۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵
«عظام» و «ایران خودرو» به نمایشگاه قطعات خودرو نیامدند! | استقبال سرد تولیدکنندگان و بازدیدکنندگان از پانزدهمین دوره
«بازار» از پانزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو گزارش می‌دهد

«عظام» و «ایران خودرو» به نمایشگاه قطعات خودرو نیامدند! | استقبال سرد تولیدکنندگان و بازدیدکنندگان از پانزدهمین دوره

پانزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو در شرایطی فردا به پایان می رسد که هنوز خبری از شرکت طراحی، مهندسی و تأمین قطعات ایران‌خودرو (ساپکو) و «مجموعه قطعه سازی عظام» در این نمایشگاه نیست.

بازار؛ گروه خودرو: بالاخره بعد از چندماه صبر، پانزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو در حال برگزاری است؛ نمایشگاهی که قطعه‌سازان بسیاری منتظر برگزاری آن بودند اما به دلایل مختلفی از جمله شیوع بیماری همه گیر کرونا به تعویق افتاد و برخی نیز تا هفته‌های آخر تصور نمی کردند امسال چنین گردهمایی برگزار شود. حالا این نمایشگاه از ۱۱ بهمن ماه تا ۱۴ همین ماه میزبان حضور بازدیدکنندگان است و امروز نیز برگزاری آن به روزهای پایانی رسیده و فردا به پایان می رسد.

به رغم تاکید علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت به حضور در این رویداد اما هنوز خبری از حضور شرکت‌های بزرگ خودروساز از جمله ایران خودرو و مجموعه‌های زیر نظر آن یعنی شرکت طراحی، مهندسی و تأمین قطعات ایران‌خودرو (ساپکو) نیست

با این حال به رغم تاکید علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت به حضور در این رویداد اما هنوز خبری از حضور شرکت‌های بزرگ خودروساز از جمله ایران خودرو و مجموعه‌های زیر نظر آن یعنی شرکت طراحی، مهندسی و تأمین قطعات ایران‌خودرو (ساپکو) نیست. البته کمبودهای این دوره از نمایشگاه فقط به همین جا منتهی نمی شود و خیلی از قطعه‌سازان امسال نتوانستند یا نخواستند در نمایشگاه حضور یابند.

سالن سایپا شلوغ از غرفه و خالی از بازدید کننده
شاید تنها سالنی که شبیه نمایشگاه‌های دوره‌های قبل تر باشد همین سالن ۳۱ است که متعلق به گروه خودروسازی سایپا و زیرمجموعه‌های آن است. در این سالن به رغم حضور ۱۳ غرفه، خبر چندانی از حضور بازدیدکنندگان نیست. البته در دوره‌های قبلی برگزاری این رویداد نیز این سالن چندان پر ازدهام نبود و کمتر کسی حاضر به حضور در آن می‌شد؛ شاید دلیل این ماجرا ممنوعیت اغلب غرفه‌داران برای صحبت با اهالی رسانه باشد.

با این حال امسال نیز همچون سال‌های گذشته زیر مجموعه‌های بسیاری از شرکت سایپا حضور یافته اند و در میان شرکت‌کنندگان می‌توان نام‌ مجموعه‌هایی همچون زامیاد، ایندامین سایپا، سایپا یدک، پلاسکوکار، فنرسازی زر، مالیبل سایپا، شرکت سمتکو، لنت پارسیان، آسافرافرم آترون و غیره را دید. نکته جالب تمامی غرفه‌های حاضر در نمایشگاه از جمله در سالن ۳۱ عدم حضور مدیران ارشد است که با تعداد محدودی از کارشناسان مجموعه‌ها سرپا نگه داشته شده‌اند.

امسال چندان از سوی تولیدکنندگان، ‌ واردکنندگان و بازدیدکنندگان استقبالی از نمایشگاه نشده است و عدم حضور قطعه سازان را به وضوح می‌توان از سالن‌های خالی از غرفه ۴۰ و ۴۱ دید که عمده فضای داخلی آن‌ها عاری از حضور هر غرفه داری است

سالن‌های دور افتاده و خالی ۴۰ و ۴۱
همانطور که اشاره شد امسال چندان از سوی تولیدکنندگان، ‌ واردکنندگان و بازدیدکنندگان استقبالی از نمایشگاه نشده است و عدم حضور قطعه سازان را به وضوح می‌توان از سالن‌های خالی از غرفه ۴۰ و ۴۱ دید که عمده فضای داخلی آن‌ها عاری از حضور هر غرفه داری است. فقط در این سال‌ها تعداد کمی از غرفه‌های کوچک در چهار طرف سالن دیده می شوند که باز هم بازدیدکننده چندانی در اطراف آن‌ها حضور ندارند.

غرفه‌داران نیز ناامید از حضور مراجعه کنندگان و شاید ناراحت از هزینه‌ بدون بازگشتی که پرداخت کرده‌اند درحال چُرت زدن یا گفتگو با همراه هان خود بودند. به سراغ یکی از غرفه داران که رفتیم از وی در خصوص نمایشگاه پرسیدیم و بیان کرد: «شاید از صبح، پنج بازدیدکننده هم نداشته ایم. با اینکه امید داشتیم بتوانیم در اینجا با مجموعه‌های دیگر دست به همکاری بزنیم، اما خبری نیست.»

یک شرکت کننده دیگر نیز با نشان دادن گواهی‌های مختلف از دانشگاه اصفهان به بازار گفت: «در شهر اصفهان تلاش بسیاری برای آغاز همکاری با مجموعه های دیگر کردیم که به نتیجه نرسید. به نمایشگاه تهران آمدیم تا بتوانیم محصول دانش بنیانی که تولید کرده‌ایم و می‌تواند سختی آب را کاهش دهد و عمر مفید رادیاتور خودرو را افزایش دهد به نمایش بگذاریم اما اینجا هم خبری نیست.»

به طور کلی مجموع شرکت‌کنندگان دو سالن به نسبت بزرگ ۴۰ و ۴۱ حتی به ۲۰ غرفه هم نمی‌رسید که شامل شرکت‌های گروه تولیدی و صنعتی تهران تکنینک، فرادید پایش سیستم، تارول، گروه صنعتی مبتکران، نوآوران پارت، صنعتی حدید مبتکران، قطعات صنعتی اسماهور، ‌گروه بازرگانی کاپلان، دیجی خودرو و غیره است.

سالن ۳۵ یا سالن منتسب به شرکت «کروز»
در بدو ورود به سالن ۳۵ می‌توان نام تجاری آبی رنگ شرکت قطعه‌سازی «کروز» را دید که وسعت بسیاری از سالن نمایشگاه را به خود اختصاص می‌دهد. در این بخش همانطور که این شرکت در تولید اکثر قطعات خودرو دستی بر آتش دارد می توان قطعات بسیاری از جمله تریم داخل که شامل انواع داشبورد و غیره می شود را دید. در وسط سالن نیز قطعات های تکی همچون چاشنی‌های انفجاری ایربگ و کیسه‌های آن و انواع فرمان‌ها و سیستم تعلیق خودرو به نمایش گذشته شده است.

بیم آن می‌رود که باز هم موج دیگری از کرونا شیوع یابد؛ از طرفی عموم قطعه سازان به دلیل مشکلات شدید مالی نتوانستند در این رویداد حاضر شوند

شاید منظم ترین بخش نمایشگاه متعلق به همین سالن باشد. اما به رغم اینکه نمایشگاه محلی برای به نمایش گذاشتن توانایی‌ها، دستاوردها و تولیدات است اجازه نزدیک شدن به قطعات زیر قفسه‌های شیشه ای به بازدیدکنندگان داده نمی شود. ماموران حراست این سالن سختگیرانه مانع ورود خبرنگاران می شوند و نمی‌خواهند حتی دستی بر روی قطعات زده یا عکسی از آن‌ها گرفته شود.

مساله ای که این سوال را برای هر مخاطبی ایجاد می کند که این قطعات چه مشکلی می توانند داشته باشند که نباید از فاصله نزدیک دیده یا آن‌هایی که در قفسه نیستند لمس شوند؟ مجوزی که در سالن‌های دیگر به مخاطبان بخصوص خبرنگاران داده می شود.

سالن ۳۸ یا تنها سالن پر بازدید نمایشگاه
شاید تنها سالن پربازدید و پرغرفه در این نمایشگاه همان سالن ۳۸ باشد که تعدادی از تولیدکنندگان قطعات از جمله جهان ترمز در آن حضور دارد. این سالن ۵۰ واحد قطعه‌سازی و بازرگانی از جمله شیدکو،‌ سپهر پلیمر جهان، آشنا برچسب، واحد تولیدی بازرگانی سپهر دنیا، پرچم خودرو ایرانیان دایا پلیمر ایرانیان، ایده‌آل قطعه موتور، ‌جهان فولاد، فنی و صنعتی آرمینکو و غیره را در بر می‌گیرد که شاید نام برخی از آن‌ها همچون جهان ترمز به دلیل استفاده از لنت جهان برای عده‌ای آشنا باشد اما کمتر نام مجموعه های بزرگی همچون «عظام» نیز در اینجا دیده می شود. شرکت‌هایی که هرچند سال‌های گذشته هم در نمایشگاه‌ها حضور می‌یافتند اما امسال در عدم حضور تولیدکنندگان مطرح کمتر به چشم می‌آمدند.

از طرفی چهاردهمین نمایشگاه قطعات خودرو که سال گذشته برگزار شد نه تنها خیلی شلوغ‌تر بود بلکه نظم به خصوصی هم برای خود داشت. به طوری که بازدید کنندگان می‌توانستند در یک غرفه تولیدکنندگان قطعات پلیمری را دور هم ببینند و در غرفه دیگری تولیدکنندگان قطعات موتور دور هم جمع شده بودند اما امسال خبری از حضور منظم قطعه سازان نبود.

جای خالی شرکت کننده‌های خارجی در نمایشگاهی به نام بین المللی
همچنین بر خلاف عنوان بین المللی در نمایشگاه اثری از شرکت کنندگان خارجی هم در آن دیده نمی شد هرچند هنوز قطعات چینی در غرفه‌های ایرانی دیده می شد، اما این تنها حضور خارجی‌ها در این رویداد بود. فضا برای به نمایش گذاشتن دستاوردهای داخلی مناسب و فراهم بود. قطعات کامل یا نیمه کامل چینی در بین محصولات داخلی به وفور دیده می شد. شاید نیاز به  بازنگری در برگزاری و نام چنین نمایشگاهی هست که در سال جهش تولید آن را داخلی خطاب کنند. ازسویی کیفیت برخی از قطعات در زمان بازدید و مشاهده از نمایشگاه، به نسبت ادوار گذشته دچار تنزل شده بود و این مساله را دسته سیم‌ها، اجزای داخل کابین و لوازم تزئینی خودرو قابل مشاهده بود.

باید این سوال را از وزیر صمت پرسید که ضرورت برگزاری چنین رویدادی آن هم در زمانی که حتی شرکت ایران خودرو با مدیر دولتی زیر نظر وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت در آن شرکت نکرد چیست

با همه این تفاسیر که هنوز محدودیت‌های کرونایی سر جای خود هستند و بیم آن می‌رود که باز هم موج دیگری از کرونا شیوع یابد؛ از طرفی عموم قطعه سازان به دلیل مشکلات شدید مالی نتوانستند در این رویداد حاضر شوند باید این سوال را از وزیر صمت پرسید که ضرورت برگزاری چنین رویدادی آن هم در زمانی که حتی شرکت ایران خودرو با مدیر دولتی زیر نظر وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت در آن شرکت نکرد چیست؟

پانزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات خودرو از ۱۱ تا ۱۴ بهمن ماه در نمایشگاه بین المللی تهران در نبود تولیدکنندگان و انجمن‌ها و اتحادیه‌های وابسته به تامین مواد اولیه تا تولید قطعات و عرضه به خودروسازان و حتی خدمات بعد از آن از جمله اتحادیه تعمیرکاران درحال برگزاری است.

کد خبر: ۷۱٬۳۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha