۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰
بازار سرمایه وارد رکود شده است؟ | بورس، پاسوز اختلافات دولت و مجلس بر سر بودجه
تحلیل روزانه بورس به بیان کارشناس؛

بازار سرمایه وارد رکود شده است؟ | بورس، پاسوز اختلافات دولت و مجلس بر سر بودجه

کارشناس بازار سرمایه علت ریزش سهم‌ها در بورس را اختلافات شدید دولت و مجلس دانست و مطرح کرد: در صورت ادامه دار شدن این اختلافات بازار سرمایه بیشترین ضرر را خواهد داشت.

فاطمه میرزایی؛ بازار: بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه با آغاز بهمن، با توجه به پایین آمدن قیمت‌ها و سوابق بورس در سال‌های گذشته، دهه فجر را بهترین دوران سال برای بورس می‌دانستند، اما همه این پیش‌بینی‌ها اشتباه از آب درآمد. با وجود حمایتی که از سوی سهامداران حقوقی از بازار می‌شود، بازار باز هم در روز جاری ریزشی شدید را تجربه کرد. به گفته کارشناسان بازار سرمایه، دلیل افت بازار امروز اختلافات محسوس دولت و مجلس برای تصویب لایحه بودجه ۱۴۰۰ است.

امروز، شاخص کل تحت تأثیر ریزش قیمت سهم‌های بنیادی بازار، شروع به ریزش کرد و هرچند در میانه مسیر، با جمع شدن صف فروش برخی از سهم‌ها مانند «خساپا» سعی در بازگشت داشت، اما باز هم نتوانست به منطقه امن سبز بازگردد و در انتهای معاملات، سقوط بیش از ۲۸ هزار واحدی را تجربه کرد. شاخص هم‌وزن نیز از همان ابتدا برای سقوط دربست گرفته بود و تا انتهای معاملات، ۲ هزار واحد ریزش را تجربه کرد.

شاخص فلزات اساسی هم امروز دست کمی از نماگرهای اصلی بازار نداشت چراکه این شاخص در ابتدا با شیبی تند و با سقوط نزدیک به ۲۸ هزار واحدی، پایین آمد و بعد با کمتر کردن سرعت خود تا پایان معاملات به روند نزولی خود ادامه داد. البته، این شاخص به دلیل جمع شدن صف‌های فروش برخی از سهم‌ها کمی رشد کرد، اما این رشد چندان تأثیرگذار نبود و در انتها، شاهد افت بیش از ۳۱ هزار واحدی شاخص گروه فلزات اساسی بودیم.

به طور کلی در زمان بسته شدن معاملات (۱۲:۳۰ سه‌شنبه ۱۴ بهمن)، شاخص کل بازار سرمایه ۲۸ هزار و ۲۳۷ واحد افت را پشت سر گذاشت و خود را به یک میلیون و ۲۰۵ هزار و ۴۳۰ واحد رساند. شاخص کل هم‌وزن نیز امروز با کاهش ۲ هزار و ۸۳ واحدی، روی رقم ۴۲۷ هزار و ۵۴۴ واحد ایتساد و شاخص فلزات اساسی هم با نزول ۳۱ هزار و ۳۳۱ واحدی خود، رقم ۸۰۴ هزار و ۶۸۰ واحد را نشان داد.

امروز در میان نمادهای پرتراکنش بازار سرمایه، نام نمادهای «شستا»، «خساپا»، «شپنا»، «خودرو»، «وتجارت»، «ولپارس» و «خگستر» دیده می‌شد. این در حالی بود که نمادهای «فارس»، «فولاد»، «فملی»، «شستا»، «شپنا»، «وپاسار» و «وبملت» بیشترین تأثیر منفی را روی شاخص داشتند.

در معاملات روز جاری، نمادهای فولادی جزو کم‌اقبال‌ترین‌ها بودند، اما برخی از تک‌سهم‌ها هم خوب خریداری شدند. نماد «ذوب» در فرابورس نزدیک به ۴.۵ درصد افت قیمت را شاهد بود و علاوه بر این، دو نماد «کگل» و «کچاد» که از شاخص‌سازان امروز هم بودند، افت قیمت را تجربه کردند. در گروه فلزات اساسی هم نمادهای «فخوز»، «فولاد» و «فولاژ» افت بالای ۴ درصدی داشتند و با این حال، نمادهای «فجر» و «فنورد» رشد قیمت خوبی را تجربه کردند.

مصطفی عقیلی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات امروز اظهار کرد: در سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز امروز با فشار فروش همراه بودند. هرچند، این سهم‌ها در برخی مقاطع معاملات امروز با خرید و رشد مواجه شدند، اما این خریدها چندان تأثیری روی روند بازار نگذاشتند.

وی تصریح کرد: سهم‌های کوچک بازار پس از گذشت دو هفته از معاملات دوباره روی بورس آمدند و می‌توان گفت پول‌ها دوباره به سمت این سهم‌ها بازگشته است و سهم‌ها در حال حرکت هستند، اما نکته قابل توجه بازار امروز ارزش معاملات حدود ۱۱ همت است که نمی‌توان گفت قابل قبول است، ولی با این حال، رشد خوبی را از خود نشان داده است.

این کارشناس بازار سرمایه درباره تغییرات بازار گفت: این ارزش معاملات و تغییرات هیجانی در بازار منطقی است چراکه بازار برای رشد خود نیاز به حجم معاملات بالا دارد.

عقیلی افزود: امروز شاخص کل با افت ۲.۳ درصدی بسته شد. این و شاخص هم‌وزن نیز چنین تجربه‌ای را پشت سر گذاشت که گفته می‌شود، معاملات و بازار در حال بازگشت به سمت سهم‎‌های کوچکتر بازار است که نشان می‌دهد معامله‌گران این روند و حرکت را در کوتاه مدت طی خواهند کرد.

وی در ادامه مطرح کرد: امروز گروه‌های کوچک‌تر مانند غذایی، دارویی و این تیپ گروه‌ها برای سرمایه‌گذاران جذاب بودند، اما درباره آینده بازار پیش‌بینی می‌شود که سهم‌های کوچک‌تر با توجه به جریان نقدینگی و روند معاملات باز هم با تقاضا همراه خواهند شد و می‌توان با چاشنی صبر از این دست سهم‌ها سوددهی خوبی داشت اما سهامداران باید توجه داشته باشند که این بازار در یک فاز نوسانی است و در عمومیت سهم‌های بازار روندی مشاهده نمی‌شود و همه این روندهای چند روز اخیر بورس اصلاحی است. علاوه بر این ، بعد از چند روز حرکت بورد همه صف‌های خرید داده می‌شود و بازار بی ثبات است.

این کارشناس بازار سرمایه در توصیه به سرمایه‌گذاران بازار سرمایه گفت: اگر سهامداران قصد خرید سهام دارند، باید چندین پله و با دیدگاه زمانی ۶ ماهه سهم خریداری کنند زیرا بازار به صورت ممتد چندین ماه با خروج پول حقیقی روبه‌رو است و چندین ماه است که پولی وارد بازار نشده است و هرآنچه در بازار مشاهده می‌شود، پول‌های موجود در بازار ماهیت چندان جدی‌ای ندارد.

عقیلی در پیش‌بینی معاملات روز آینده در بورس اوراق بهادار خاطرنشان کرد: باید منتظر این بود تا یک خبر بنیادی مانند کاهش نرخ بهره بانکی یا هر خبر سیاسی و اقتصادی دیگری در بازار شنیده شود تا بازار دوباره قوت سابق را بگیرد، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که بازار در روزهای جاری، حالت نوسانی خود را از دست بدهد و روند رو به رشد خاصی داشته باشد.

وی در پایان با اشاره به اختلافات دولت و مجلس بر سر لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ تصریح کرد: این اختلافات نشان دهنده این است که دولت علاقه‌مند است تا بازار رونق داشته باشد تا بتواند کسری بودجه خود را تأمین کند، اما دولت فعلا به مسائل دیگری اهمیت می‌دهد و به نظر می‌رسد که تا چند ماه آینده بازارهای مالی کشور یک ثبات و کود را تجربه خواهند کرد.

کد خبر: ۷۱٬۶۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha