۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۲
پدر خودرو سازی ایران درگذشت

پدر خودرو سازی ایران درگذشت

محمود خیامی، پدر صنعت اتومبیل ایران در سن 90 سالگی در گذشت.

به گزارش بازار، پس از صنعت نفت بزرگ‌ترین صنعت در ایران، صنعت خودروسازی کشور بوده و می‌توان یکی از تاثیرگذار ترین افراد در این صنعت را محمود خیامی که به پدر صنعت اتومبیل ایران معروف است، اشاره کرد.

خیامی در سال ۱۳۴۵ قراردادی با شرکت روتس انگلیس به منظور تولید پیکان، منعقد کرد و یک سال بعد در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۴۶ کارخانه خودروسازی به نام «ایران ناسیونال» با سرمایه حدود ۴۰۰ میلیون ریال تأسیس کرد.

وی در سال ۱۳۰۸ مشهد به دنیا آمد، او از عمده‌ترین صاحبان صنایع خودروسازی در ایران و برادر بزرگتر وی سید احمد خیامی از بنیانگذاران و شریک وی در ایران ناسیونال بود.

وی شرکت‌های ایران ناسیونال (ایران خودرو فعلی)، بانک صنعت و معدن، فروشگاه زنجیره‌ای کوروش (قدس فعلی) و اولین کارخانه مبل ایران (مبلیران) را پیش از انقلاب ۵۷ در ایران بنیانگذاری کرد.

البته شرکت ایران ناسیونال و اکثر شرکت‌های یاد شده توسط برادر بزرگتر، احمد خیامی تأسیس شده بود و در زمان جداشدن دو برادر از یکدیگر، ایران ناسیونال به محمود انتقال یافت.

رضا نیازمند اولین رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، در مصاحبه‌ای درباره زندگی وی پس از انقلاب گفته است :«خیامی هرچه داشت را در ایران‌ناسیونال هزینه کرد.

خیامی در سال‌های اخیر صد و ده مدرسه به نام امام علی در روستاهای استان خراسان ساخته بود و هشت مجموعه بزرگ آموزشی نیز به نام ثامن‌الائمه در مشهد احداث کرده‌بود.

او همچنین ساخت هجده مجموعه کار و دانش را در استان خراسان به پایان رسانده بود که هجده میلیارد تومان هزینه دربرداشت.

از القاب او می‌توان به پدر صنعت اتومبیل ایران و اولین سازنده خودرو در ایران اشاره کرد.

وی در نهایت در 9 اسفند 1398 در سن 90 سالگی به سوی دیار باقی شتافت.    

کد خبر: ۷٬۱۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha