۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶
سیگنال‌های ارزی در بازار
یادداشت وارده؛

سیگنال‌های ارزی در بازار

مشهد- درحالی‌که برخی معامله‌گران امیدوار بودند شماری از تحریم‌ها در ماه‌های آینده برداشته و بخشی از دارایی‌های ارزی بلوکه‌شده ایران آزاد شود، صحبت‌های جدید مقام‌های آمریکایی و اروپایی موجب افزایش قیمت دلار در بازار ایران شد؛ این مطلب بخشی از یادداشت آرمان صرافان کارشناس ارشد بازار مالی برای بازار است.

آرمان صرافان؛ بازار: قیمت دلار در پایان هفته گذشته با نرخ ۲۳۹۵۰ تومان بسته شد اما از ابتدای هفته جاری برخلاف انتظار برخی معامله‌گران، نرخ دلار گران شد و تا ۲۴۹۵۰ تومان در میانه هفته افزایش یافت.

درحالی‌که برخی معامله‌گران امیدوار بودند شماری از تحریم‌ها در ماه‌های آینده برداشته و بخشی از دارایی‌های ارزی بلوکه‌شده ایران آزاد شود، صحبت‌های جدید مقام‌های آمریکایی و اروپایی، نگاه آن‌ها درباره وقایع آتی را تغییر داد.

در پی اولین اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا نسبت به تحریم‌های ایران و برداشت منفی معامله‌گران از صحبت‌های او، بازار دوباره واکنش نشان داد و موجب افزایش قیمت دلار شد.

درحالی‌که تا آن زمان تصور می‌شد رویکرد رئیس‌جمهور جدید آمریکا نسبت به ارتباط با ایران مثبت است و در آینده نزدیک حداقل بخشی از تحریم‌ها برداشته خواهد شد، انتشار این خبر نگاه و انتظارات معامله‌گران را تغییر داد؛ بر همین اساس پیش‌بینی می‌شد که دلار در معاملات اولین روز هفته تحت تأثیر اظهارات مقامات آمریکایی برای دومین بار به کانال ۲۴هزار تومان صعود کند که این اتفاق هم افتاد.

در همین حال و در شرایط فعلی، به نظر می‌رسد که معامله‌گران به فروش یک‌باره ارز خود تمایلی ندارند و ترجیح می‌دهند تا زمانی که مذاکرات احتمالی صورت نگرفته است، در موقعیت فروش قرار نگیرند.

درحالی‌که سخنان رئیس‌جمهوری مبنی بر کاهش دلار تا قیمت ۱۵ هزار تومان و هم‌چنین مراسم تحلیف بایدن و امید به باز شدن کانال‌های مالی موجب کاهش هیجانی قیمت دلار در بازار شده بود اما با رسیدن سیگنال‌های منفی حالا باری دیگر شاهد افزایش قیمت دلار در بازار هستیم.

در همین راستا رشد قیمت ارز مهم‌ترین عامل نوسان قیمت سکه و طلاست نیز هست لذا هر چه قدر قیمت دلار در روزهای آینده افزایش بیابد، احتمال تداوم رشد قیمت سکه و طلا وجود دارد.

تا دو هفته پیش انتظارات مردم درباره بهبود شرایط مبادلات ارزی باعث کاهش قیمت دلار شد اما قابل پیش‌بینی نبود که این نرخ تا کجا پایین می‌آید  و لذا کاهش قیمت رابطه مستقیمی با موضع دولت جدید آمریکا نسبت به ایران دارد.

کسری دولت
اگرچه عمان به‌عنوان واسط بین ایران و کره جنوبی عمل کرده و توافقاتی درباره آزادسازی بخشی از پول‌های ایران به‌صورت ارز و کالا صورت گرفته است لذا این مسئله یکی از سیگنال‌های مهم به بازار ارز برای ماه‌های آینده است البته به نظر اینجانب دولت ترجیح می‌دهد تا زمانی که مذاکرات به‌صورت جدی وارد فاز عملی نشده، نگذارد قیمت ارز کاهش شدیدی بیابد زیرا دولت می‌خواهد بخشی از ارزهای خود را تا زمانی که هنوز در حوزه بین‌المللی اتفاقی نیفتاده است، باقیمت بیشتری عرضه کند زیرا این مسئله کمک می‌کند تا دولت بتواند بخشی از کسری بودجه خود را در بهمن‌ماه جبران کند.

از طرفی اگر دولت بازار را رها کند و انتظارات تورمی بالا برود، همچنین درصورتی‌که برجام با مشکل مواجه شود، احتمال می‌رود که حتی دلار به ارزش ذاتی خود و تا کانال ۲۷ هزار تومان نیز برسد.

رفتار بازار
با دید کوتاه‌مدت تا برگزاری انتخابات ایران دلار رابین ۲۰ هزار تومان تا ۲۶ هزار تومان باید دید که اگر به ۲۰ هزارتومان برسد، فرصت خرید برای طلا و سهم‌های دلار محور به وجود خواهد آمد، به دلیل اینکه بیشتر تأثیر می‌پذیرند.

در روزهایی که زمزمه رسیدن نرخ دلار به زیر ۲۰ هزار تومان داغ شده بود، برخی از افراد از موقعیت استفاده کرده، دلار را به قیمت ۲۱ هزار تومان خریداری کرده و در حال حاضر درصدد فروش آن تا قیمت ۲۵ هزار تومان هستند.

دو طرف ایران و آمریکا در روزهای گذشته پیش‌شرط‌هایی را برای مذاکره مطرح کردند و لذا با افزایش تنش‌ها میان ایران و ایالات‌متحده و تشدید اختلافات درباره برجام تأثیر افزایشی قیمت بر بازار ارز دور از ذهن نبود.

در بازار طلا و سکه نیز تنها مانع کنونی برای افزایش بیشتر قیمت را می‌توان قیمت اونس جهانی طلا دانست که توان‌افزایشی چندانی از خود نشان نمی‌دهد این در حالی است که  در صورت افزایش قیمت تا سطح ۱۹۰۰ دلار در روزهای آتی می‌توان انتظار داشت قیمت سکه به سطوح بالاتری جهش کند.

در شرایط کنونی اگرچه بیشتر معامله گران ارزی بر این باورند که کف قیمت دلار بالاتر آمده است و احتمال سود کردن از خرید ارز زیاد شده است اما بااین‌حال رفتار بازار نشان می‌دهد که معامله گران حاضر نیستند بی‌گدار اقدام به خرید کنند.

زمانی که قیمت دلار نزولی می‌شود، افراد عادی نیز از هراس افت بیشتر قیمت‌ها، در موقعیت فروش قرار می‌گیرند و زمانی که قیمت در مسیر صعودی قرار می‌گیرد، غیر حرفه‌ای‌ها تلاش زیادی برای خرید ارز می‌کنند در واقع زمانی که بازار شرایط باثباتی ندارد، بازیگران غیرحرفه‌ای نیز بیشتر به معاملات وارد می‌شوند و به موج هیجان بازار اضافه می‌کنند؛ در مقابل، معامله‌گران حرفه‌ای و نوسان گیران به‌دقت و به‌سرعت خریدوفروش‌های خود را جابه‌جا می‌کنند تا از تغییرات قیمتی، سود سنگینی را به دست بیاورند.

کد خبر: ۷۱٬۳۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha