۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
تولید ۷۰۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای تا افق ۱۴۰۴ در اردبیل
رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل خبر داد:

تولید ۷۰۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای تا افق ۱۴۰۴ در اردبیل

اردبیل - رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: تولید ۷۰۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای در افق ۱۴۰۴ در استان پیش‌بینی شده است.

خلیل نیکشاد در گفت‌و گو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: استان اردبیل پرچم‌دار احداث و توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای و تولید محصولات در فضای بسته است به طوریکه در یک‌هزار و ۶۰۰ هکتار فضا تولید محصولات گلخانه‌ای در شمال استان اردبیل شروع شده است.

وی به صرفه‌جویی آب تا ۴۵۰ میلیون متر مکعب و تولید محصولات متنوع و صادرات‌محور و همچنین ایجاد اشتغال برای بیش از ۱۰ هزار نفر اشاره کرد و گفت: در افق ۱۴۰۴ تولید ۷۰۰ هزار تن محصولات گلخانه‌ای در مناطق مختلف استان پیش‌بینی شده است.

راه‌اندازی اولین مرکز تولید محصولات گلخانه‌ای در سرعین
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: در سال ۹۶ تولید محصولات گلخانه‌ای در استان در ۲۰ هکتار انجام می‌شد که این رقم در سال ۹۷ به حدود ۳۶ هکتار و در سال گذشته به ۵۰ هکتار رسید و در حال حاضر ۲۰ مجموعه گلخانه‌ای در شهرستان خلخال اقدام به تولید محصولات متنوع می‌کنند.

نیکشاد به راه‌اندازی اولین مرکز تولید محصولات گلخانه‌ای در سرعین اشاره کرد و افزود: تولید گل رز در این مجموعه آغاز شده و با توجه به تولید گل رز در مجموعه‌های گلخانه‌ای کوثر و خلخال، این استان در تولید گل رز سرآمد کشور است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: در سال جهش تولید ۳۵۰ هکتار توسعه گلخانه‌ای به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته و امیدواریم با یک جهش قابل قبول در سال‌های آینده در این بخش بتوانیم به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

۵۵ درصد محصولات کشاورزی در اردبیل فرآوری می‌شود
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با برشمردن چالش‌های بخش کشاورزی اضافه کرد: کمبود نیروی انسانی متخصص، بی‌کیفیت شدن منابع آب، افزایش درجه حرارت زمین و تغییر عوامل خسارت‌زا از مهمترین چالش‌های پیش روی بخش کشاورزی است.

نیکشاد بیان کرد: ما در استان با بروز حوادث قهری و طبیعی در تولید محصولات کشاورزی روبه‌رو هستیم و در کنار آن عامل تجارت بازرگانی محصولات کشاورزی به عنوان یک ضرورت باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

وی ضرورت تغییر بازار سنتی و گرایش به بسته‌بندی و سرتینگ مناسب را در کنار مدیریت به روز بازار محصولات کشاورزی یادآور شد و ادامه داد: ما باید به سمت کشاورزی هوشمند حرکت کنیم تا با فاصله گرفتن از کشاورزی سنتی بتوانیم نیاز بازار را تأمین و تعادل عرضه و تقاضا را برقرار کنیم.

سهم ۴ درصدی اردبیل در تولیدات محصولات کشاورزی کشور
نیکشاد در ادامه اظهار کرد: هر چند در استان اردبیل ۵۵ درصد محصولات کشاورزی تولید شده و خام راهی واحدهای صنایع فرآوری و تبدیلی می‌شود ولی بهتر است برای افزایش ارزآوری در این بخش و ارزش افزوده بیشتر این فرآوری بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شرایط مساعدی را در توسعه بخش کشاورزی شاهد هستیم به طوریکه تولید ۲۰ میلیون تن محصول کشاورزی در سال ۵۷ در حال حاضر در کشور به بیش از ۱۲۰ میلیون تن رسیده است.

نیکشاد سهم استان را از این تولیدات چهار میلیون تن با چهار درصد تولیدات بخش کشاورزی کشور اعلام کرد و گفت: تولید گندم از ۲۸۰ هزار تن در اوایل پیروزی انقلاب هم اکنون به بیش از ۶۰۰ هزار تن رسیده است و ما در تولید سیب‌زمینی از ۲۸۰ هزار تن به ۸۰۰ هزار تن، محصولات گوشت قرمز از ۱۵ هزار تن به ۳۲ هزار تن و همچنین گوشت سفید از چهار هزار و ۲۰۰ تن به بیش از ۵۰ هزار تن افزایش تولید محصولات رسیده‌ایم.

 تولید شیر در استان به ۲۶۰ هزار تن افزایش یافته است
وی در ادامه افزود: در تولید شیر ظرفیت استان به ۲۶۰ هزار تن، آبزی‌پروری به ۹ هزار تن افزایش یافته و به رغم همه کاستی‌ها و کمبودها در سال‌های اخیر روند رو به رشدی را در توسعه بخش کشاورزی شاهد هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ضرورت توجه به بخش کشاورزی را به عنوان پیشران سایر بخش‌ها اعم از صنعت، خدمات و گردشگری یادآور شد و خاطر نشان کرد: باید یارانه بیشتری به مانند کشورهای دیگر به بخش کشاورزی پرداخت شود به طوریکه در کشورهایی مانند کره جنوبی و ژاپن ۴۰ تا ۵۰ درصد یارانه به بخش کشاورزی پرداخت می‌شود که این پرداختی‌ها در کشور ما بسیار پایین و نازل است.

نیکشاد به مطالبه‌گری بخش کشاورزی به عنوان مادر اقتصاد و تأمین‌کننده امنیت غذایی اشاره کرد و ادامه داد: ضرورت دارد سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش تقویت و توسعه پیدا کند تا شرایط بهتری را در روند توسعه کشور شاهد باشیم.

کد خبر: ۷۱٬۳۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha