۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
پروفیل سبک، پروفیل آینده صنعت ایران

پروفیل سبک، پروفیل آینده صنعت ایران

از معادن کشورمان ایران سالانه میلیون ها تن فولاد استخراج می شود که در کارخانه های فولادسازی تبدیل به ورق آهنی می شوند. یکی از مهمترین کارخانه های تولید ورق در خاورمیانه فولاد مبارکه اصفهان می باشد.

به گزارش بازار، ایران بیش از ۷ درصد منابع معدنی دنیا را در اختیار دارد. یکی از مهمترین یا منابع، فولاد است و ایران رتبه دهم را در تولید این محصول دارد. با وجود منابع غنی معدنی همچون سنگ آهن در ایران، فولادسازی، صنعتی مهم، در کشورمان محسوب می‌شود. تولید فولاد با ظرفیت بالا، گویای قدرت کشورمان در زمینه صنعت و تولیدات محصولات فولادی است.

ورق های آهنی متولد می شوند
از معادن کشورمان ایران سالانه میلیون ها تن فولاد استخراج می شود که در کارخانه های فولادسازی تبدیل به ورق آهنی می شوند.  یکی از مهمترین کارخانه های تولید ورق در خاورمیانه فولاد مبارکه اصفهان می باشد.

 ورق های آهنی را می توان با توجه به روش ساخت و نوع موادی که در آن ها استفاده شده در دسته های مختلفی قرار داد. کاربرد ورق های آهنی در صنایع مختلف برای همه روشن است و کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد. این ورق ها برطبق موارد ذکر شده در ۷ دسته قرار گرفته اند: ورق گالوانیزه، ورق روغنی، ورق سیاه آجدار، ورق سیاه ساده، ورق رنگی، ورق استیل و ورق اسید شویی

در تعریف ورق سیاه و روغنی می توان گفت ورق سیاه به ورق هایی گفته می شود که با نورد گرم تولید می‌شوند و ورق روغنی  به ورق های گفته می شود که با نورد سرد تولید می شوند. تولید ورق روغنی بیشترین ارزش افزوده را در صنعت دارد و دلیل این امر کیفیت شکل ظاهری، مقاومت بالا و کاربرد متنوع آن است.

در صنعت خودروسازی، موتورسیکلت و قطعه سازی، صنایع لوازم خانگی و صنعت تولید مبل، میز و صندلی، ساخت بشکه و مخزن فلزی، از ورق های روغنی سرد استفاده می کنند.

لوله و پروفیل سبک چیست؟
لوله و پروفیل هایی که از ورق روغنی تولید می شوند. این محصول بنام لوله و پروفیل مبلی نیز در بازار شناخته می شود و به دلیل خصوصیات ویژه ای  که دارد جایگاه خوبی در صنعت پیدا کرده است و مواقعی که نیاز به ضخامت دقیق و پایین و وزن کم لوله و پروفیل است این لوله و پروفیل ها مورد استفاده قرار می گیرند و این دقیقا همان وجه تمایز این محصولات از سایر محصولات فولادیست.

علاوه بر این تنوع وزنی این محصول، کیفیت سطحی بالا و قابلیت آبکاری سبب شده است که استفاده از آن گسترده تر شود. مهمتر از همه این خصوصیات، فرم‌پذیری است که می تواند بزرگترین وجه تمایز این محصول با سایر محصولات فولادی باشد. لازم به ذکر است قیمت لوله مبلی و پروفیل سبک وابسته به قیمت جهانی ورق روغنی می باشد.

لوله و پروفیل سبک، صنعت بومی کشور
صنعت لوله و پروفیل سبک جزو صنایع پایین‌دست فولاد است که هم می‌تواند اشتغال‌زایی و هم ارزش‌افزوده بالایی را به همراه آورد. این صنعت از معدود صنایعی به‌شمار می‌رود که از صفر تا صد فرآیندها و فناوری‌های آن در کشور بومی شده و همچنین مواد اولیه مورد نیاز آن، در داخل کشور موجود است. واحدهای تولیدی بسیاری در صنعت لوله و پروفیل رشد کرده‌اند تا بتوانند علاوه بر تامین نیاز داخل، سبب ارزآوری در کشور شده و به سوی صادرات نیز گام بردارند.

گروه صنعتی صبا، تولیدکننده و تامین کننده لوله و پروفیل صنعتی، با سابقه بیش از ۳۵ سال به صورت تخصصی، علاوه بر تولید و عرضه انواع لوله و پروفیل، با بیش از ۲۵۰ کارخانه و کارگاه همکاری دارد هدف مجموعه صبا تضمین کیفیت و عرضه ارزان قیمت پروفیل سبک و لوله مبلی می باشد تا نیاز صنعتگران داخلی و حتی خارجی به این محصولات را به بهترین نحو برطرف کند.

در این میان همسایگان ایران نظیر ترکیه و عربستان هرچند از نظر اقتصادی توسعه یافته اند اما از نظر ذخایر معدنی فقیرند و ایران تامین کننده برخی از نیازهای این کشورها می باشد. عواملی مانند معادن زیاد فولاد، انرژی ارزان و وجود زیرساخت های مناسب سبب شده  که تولیدکنندگان لوله و پروفیل بتوانند محصولات با کیفیت اما ارزان تری نسبت به کشورهای منطقه و حتی چین تولید کنند در نتیجه جایگاه ویژه ای در بازارهای نزدیک منطقه داشته باشد.

کد خبر: ۷۱٬۳۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha