۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۶
تاریخ مصرف کشاورزی سنتی پایان یافته است
یادداشت وارده؛

تاریخ مصرف کشاورزی سنتی پایان یافته است

مشهد- جلوگیری از هدر رفت و ضایعات محصولات کشاورزی به‌مانند آن است که از هدر رفت میلیاردها مترمکعب آب جلوگیری می‌شود و این هدف تنها با استفاده از روش‌های نوین و استفاده از فنّاوری میسر است که در کشاورزی سنتی محلی برای اعراب ندارد، این بخشی از یادداشت امید طهماسبی زاده مدیر جهاد کشاورزی مشهد برای بازار است.

امید طهماسبی زاده؛ بازار: دانش‌بنیان کردن کشاورزی و انتقال دانش و فنّاوری از مهم‌ترین لازمه‌های رشد تولیدات در کشاورزی ، دام و طیور در شهرستان مشهد  است، در حوزه کشاورزی توجه به خاک به همان اندازه وجود و حفظ آب اهمیت دارد.

آب در بخش کشاورزی وقتی مفید است که خاک مناسب وجود داشته باشد، لذا باید خاک کشور را حفظ کنیم و توجه کنیم که آب‌وخاک دو سرمایه بسیار بزرگی است که باید از آن‌ها مراقبت کنیم.

امروز دیگر دوره کشاورزی سنتی به سر آمده است و با روند افزایش جمعیت کشور باید خودمان را برای تولید محصولات بیشتر آماده کنیم لذا با توجه به محدود بودن آب‌وخاک در شهرستان مشهد می‌توان با استفاده از علم و دانش و فنّاوری محصولات بیشتری تولید کرد. 

امنیت غذایی کشور از ۸۰ درصد عبور کرده و رشد تا ۸۵ درصد در سال ۱۴۰۰ هدف‌گذاری شده است لذا نباید در شرایط تحریمی و همچنین شرایط ایجادشده به سبب ویروس کرونا از تولید غافل شویم و دانش‌بنیان کردن کشاورزی و انتقال دانش و فنّاوری از مهم‌ترین لازمه‌های رشد تولیدات در کشاورزی ، دام و طیور است.

با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان است که می‌توان توانایی تولید محصول را چندین برابر افزایش داد و لذا با فناوری و علم و دانش می‌توانیم مقدار و حجم تولید محصولات زراعی، باغی و دامی را افزایش دهیم و در این راستا باید از ظرفیت کارشناسان جهاد کشاورزی و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیش‌ازپیش استفاده شود.

ثبات سیاسی
کشاورزی مدرن با تهیه بیشتر مواد غذایی، بهبود کیفیت آن و دسترسی آن به اکثریت مردم، ثبات سیاسی جهانی را افزایش می‌دهد. توسعه یک سیستم تجاری مبتنی بر قوانین قوی در بهبود توزیع مواد غذایی و افزایش دسترسی در مناطق با کمبود مواد غذایی می‌باشد.

کشاورزی سنتی هرچقدر برای اقتصاد یک کشور و خودکفایی آن مهم باشد، اما دیگر نمی‌تواند در عصری که موضوع آب اصلی‌ترین دغدغه‌ی کشاورزان محسوب می‌شود، به کار گرفته شود و کشاورزان مجبور به تغییر رویه هستند.

بنا بر ارزیابی کارشناسان، حفظ عرضه غذا در جهان در آینده مستلزم بررسی ابعاد مثبت و منفی ساختار کنونی کشاورزی در جهان ازجمله زیرساخت‌ها و فناوری سازوکار توزیع غذا است.

چرایی این اهمیت را به‌ویژه در کشورمان می‌توان این‌گونه برشمرد :بهبود دستیابی به اطلاعات، مدیریت اطلاعات، گزارش دهی و گزارش‌گیری، تجزیه‌وتحلیل و ارزیابی کیفیت و میزان اثر افزایش نتایج تحقیقات که از طریق بهبود آگاهی از فرصت‌ها و مدیریت نتایج حاصل می‌گردد.

عدم بهره‌گیری پروژه‌های تحقیقاتی از تجارب و یافته‌های یکدیگر،عدم دسترسی آسان به اطلاعات،کاهش ریسک نادقیق بودن داده‌ها و بهبود یکپارچگی داده‌ها، نبود یک مرکز داده درزمینهٔ کشاورزی در سطح کشور، کاهش هزینه‌ها از طریق کاستن فرایندهای دستی و کارهای کاغذی و نگهداشت سیستم

در دنیای کشاورزی یک دوره، دوره سختی و زحمت است اما پشت سر آن بهار آمده و محصول به دست می‌آید و می‌توان گفت یکی از نمونه‌های عسر و یسر را در دنیای کشاورزی می‌توان مشاهده کرد، از وقتی‌که کشاورز زمین و بذر را آماده می‌کند تا روزی که محصول به دست می‌آید.

جلوگیری از هدر رفت و ضایعات محصولات کشاورزی به‌مانند آن است که از هدر رفت میلیاردها مترمکعب آب جلوگیری می‌شود.

توسعه کشاورزی و گذار آن از روند سنتی به مدرن بدون ایجاد تحولاتی بنیادین در این حوزه ممکن نیست. گسترش زیرساخت‌های فناورانه در بطن کهن‌ترین تمدن کشاورزی جهان یعنی ایران، یکی از مهم‌ترین اولویت‌هایی است که در اکثر مواقع از سوی مسئولین کشور بدون توجه و برنامه‌ریزی باقی‌مانده است.

کشاورزان با محصولات خود نوعی رابطه عاطفی دارند و به‌گونه‌ای با محصولات خود همراه بوده وزندگی می‌کنند که کارشان بخشی از زندگی آن‌هاست لذا کشاورزان تنها به دنبال برداشت محصول و فروش آن نیستند، بلکه به محصولات خود عشق می‌ورزند

سهم کشاورزان در رفاه
در شرایط بسیار سخت کشورمان بدخواهان می‌خواهند زندگی مردم را ازلحاظ معیشتی در تنگنا قرار دهند،لذا در این شرایط کشاورزان تلاشگر کشورمان سهم بزرگی در رفاه مردم‌دارند. اینکه امروز بدون مشکل، نان و محصولات مختلف کشاورزی به‌وفور در بازار قابل تهیه است، به خاطر تلاش و دسترنج کشاورزان است.

در روزگاری ناچار بودیم، میلیون‌ها تن گندم وارد کنیم اما امروز سال‌هاست که به خودکفایی رسیده‌ایم و سال آینده نیز در این محصول خودکفا خواهیم بود و در سایر محصولات ازجمله دانه‌های روغنی نیز اقدامات و گام‌های خوبی برداشته‌شده است.

این دستاوردها در سایه تلاش و ایثار کشاورزان است و البته مدیریت حوزه کشاورزی هم سهم قابل‌توجهی در این زمینه داشته است که از تلاش همه آن‌ها تشکر می‌کنم.

کد خبر: ۷۱٬۲۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha