عنوان پاداش برای تأمین‌کنندگان نقدینگی و استخراج‌کنندگان، به ایجاد فورکی از یونی سواپ پرداخت.

تفاوت‌های اصلی میان یونی سواپ و سوشی سواپ به شرح زیر است:
۲۵ درصد از کارمزدهای مربوط به استخر نقدینگی به تأمین‌کنندگان موجودی استخرهای نقدینگی در پلتفرم سوشی سواپ و ۰.۰۵ درصد به نگهدارندگان توکن‌های سوشی پرداخت می‌شود.

علی‌رغم اینکه در یونی سواپ فرآیند فارمینگ توکن یونی به اتمام رسیده است، فارمینگ توکن‌های سوشی همچنان ادامه دارد و پاداش‌های مربوط به فارمینگ این توکن‌ها در برخی استخرها به ۸۰ درصد نیز رسیده است.
برای اطلاع از قیمت توکن یونی سواپ و قیمت توکن سوشی به این صفحات مراجعه کنید.

به رغم وجود تفاوت‌هایی که در مورد نحوۀ توزیع پاداش‌ها و اندکی تفاوت در کابرد آنها وجود دارد، می‌توان یونی سواپ و سوشی سواپ را بسیار شبیه به هم دانست.

کدام صرافی بهتر است؟ یونی سواپ یا سوشی سواپ؟
در نهایت این خود کاربر است که بسته به اهداف و علایق خود انتخاب می‌کند که از یونی سواپ یا سوشی سواپ استفاده کند.

با مقایسه یونی سواپ با سوشی سواپ درمی‌یابیم که یونی سواپ کارمزد بیشتری را به تأمین کنندگان نقدینگی می‌پردازد (%۰.۳). این در حالی است که سوشی سواپ علاوه بر پرداخت کارمزد ۰.۲۵% به تأمین‌کنندگان موجودی، مقدار ۰.۰۵% توکن سوشی را به نگه‌دارندگان توکن سوشی پرداخت می‌کند. این مورد افراد را به خرید و نگهداری توکن‌های سوشی ترغیب می‌کند.

علی‌رغم اینکه در مقایسه یونی سواپ با سوشی سواپ به این نکته برمی‌خوریم که محیط کاربری، نوع دسترسی و استفاده از این پلتفرم راحت‌تر است و کاربران تجربه‌های تبادلات کم‌دردسرتری دارند، اما در سوشی سواپ با وجود اینکه از روش‌های جدید و نوینی استفاده شده است، محیط کاربری و استفاده از آن بسیار پیچیده و دشوار است.

با توجه به اینکه رقابتی میان این دو صرافی ایجاد شده است و کاربران زیادی تردید دارند که از یونی سواپ یا سوشی سواپ استفاده کنند، یونی سواپ در میان تریدرها، تأمین کنندگان نقدینگی و محققین حوزه کریپتو، پیروز این رقابت شده است، اما ییلدفارمرها به پلتفرم سوشی سواپ مهاجرت کرده‌اند تا از مزایای آن بهره ببرند.

سخن پایانی
در این مقاله دو صرافی غیرمتمرکز را معرفی کردیم و با بررسی ویژگی‌های هر یک از آنها به این موضوع پرداختیم که استفاده از کدام یک از آنها بهتر است؟ یونی سواپ یا سوشی سواپ؟

با توجه به اینکه در صرافی‌های غیر متمرکز امکان تبادلات میان افراد به صورت فرد به فرد و کاملاً غیرمتمرکز و بدون نیاز به هیچ شخص واسطی صورت می‌گیرد، بسیاری از کاربران تمایل پیدا کرده‌اند که به جای استفاده از صرافی‌های متمرکز از صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده کنند.

سوشی سواپ یک فورک از یونی سواپ است و این کاربران هستند که با مقایسه یونی سواپ با سوشی سواپ و با توجه به اهداف خود تصمیم می‌گیرند که از کدام یک از آنها استفاده کنند.

کد خبر: ۷۱٬۸۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha