۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۳
آژانس دارویی اروپا بررسی واکسن اسپوتنیک را شروع کرد
اروپا برای استفاده از واکسن های سینوفارم و اسپوتنیک ابراز تمایل کرد؛

آژانس دارویی اروپا بررسی واکسن اسپوتنیک را شروع کرد

وزیر بهداشت کشور آلمان اعلام کرده است در صورتیکه آژانس دارویی اروپا واکسن های سینوفارم و اسپوتنیک را تایید کند، اروپا مانعی برای خرید و تزریق آن ها ندارد. هم اکنون مدارک مورد نیاز برای بررسی واکسن اسپوتنیک به آژانس دارویی اروپا ارسال و مراحل ارزیابی واکسن شروع شده است.

به گزارش بازار به نقل از واکسن آنلاین، در این روزها که دنیا با کمبود عرضه واکسن روبرو است، خبر از ارایه اطلاعات تکمیلی واکسن های جدید و احتمال تایید آنها در هفته های آتی خبر بسیار خوبی است. اما فارغ از اینکه واکسن های جدید در بازار مصرف چه وضعیتی خواهد داشت، دسترسی دنیا به واکسن های تولیدی کشورهای روسیه و چین هم مساله مهمی است.

روسیه اولین کشوری بود که واکسن اسپوتنیک  را  به عنوان واکسن کرونا ثبت کرد ولی  ثبت این واکسن بدون تکمیل سومین مرحله از آزمایشهای بالینی باعث شد تا تردیدهای زیادی در مورد آن ایجاد شود. این واکسن اطلاعات مربوط به اولین و دومین مرحله از آزمایشهای بالینی را در نشریه لانسنت چاپ کرد و اغلب کارشناسان در مورد صحت این اطللعات صحبت کردند  ولی اطلاعات تکمیلی مربوط به سومین مرحله از آزمایشهای بالینی تا کنون منتشر نشده است.

اگرچه اخیرا خبرهایی در مورد ارایه اطلاعات به سازمان بهداشت جهانی و اژانس دارویی اروپا منتشر شد که نشان می دهد این واکسن می تواند ظرف هفته های آتی مورد تایید قرار بگیرد.واکسن اسپوتنیک از اوایل دسامبر سال قبل در روسیه تزریق شده است و کشورهای دیگری هم تزریق این واکسن را شروع کرده اند.چین هم واکسن سینوفارم را در روز اخر سال ۲۰۲۰ تایید کرد و تزریق آن از ابتدای سال جاری شروع شده است.

این دو کشور واکسن های خود را به شمار زیادی از کشورهای در حال توسعه عرضه کردند و در رسانه ها در مورد دیپلماسی واکسن این دو کشور صحبت شده است. البته مقامات دو کشور مذکور هدف ازعرضه واکسن به کشورهای مختلف و همکاری با انها برای تولید مشترک را کمک به دنیا در پایان  یافتن بحران کرونا ذکر کرده اند و تاکید کردند تا همه دنیا در برابر ویروس واکسینه نشوند، نمی توان انتظار داشت که همه گیری پایان یابد.

آلمان  از واکسن های چینی و روسی استقبال می کند
تا کنون همواره خبر از عرضه واکسن های چینی و روسی به کشورهای در حال توسعه منتشر شده است و بسیاری از کشورهای غربی در برابر واکسن تولید شده در این دو کشور مقاومت می کردند.اما در اواخر سال قبل خبری مبنی بر تمایل آنگلا مرکل برای تولید مشترک  واکسن اسپوتنیک در خاک آلمان منتشر شد و سپس گزارشهایی در مورد تمایل دیگر کشورهای اروپایی مطرح شد. حال وزیر بهداشت ودرمان کشور آلمان مصاحبه ای با دویچه ووله انجام داده است و در این مصاحبه در مورد استقبال این کشور از دو واکسن اسپوتنیک روسیه و سینوفارم چین که هر دو در کشورهای محب تولید تایید شده اند، داد.

جن اسفان وزیر بهداشت آلمان در این مورد گفت: «واکسن های تولید شده در کشورهای چین و روسیه می توانند در اروپا مورد استفاده قرار بگیرند و این اتحادیه در تامین کسری ایجاد در شده در عرضه واکسن کمک کنند.»

 وی ادامه داد:« اینکه واکسن در چه کشوری تولید شده است اهمیتی ندارد، مساله مهم این است که واکسن ایمن و کارآمد باشد  و بتواند در مبارزه با پاندمی به ما کمک کند.» هم اکنون سه واکسن فایزر، مدرنا و آسترازنکا در اتحادیه اروپا تایید شده است و تزریق آن در بیست و هفت کشور عضو این  اتحادیه شروع شده است. 

ارایه مدارک واکسن اسپوتنیک  به آژانس دارایی اروپا
 نکته ای که وزیر بهداشت آلمان در مورد آن صحبت کرد ضرورت تایید واکسن در آژانس دارویی اروپا است . او در مورد واکسن اسپوتنیک گفت:« روسیه مدارک لازم برای بررسی و تایید واکسن اسپوتنیک را به آژانس دارویی اروپا ارایه داده است و در صورتیکه این واکسن در هفته های آتی تایید شود، استفاده از آن در اروپا شروع می شود.»

 روسیه اعلام کرده است  در صورت تایید واکسن اسپوتنیک در اتحادیه اروپا، در فصل دوم سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۱۰۰ میلیون دوز واکسن به این اتحادیه صادر می کند که می تواند برای ایمن سازی ۵۰ میلیون نفر از ساکنان قاره سبز کافی باشد. از طرف دیگر بعد از دریافت تاییدیه فرایند تولید مشترک واکسن در آلمان را به همراه مقامات بهداشتی این مطنقه طی می کند.

رییس سازمان بهداشت جهانی هم خبر از  تکمیل اولین مرحله از بررسی واکسن اسپوتنیک و موفقیت آمیز بودن اولین مرحله از مذاکرات و جلسات مشترک با مقامات موسسه گامالیا  داد و تاکید کرد مدارک لازم برای تایید نهایی این واکسن به سازمان بهداشت جهانی ارسال شده است. واکسن روسیه طبق اطلاعات موجود هیچ گونه عارضه جانبی و منفی ندارد، واکنس های آلرژیک ایجاد نمی کند و کارایی ۹۰ درصدی در برابر ویروس کرونا دارد. این واکسن مانع از مرگ در اثر ابتلا به ویروس و بستری شدن در بیمارستان می شود.

کد خبر: ۷۱٬۲۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha