۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۷
 واکسن ایمن حق ایرانی

واکسن ایمن حق ایرانی

نمی‌توان آینده کووید ۱۹ را پیش بینی کرد، باید آمادگی برای تامین واکسن در داخل کشور وجود داشته باشد چرا که ممکن است در ادامه با قرارگیری در شرایط جدید، بیماری های جدیدی به دنبال کرونا برای مبتلایان به وجود بیاید، این جمله بخشی از یادداشت شفاهی سید محمد پاکمهر، نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس است که مشروح آن در پی می آید.

سید محمد پاکمهر؛ واکسن آنلاین: یک سال از شروع شیوع اپیدمی کرونا در جهان گذشته است و امروز همه دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که کرونا درمان قطعی ندارد؛ از همین رو نه دارو و نه واکسن قطعی برای این بیماری تولید نشده است.

هرچند هنوز هم تاکید سازمان جهانی بهداشت و وزارت بهداشت ایران رعایت پروتکل های بهداشتی است اما تلاش هایی برای ساخت واکسن در کشورها صورت گرفته است که ایران هم یکی از این کشورهاست. هرچند باید نمی توان انتظار داشت مردم برای طولانی مدت پایبند به رعایت پروتکل های بهداشتی باشند.

 یکی از راه‌هایی که در چند ماه اخیر پیش پای دولت ها قرار گرفته است، واکسیناسیون به صورت اضطراری است؛ از همین رو تامین واکسن برای کشور ضروری به نظر می رسد، طبیعی است که وقتی ایران خود توانایی ساخت و تولید واکسن را دارد عاقلانه ترین راه استفاده از این واکسن است. ولی تا زمان تولید واکسن داخلی هم می‌توان از کشورهایی که مطمئن هستند واکسن خریداری کرد.

نگاه کمیسیون بهداشت مجلس هم همین است که حمایت ازواکسن داخلی به خاطر اطمینانی که نسبت به آن وجود دارد از اولویت های کشور باید باشد؛ نمی توان از کشورهایی که بدترین شرایط تحریمی را برای کشور رقم زدند و مردم را تحت فشار قرار داده‌اند انتظار داشت که واکسن کرونا را در اختیار مردم ما قرار بدهند و یا اینکه نیت سوءی از دادن واکسن به کشور ما نداشته باشند.

با توجه به اینکه نمی‌توان آینده کووید ۱۹ را پیش بینی کرد، باید آمادگی برای تامین واکسن از داخل کشور وجود داشته باشد چرا که ممکن است در ادامه با قرارگیری در شرایط جدید، بیماری های جدیدی به دنبال کرونا برای مبتلایان به وجود بیاید.

این نکته را باید همه مردم بدانند که قدمت ساخت واکسن در کشور ما به بیش از ۱۰۰ سال می رسد و یکی از کشورهای پیشتاز در امر تولید واکسن ایران است؛ منبع این سخنان داخلی نبوده و توانایی ایران در ساخت واکسن اذعان کشورهای دیگر است.

پیش از این بیماری سارس شایع شد که خوشبختانه ایران درگیر آن نشد اما در ادامه از همان خانواده ویروس کرونا شایع شد و مشخص نیست در آینده چه بیماری دیگری به وجود بیاید از همین رو نباید از تحقیقات علمی در این زمینه غافل شویم و باید پا به پای کشورهای دنیا به تولید واکسن و تولید علم در این خصوص بپردازیم.

حق مردم ایران است که واکسن اثر گذار و ایمن داشته باشند و از همین جهت باید واکسنی به دست مردم برسد که مخاطرات بیولوژیکی نداشته باشد؛ باید در مراحل بعدی میزان اثر گذاری واکسن ایرانی مشخص شود اما با توجه به توان علمی کشور در امر تولید واکسن می توان پیش بینی کرد که این واکسن نه تنها کمتر از واکسن سایر کشورها نخواهد بود بلکه می تواند به جهت اثر گذاری از آنها هم پیشی بگیرد.

کد خبر: ۷۱٬۶۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha