۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۶
مصرف نان های حجیم ۲۰ درصد افزایش یافت| ۱۱۵ کیلو مصرف سرانه نان در ایران
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نان های فانتزی در گفتگو با بازار:

مصرف نان های حجیم ۲۰ درصد افزایش یافت| ۱۱۵ کیلو مصرف سرانه نان در ایران

کرمی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نان های فانتزی حجیم تهران با بیان اینکه مصرف سرانه نان در ایران ۱۱۵ کیلوگرم است گفت: با شیوع بیماری کرونا در کشور مصرف نان های حجیم، نیمه حجیم و صنعتی بسته بندی در بین مردم بیش از ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد.

بازار؛ گروه اصناف و بازرگانی: «محمدجواد کرمی» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به سوال دلایل افزایش مصرف نان های حجیم در بین مردم یادآورشد: با شیوع ویروس کرونا، رعایت مسایل بهداشتی در بین مردم مورد توجه جدی قرار گرفت و تقریبا از یک سال گذشته اقبال مصرف نان حجیم و بسته بندی در بین مردم بسیار افزایش یافت.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نان های فانتزی حجیم تهران به مصرف سرانه نان در بین ایرانیان اشاره کرد و گفت: هم اکنون مصرف سرانه نان در ایران به ۱۱۵ کیلوگرم افزایش یافته و این نشان می دهد که سهم نان در سفره ایرانی بسیار زیاد است.

کرمی با بیان اینکه حدود ۲۰ درصد مصرف نان مردم در تهران به نان های حجیم، نیمه حجیم و صنعتی اختصاص دارد، گفت: آمارها نشان می دهد که در مجموع بیش از ۱۰ درصد مصرف نان مردم در سطح کشور به نان های حجیم، نیمه حجیم و صنعتی اختصاص دارد.

رعایت پروتکل های بهداشتی الزام ۷۰۰ واحد صنفی در تهران
وی تاکید کرد: در فرآیند تولید نان های حجیم تمام ۷۰۰ واحد صنفی در تهران به رعایت پروتکل های بهداشتی الزام دارند و با افزایش تولید این نوع نان ها حتی همکاران ما برای تامین نیاز مردم، تعداد کارگران خود را در واحدهای صنفی افزایش دادند.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نان های فانتزی حجیم تهران یادآور شد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و افزایش تعداد مشتریان و مراجعات مردم به واحدهای صنفی ما در سطح شهر تهران، مقرر شد که همه واحدهای صنفی کوچک حداقل یک صندوقدار را به تعداد کارکنان خود اضافه کنند تا مردم در زمان مراجعه به واحدهای صنفی تولید کنندگان نان های حجیم از طریق دستگاه های کارت خوان استفاده کنند.

تامین مواد اولیه مورد نیاز مشکلات مهم تولیدکنندگان
کرمی بیان کرد: با این حال واحدهای صنعتی تولید کنندگان نان های حجیم و نیمه حجیم مشکلاتی دارند که به نظر می‌رسد تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید این نان ها یکی از مهمترین مشکلات این واحدهای صنفی در تهران است.

وی گفت: تنها در سال جاری در پنج مرتبه نرخ مواد اولیه مصرفی واحدهای صنفی تولید کنندگان تان های حجیم، نیمه حجیم و صنعتی افزایش قیمت داشته است و علاوه بر افزایش قیمت، کمبود آن نیز در بازار بسیار محسوس است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نان های فانتزی حجیم تهران یادآور شد: کمبود روغن برای تولید نان های شیرین و ترد یکی دیگر از مشکلات واحدهای صنفی تولید کنندگان نان های حجیم است که هم اکنون روغن مصرفی واحدهای صنفی ما در بازار بسیار کم شده است.

این مقام مسئول در اتحادیه تولیدکنندگان نان های فانتزی حجیم در تهران اظهارداشت: آخرین بار یک ماه پیش روغن به قیمت دولتی در بین واحدهای  صنفی ما توزیع شد و متاسفانه در ماه‌های اخیر کمبود روغن مشکلات زیادی را برای همکاران ما به وجود آورده است.

کرمی افزود: با کمبود روغن در بازار دلالان بیشتری وارد عرصه شده‌اند و سود بیشتر را آنها می برند، زیرا با خرید روغن از کارخانه به صورت مستقیم، آن را با چند برابر قیمت به تولیدکنندگان می فروشند.

به گفته این مقام مسئول در اتحادیه تولیدکنندگان نان های فانتزی حجیم تهران، از طرفی کارخانجات نیز روغن تولیدی خود را مستقیما به شرکت‌های توزیع‌ کننده تحویل می‌دهند و این شرکت‌ها نیز بار دیگر فروش اجباری را در دستور کار خود قرار داده اند و تاکید می کنند که به همراه روغن کالای دیگری را به خریداران خود تحویل دهند.

قیمت بهبود دهندگان نان های حجیم از ۱۸۰ به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نان های حجیم تهران تصریح کرد: با افزایش قیمت مواد اولیه مورد نیاز واحدهای صنفی، قیمت بهبود دهندگان نان های حجیم از بسته ای  ۱۸۰ هزار تومان به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است و سایر مواد مورد نیاز دیگر این واحدهای صنفی نیز به صورت تصاعدی بسیار افزایش پیدا کرده است.

کرمی تاکید کرد: با وجود اینکه قیمت مواد اولیه واحدهای صنفی تولید کنندگان نان های حجیم، نیمه حجیم و صنعتی افزایش پیدا کرده است، اما قیمت محصولات این واحدهای صنفی آنچنان افزایشی نداشته چون قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده است.

به گفته وی، هنوز هم مردم نان های حجیم را به عنوان نان سفره نتوانسته اند قبول کنند، لذا ما تلاش کردیم قیمت نان های پرمصرف از جمله باگت، تُست، نان ساندویچی و همبرگری که نان های پرمصرفی هستند با یک مدیریت مناسب با قیمت متعادلی به مردم عرضه شود، اما قیمت بعضی از محصولات ما از جمله نان‌های رژیمی نان و جو که بیشتر مصرف درمانی دارد با قیمت نسبتاً بیشتری به مردم به فروش می رسد.

۴۰ درصد تولید واحدهای صنفی نان های حجیم به اغذیه فروشی های سطح شهر تهران توزیع می‌شود
کرمی افزود: ۴۰ درصد تولید واحدهای صنفی نان های حجیم به اغذیه فروشی های سطح شهر تهران توزیع می‌شود و با وجود ۴ هزار اغذیه فروشی در سطح شهر تهران، ۷۰۰ واحد صنعتی ما در مجموع نان های مورد نیاز ساندویچ فروشی های سطح شهر تهران را تامین می‌کنند.

وی اظهارداشت: با این حال با شیوع بیماری کرونا در کشور و کاهش مصرف اغذیه فروشی ها این ۴۰ درصد به ۱۵ درصد کاهش یافت، اما با افزایش مصرف نان های حجیم در بین مردم کاهش ۲۵ درصد جبران شد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نان های فانتزی حجیم تهران اظهار داشت: خوشبختانه ما در خصوص تامین آرد مورد نیاز واحدهای صنفی خود هیچگونه مشکلی نداریم و پس از اینکه واحدهای صنفی، در سامانه مربوطه ثبت نام می کنند و با پرداخت پول آن از طریق بانک سپه تحویل آرد به تمام واحدهای صنفی ما به موقع انجام می شود، اما کمبود روغن سبب شده است مشکلات ما در این زمینه بیشتر شود.

تاکنون شرکت بازرگانی دولتی ایران حدود ۳۰ درصد از روغن مورد نیاز تولید کنندگان نان های حجیم و نیمه حجیم را تامین کرده است و ۷۰ درصد روغن مورد نیاز این واحدهای صنفی با قیمت بالا از بازار سیاه تامین شده است

این مقام مسئول در اتحادیه تولیدکنندگان نان های حجیم تهران با اشاره به میزان توزیع روغن مورد نیاز واحدهای صنفی ما توسط شرکت بازرگانی دولتی ایران یادآور شد: از زمان شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون شرکت بازرگانی دولتی ایران حدود ۳۰ درصد از روغن مورد نیاز تولید کنندگان نان های حجیم و نیمه حجیم را تامین کرده است و ۷۰ درصد روغن مورد نیاز این واحدهای صنفی با قیمت بالا از بازار سیاه تامین شده است و امیدواریم با حل این مشکل بزرگ واحدهای صنفی ما بتوانند با قیمت مناسب تولیدات خود را به مردم بفروشند.

 رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نام های فانتزی حجیم تهران با بیان اینکه در مجموع ۱۲۰ نوع نان و محصولات جانبی در واحدهای صنفی تولیدکنندگان نان‌های حجیم در تهران تولید می‌شود، گفت: با این حال عمده تولید نان ما در این واحدهای صنفی به نان های پرمصرف اختصاص دارد.

کرمی اظهارداشت: ما سعی کردیم با توجه به اینکه بیشتر مشتریان ما تمایل به مصرف نان های ساندویچی، همبرگری، تست و باگت دارند، آن را با قیمت مناسبی در اختیار مردم قرار دهیم هرچند که ممکن است در فروش بعضی از اینها متضرر شویم اما ضرر آن را با فروش سایر نان های دیگر کم مصرف رژیمی جبران می‌ شود.

با آموزش و فرهنگ سازی باید کودکان خود را طوری تربیت کنیم که طبق قانون برنامه پنجم توسعه ۴۰ درصد مصرف نان کشور به مصرف نان های حجیم، نیمه حجیم و صنعتی اختصاص یابد

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان نان های فانتزی حجیم تهران معتقد است: با توجه به رعایت تمام جوانب بهداشتی در تولید نان های حجیم مرغوب، مصرف این نان ها باعث سلامتی بیشتر مردم خواهد شد و با آموزش و فرهنگ سازی باید کودکان خود را طوری تربیت کنیم که طبق قانون برنامه پنجم توسعه ۴۰ درصد مصرف نان کشور به مصرف نان های حجیم، نیمه حجیم و صنعتی اختصاص یابد

مزیت های مصرف نان های حجیم با توجه به اینکه تولید این نوع نان ها در کارخانه و به‌ صورت صنعتی با استفاده از ماشین‌آلات خودکار و نیمه‌ خودکار تولید می شود لذا تولید دستی در این واحدهای صنفی وجود ندارد و موازین بهداشتی هم در روند تولید نان های حجیم، بیشتر رعایت می‌شود.

قابلیت نگهداری نان صنعتی به دلیل استفاده از بهبود دهنده، شیرخشک، مخمر نانوایی و عرضه به صورت بسته‌ بندی بیشتر است و اتلاف انرژی حرارتی در کارخانه‌های تولید نان صنعتی بسیار کمتر است.

این نوع نان با حرارت غیرمستقیم پخته و ارزش تغذیه‌ای آن بیشتر حفظ می‌شود و یک کارگاه می تواند ۱۲۰ نوع نان را تولید کند و این مزیت بزرگی برای تولید نانهای حجیم نسبت به نان های سنتی است.

به ‌طور کلی نان ها در کشور ما به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند، یک گروه شامل نان‌های مسطح (سنتی) مانند نان لواش، سنگک، بربری و تافتون هستند و گروه دیگری نان‌های حجیم، نیمه حجیم و صنعتی هستند.

همان ‌طوری که از نام این نان‌ها بر می‌آید، این نان ها دارای حجم هستند و پف بیشتری نسبت به نان‌های مسطح دارند. مثلا نان‌های باگت، تست و یا ساندویچی، جزو نان‌های حجیم دسته ‌بندی محسوب می‌شوند.

متوسط مصرف نان در ایران در روز
طبق بررسی‌های انجام شده در ایران، متوسط مصرف نان حدود ۴۱۰ گرم در روز برای هر فرد است و با توجه به این که هر ۱۰۰ گرم نان ۲۷۴ کالری انرژی تولید می‌کند، می‌توان گفت هر فرد روزانه حدود ۱۱۰۰ کالری انرژی از طریق نان دریافت می‌کند.

از آنجا که هر یک از مواد غذایی از نظر میزان انرژی، مقدار و نوع مواد مغذی با یکدیگر تفاوت بسیار زیادی دارند و فرایند مواد غذایی خود موجب تغییرات قابل توجهی در میزان و ترکیبات آن‌ها می‌شود، لذا تامین نیاز تغذیه‌ای روزانه هر فرد تنها از طریق یک منبع غذایی، صحیح نبوده و باید از منابع غذایی مختلف استفاده شود.

نان در مقایسه با گوشت یا شیر، منبع فشرده‌تری از انرژی است، مفهوم این عبارت آن است که هر ۱۰۰ گرم نان ۲۴۷ کیلو کالری انرژی تولید می‌کند. در حالی که برای تامین این مقدار انرژی از طریق گوشت، باید ۱۹۰ گرم گوشت (تقریباً ۲ برابر) و ۳۷۰ میلی ‌لیتر شیر (حدود ۴ برابر) مصرف شود.

غلات به ویژه نان از منابع اصلی الگوی غذایی روزانه مردم ایران است و بخش عمده‌ای از نیازهای انرژی و پروتئین بدن را تأمین می‌کند، به طوری که روزانه حدود ۵۰ - ۴۰ درصد انرژی دریافتی و ۴۵ درصد پروتئین مصرفی از طریق نان تأمین می‌شود.

کد خبر: ۷۱٬۳۵۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha