۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
«جَنِت یلن»؛ بانوی خزانه‌دارِ مخالفِ بیت‌کوین| موضع گیری سرسختانه در برابر دستکاری ارز
بازار گزارش می‌دهد؛

«جَنِت یلن»؛ بانوی خزانه‌دارِ مخالفِ بیت‌کوین| موضع گیری سرسختانه در برابر دستکاری ارز

در حالی که دونالد ترامپ اغلب از دلار با جایگاهی ضعیف حمایت می کرد، «جنت یلن»، گزینه پیشنهادی بایدن برای اداره خزانه داری امریکا، آشکارا اعلام کرد که ایالات متحده به دنبال ارز ضعیف تر برای کسب مزیت رقابتی نیست و ارزش دلار و سایر ارزها باید توسط بازارها که در جهت انعکاس تغییرات عملکرد اقتصادی تنظیم می شوند، تعیین شود.

بازار؛ گروه بین الملل: با روی کار آمدن جو بایدن و آغاز رسمی ریاست او در کاخ سفید، گمانه‌زنی‌ ها و شبهات زیادی در خصوص تیم اقتصادی ریاست جمهوری آمریکا، برنامه ها و اهداف اقتصادی در طی چهار سال مطرح شد.

رئیس جمهور امریکا، تیم اقتصادی خود را  با انتخاب چهار زن و دو سیاه پوست از جمله «جَنِت یلن» (وزارت خزانه‌داری)، «نیرا تاندن» (مدیریت دفتر بودجه کاخ سفید)، «والی ادیمو» (معاونت خزانه‌داری)، «سسیلی روز» (رئیس شورای مشاوران اقتصادی)، «جرد برنستین» و «هدر بوشی» (اعضای شورای مشاوران اقتصادی)، و همچنین «برایان دیز» (دبیرکل شورای ملی اقتصاد)، معرفی کرد.

با این معرفی، بایدن قطعا در خصوص انتخاب «جنت یلن»، زن ۷۴ ساله و اقتصاددان امریکایی، به دنبال اهداف خاصی است. بایدن از دیدگاههای اقتصادی او و مخالفتهای او با رمزارزها با خبر است.  جنت یلن، اولین زنی بوده که ریاست بانک مرکزی آمریکا را در کارنامه خود دارد. وی در طی سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ ریاست فدرال رزرو را به عهده داشته و هم اکنون گزینه بایدن برای سمت وزارت خزانه داری است.

یلن، به عنوان یکی از موافقان تصویب بسته‌های تحریک اقتصادی به خصوص بسته تزریقی محرک مالی سه تریلیون دلاری سال ۲۰۱۳ ، رمزارزهایی از جمله بیت‌کوین را بستری مناسب برای انجام فسادهای مالی و پولشویی می‌داند. از این رو، احتمالا ریاست او در خزانه‌داری آمریکا، محدودیت‌هایی را در استفاده از رمزارزها ایجاد خواهد کرد.

بر اساس همین طرز فکر اقتصادی یلن، برخی از کارشناسان اقتصادی، کاهش قیمت بیت کوین از ۴۰ هزار دلار به ۳۰ هزار دلار را در اثر انتخاب قطعی وی در تیم اقتصادی بایدن می دانند.

برخی از کارشناسان اقتصادی، کاهش قیمت بیت کوین از ۴۰ هزار دلار به ۳۰ هزار دلار را در اثر انتخاب قطعی وی در تیم اقتصادی بایدن می دانند

بر اساس گزارش سی ان بی سی، دو هفته پیش، وی در یک کنفرانس خبری ضمن هشدار در خصوص دستکاری ارز اعلام کرد که شکاف طبقاتی در آمریکا به بالاترین حد خود طی یک قرن اخیر رسیده است. وی در جامع ترین اظهار نظرهای خود در خصوص رویکرد دولت بایدن در قبال سیاست اقتصادی بین المللی ، اهمیت نرخ ارز مبتنی بر بازار را مطرح کرد.  

در آن نشست خبری، نامزد وزیر خزانه داری جزئیات برنامه های سیاست اقتصادی بین المللی دولت ورودی را ارائه داد و  تمرکز اولیه خود را کمک به کارگران و مشاغل آمریکایی که از این بیماری همه گیر رنج می برند، اعلام کرد.

جنت یلن، به عنوان نامزد جو بایدن برای خدمت به عنوان وزیر خزانه داری، گفت: هدف گذاری عمدی نرخ ارز برای دستیابی به مزیت تجاری غیرقابل قبول است و او  مخالف هرگونه تلاش کشورهای خارجی برای دستکاری مصنوعی ارزش های ارزی در جهت کسب مزیت ناعادلانه در تجارت است.

رئیس سابق فدرال رزرو، در جلسه استماع کمیته مالی سنا، جایی که حمایت گسترده ای را برای تصدی پست عالی کابینه مسئول مدیریت اقتصاد ایالات متحده تحت نظر بایدن دریافت می کرد، سخنرانی کرد و در سخت ترین اظهار نظرهای خود به چین اشاره کرد و گفت: دولت بایدن مقابله با اقدامات توهین آمیز، ناعادلانه و غیرقانونی چین را متقبل خواهد شد و رئیس جمهور جدید ایالات متحده آماده استفاده از مجموعه کاملی از ابزار برای جبران اقدامات ناعادلانه چینی ها است. در واقع، یلن، به دلیل سیاستهای ناعادلانه تجاری و پولی به سراغ چین رفت.

فایننشال تایمز نیز در گزارش خود نوشت: مشکل و درگیری جنت یلن به طور خاص با چین بر سر ایجاد موانع تجاری و اعطای یارانه غیرقانونی به شرکت ها و همچنین سرقت مالکیت معنوی و  استانداردهای جهانی کار و محیط زیست است.

رویکرد این زن اقتصاددان، منعکس کننده تداوم موضع مبارزه طلب دولت ترامپ در اقتصاد بین الملل است. اما، تاکید وی این است که ایالات متحده برای مهار پکن نیاز به همکاری با متحدان خود دارد، کاری که رئیس جمهور برکنار شده برای انجام آن تلاش کرد.

در همان جلسه سنا، دموکرات ها از این گزینه پیشنهادی «جو بایدن» برای اداره خزانه‌داری درخواست کردند تا در مقایسه با دولت «دونالد ترامپ»، تحریم‌ها علیه رقبا و دشمنان ایالات متحده را تشدید بخشد و خواستار مواضع سرسختانه‌تر خزانه‌داری در قبال کشورهای خارجی که با ایالات متحده همسو نیستند، شدند.

دموکرات ها از این گزینه پیشنهادی «جو بایدن» برای اداره خزانه‌داری درخواست کردند تا در مقایسه با دولت «دونالد ترامپ»، تحریم‌ها علیه رقبا و دشمنان ایالات متحده را تشدید بخشد و خواستار مواضع سرسختانه‌تر خزانه‌داری در قبال کشورهای خارجی که با ایالات متحده همسو نیستند، شدند

در حالی که دونالد ترامپ اغلب از دلار با جایگاهی ضعیف حمایت می کرد، یلن آشکارا اعلام کرد که ایالات متحده به دنبال ارز ضعیف تر برای کسب مزیت رقابتی نیست و باید با تلاش کشورهای دیگر برای انجام این کار مخالفت کنیم.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، از نظر وی ارزش دلار و سایر ارزها باید توسط بازارها تعیین شود. بازارها برای انعکاس تغییرات عملکرد اقتصادی تنظیم می شوند و به طور کلی تعدیلات را در اقتصاد جهانی تسهیل می نمایند.

در حقیقت، سیاستی که یلن ترسیم کرده بازگشت به حالت سنتی پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور جمهوری خواه سالها در برابر قدرت دلار قرار گرفت، است.

سیاستی که یلن ترسیم کرده بازگشت به حالت سنتی پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهور جمهوری خواه سالها در برابر قدرت دلار قرار گرفت، است

منتخب خزانه داری بایدن، هشدار داده است که رمز ارزها خطر تروریسم را تهدید می کند و پتانسیل تروریست ها و جنایتکاران برای استفاده از رمز ارزها در تأمین مالی فعالیت های خود یک نگرانی خاص به شمار می رود. وی اصلا طرفدار بیت کوین نیست و مقررات اضافی لازم است.

یلن معتقد است که بسیاری از رمز ارزها، عمدتا برای تأمین مالی غیرقانونی استفاده می شوند و واقعاً باید راه هایی بررسی شوند که استفاده از آنها محدود شود و پولشویی از طریق آن کانال ها اتقاق نیفتد.

یلن معتقد است که بسیاری از رمز ارزها، عمدتا برای تأمین مالی غیرقانونی استفاده می شوند و واقعاً باید راه هایی بررسی شوند که استفاده از آنها محدود شود و پولشویی از طریق آن کانال ها اتقاق نیفتد

نظر جنت یلن این است که بسیاری از افراد در دنیای رمزنگاری ادعا می کنند که بیت کوین یک ارز برتر است، زیرا مستعد تورم ناشی از دولت نیست، ادعایی که پس از شروع چاپ پول توسط بانکها برای تأمین محرک اقتصادی در این همه گیری، جنبش جدیدی پیدا کرد.

پیام اصلی وی به قانون گذاران در جلسه استماع کمیته مالی سنا، موضوعات داخلی امریکا بود. وی خواستار تصویب سریع بسته کمک اقتصادی ۱.۹ تریلیون دلاری بود که بایدن در اواسط ماه گذشته اعلام کرد. نظر یلن این است که نگرانی های مربوط به کسری بودجه باید با توجه به بهبود ناهموار و دشوار، در صندلی عقب باقی بماند.

وی اینگونه اعلام کرد : نه رئیس جمهور منتخب و نه من، این بسته تسکین و محرک اقتصادی را بدون فهم بار بدهی کشور پیشنهاد نمی کنیم. اما در حال حاضر، با نرخ بهره در پایین ترین سطح تاریخی، هوشمندانه ترین کاری که می توانیم انجام دهیم این است که اقدامات بزرگی انجام دهیم. در دراز مدت، من معتقدم که مزایای اقدامات ما بسیار بیشتر از هزینه ها خواهد بود، به خصوص اگر به کمک به افرادی که مدت زمان طولانی است تلاش می کنند، اهمیت دهیم. 

بر اساس گزارش سی ان بی سی، با توجه به اعتبارنامه و سابقه این زن ۷۴ ساله در بانک فدرال، انتظار می رود که تایید جنت یلن به عنوان چهره ای آشنا در کاخ سفید با موانع بزرگی روبرو شود. البته ده روز پیش، گروهی از دبیران اسبق خزانه داری آمریکا از هر دو حزب اصلی سیاسی، از نامزدی وی برای این کار حمایت کردند.

 گزینه پیشنهادی بایدن، ۸۴ رای موافق و ۱۵ رای مخالف که اکثریت آراء همگی از سوی جمهوری خواه بودند، را کسب کرد و این امر چراغ سبزی از سوی سنای آمریکا برای انتصاب قطعی او بود. یلن سومین وزیر در دولت جدید جو بایدن است که توسط سنا تأیید شده است.

سهام ایالات متحده در پی اظهارات یلن در جلسه کمیته مالی سنا، در همان روز افزایش یافت و شاخص اس اند پی ۵۰۰ در معاملات بعد از ظهر ۰.۹ درصد بالاتر رفت. در همین حال دارایی های ارزی در کنار دلار فروخته شد.

نرخ سود اوراق ۱۰ ساله آمریکا، که بنچ‌مارک سود اوراق قرضه این کشور است، با ۰.۰۱ درصد افزایش یافت و با ۱.۰۹ درصد معامله شد، در حالی که نرخ سود اوراق ۳۰ ساله با همان مقدار صعود کرد و  ۱.۸۴ درصد را ثبت کرد در حالی که شاخص دلار ۰.۳ درصد پایین تر بود.

یلن در کاخ کنگره امریکا شهادت داد که امکان صدور بدهی با تاریخ طولانی تر از حداکثر ۳۰ سال فعلی را، برای خزانه داری در زمینه کمترین هزینه های وام برای دولت ایالات متحده، از سوی وزارت خزانه داری آزاد خواهد گذاشت.

وی گفت: تقاضای احتمالی اوراق قرضه ۵۰ ساله را بررسی خواهد کرد و تامین مالی بدهی، خصوصاً وقتی نرخ بهره بسیار کم است، با صدور بدهی بلند مدت دارای مزیت است.

یلن: تقاضای احتمالی اوراق قرضه ۵۰ ساله را بررسی خواهد کرد و تامین مالی بدهی، خصوصاً وقتی نرخ بهره بسیار کم است، با صدور بدهی بلند مدت دارای مزیت است

در حالی که صنعت ارزهای رمزنگاری شده یا ارز دیجیتال احتمالاً اظهارات اخیر یلن را موجب نگرانی می داند، اما همچنین خوشبین است که گری گنسلر، رئیس سابق CFTC و استاد دانشگاه MIT و مدرس رمزارزها که جو بایدن او را به ریاست کمیسیون بورس و اوراق بهادار منصوب کرده است، به آنها یک پتانسیل و ظرفیت قهرمانی در دولت فدرال بدهد.

صنعت ارز رمزنگاری شده ایالات متحده که از قبل باید با انبوهی از قوانین مبارزه با پولشویی مطابقت داشته باشد، ادعا کرده که قوانین جدید سنگین تر از قوانینی است که به بانک ها اعمال و مانع نوآوری می شود.

مدافعان رمزنگاری مدت هاست که می گویند فن آوری هایی مانند بیت کوین به طور ناعادلانه مورد سو استفاده قرار می گیرند و خاطرنشان می کنند که کلاهبرداران از مدت ها قبل از ارزهای ۱۰۰ دلاری و کارت های هدیه اپل برای اهداف مجرمانه استفاده کرده اند.

البته، سرنوشت قوانین پیشنهادی، اعلام شده در آخرین روزهای دولت ترامپ، هنوز مشخص نیست.

کد خبر: ۷۱٬۴۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha