۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
هشدار آمازون از قیمت گزاف ماسک / نیاز ۳۰۰ میلیون ماسک برای کارکنان امریکایی در عرصه سلامت
در خواست ترامپ برای تامین بودجه ۲.۵ میلیارد دلاری در راه مقابله با کرونا؛

هشدار آمازون از قیمت گزاف ماسک / نیاز ۳۰۰ میلیون ماسک برای کارکنان امریکایی در عرصه سلامت

شرکت آمازون به فروشندگان شخص ثالث در برابر افزایش قیمت های گزاف ماسک برای مقابله با شیوع ویروس کرونا که همچنان در سراسر جهان در حال گسترش می باشد، هشدار داده است.

بازار، تهمینه غمخوار- در حالی که جهان در تلاش است تا بیماری کوید-۱۹ را مهار کند، رسانه های اجتماعی و سایتهای خبری با عکس افرادی که ماسک های محافظ را در حالی که زندگی روزمره خود را دنبال می کنند، باعث می شوند خیابان های شهر و مراکز خرید بیشتر شبیه بیمارستان شوند.

کمبود ماسک در حال حاضر برخی از کشورها را تحت تأثیر قرار داده است و تأمین کنندگان برای اضافه کردن تقاضا مجبور به اضافه کاری شده اند. در آمازون قیمت های دستگاه ها در هفته های اخیر به شدت افزایش یافته است و این شرکت به فروشندگان هشدار داده است که آنها را به سطوح گزاف افزایش ندهند که خطر تعطیلی این شرکت افزایش یابد.

بر اساس ایمیل دریافت شده مجله وایرد (Wired یک مجله ماهانه آمریکایی) از آمازون، این شرکت  به بازرگانان و فروشندگان درباره ماسک های صورت که مطابق با سیاست های قیمت گذاری آن نیستند،  هشدار داد. این مسئله در حالی مطرح است که  یکی از مشاورانی که با فروشندگان آمازون کار می کند اظهار کرده که لیست های ماسک های پرمصرف از سایت این شرکت حذف شده است.

موضوع ویروس کرونا و افزایش قیمتها در میان کاربران در مجمع فروش رسمی آمازون طی یک هفته گذشته به شدت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

سخنگوی آمازون در بیانیه ای اظهار کرد که شرکت از اینکه افرادی سود جو در تلاش هستند تا در طول بحران جهانی بهداشت در پی گسترس بیماری کوید ۱۹ که در مدام در حال گسترش است،  قیمت محصولات مصنوعی اساسی را بالا برده و مطابق با سیاست دیرینه ما، اخیراً ده‌ها هزار پیشنهاد را مسدود یا حذف کنند، ابراز ناراحتی و نا امیدی کرد.  

هفته گذشته رویترز گزارش داد که مقامات ایتالیا که تاکنون بزرگترین شیوع این بیماری  را با بیش از ۶۰۰ مورد ابتلا در اروپا مشاهده کرده اند، تحقیق در مورد قیمت های جنون آمیز را در مورد لوازم پزشکی بدون نام بردن از هیچ سایتی آغاز کرده اند.

در حالی که مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها در همان هفته به آمریکایی ها هشدار داد که احتمال شیوع  و گسترش زیاد این بیماری در ایالات متحده نیز وجود دارد، امریکا در حال حاضر ماسک های صورت عمومی را توصیه نمی کند و بر اساس گفته کارشناسان امریکایی شستن مناسب دستها برای جلوگیری از شیوع این بیماری از اهمیت بیشتری برخوردار است تا ماسک. با این وجود یک مقام ارشد بهداشتی در ایالات متحده اعلام کرده که این کشور حداقل به ۳۰۰ میلیون ماسک صورت برای مبارزه با این بیماری نیاز دارد. وزیر بهداشت و خدمات انسانی در جلسه کمیته سنا اظهار کرده که ایالات متحده ۳۰ میلیون ماسک N۹۵ در انبار دارد اما حداقل به ۲۷۰ میلیون ماسک دیگر برای کارمندان مراقبت های بهداشتی نیاز دارد زیرا کشور برای جلوگیری از ویروس COVID-۱۹ در تلاش است.

در همین راستا دولت ترامپ برای توسعه ایجاد واکسن، تجهیزات محافظتی و سایر اقدامات واکنشی درخواستی را مبنی بر کمک ۲.۵ میلیارد دلاری به کنگره ارسال کرده است. بودجه در نظر گرفته شده برای مقابله با ویروس چینی ۱.۸ میلیارد دلار نسبت به ۵۳۵ میلیون دلار بودجه در نظر گرفته شده برای مقابله با ابولا افزایش خواهد داشت.

براساس داده های Keepa (نمودار قیمتهای آمازون برای میلیون ها محصول) از پرفروش ترین گروه دسته بندی ماسک های پزشکی آمازون، بسته های ۱۰۰ تایی ماسک یکبار مصرف آبی رنگ با قیمت بیش ۱۵ دلار تقریباً چهار برابر چیزی که فقط چند هفته قبل بوده، به فروش می رسد.

در آمازون گرانترین نوع ماسک، ماسک های فیلتر دار ان ۹۵ (N95) هستند که برخلاف ماسک های معمولی، ذرات موجود در هوا را از خود دور نمی کنند و بیشتر برای محافظت در برابر انتقال هوا استفاده می شوند. قیمت جعبه های ۲۰ تایی ماسک های فیلتر دار تری ام از پایان ژانویه تقریباً از ۱۷ دلار به ۷۰ دلار رسیده و چهار برابر شده است.

همچنین بسته های ۲۰ تایی ماسک های تمام صورت هانیول (از جنس الاستومر با مقاومت بالا و ضد حساسیت و لنز ماسک شفاف و از جنس پلی کربنات دارای ساختار ضد خش با دید پانوراما)  از ۱۲.۴۰ دلار به ۶۴ دلار رسیده و ۵ برابر شده است.

نمایندگان هر دو ماسک تری ام و هانیول اعلام کرده اند که آنها لیست محصولات خود را افزایش نداده اند اما کنترل این مسئله که بازار به دست شخص ثالث افتاده کمی نگران کننده است.

بنابراین آمازون در جهت مهار قیمتها از بازار و فروشندگان خواسته است تا از سیاست منصفانه خود پیروی کنند زیرا برخی از فروشندگان ماسک را سه یا چهار برابر بیشتر از قیمت اصلی می فروشند.  

قانونی در امریکا برای محافظت در برابر رویه های قیمت گذاری که به اعتماد مشتری آسیب می رساند وجود دارد و حاکی از آن است که شما ممکن است قیمتی را برای محصول یا خدمات تعیین نکنید که به طور قابل توجهی بالاتر از قیمت های اخیر ارائه شده و یا خارج از قیمت های آمازون باشد.

با این وجود با توجه به شیوع گسترده این ویروس، تقاضا برای ماسک صورت بسیار زیاد شده و برخی از فروشندگان را در پاسخ به افزایش قیمتها سوق داده است. فروشندگان پیامی از این شرکت مبنی بر اینکه ماسک صورت آنها بسیار گران است را دریافت کرده اند  در حالی که کاربران انجمن آمازون درباره رعایت اصول اخلاقی و عدم افزایش قیمت در مواقع اضطراری بحث می کنند.

با توجه به گزارش آمازون مبنی بر اینکه برخی از نمونه های ماسک های پزشکی سه برابر و در برخی موارد حتی چهار برابر شده، این شرکت حداقل در اوایل این ماه به چند تن از فروشندگان ماسک گفته است که با قیمتهای خود این قانون را نقض کرده اند.

جیمز تامسون کارمند سابق آمازون می گوید در صورتی که فروشندگان بیش از حد قیمت خود را تغییر دهند یا بدتر از آن قیمت لیست کالاهای خود را تغییر دهند تا بتوانند قیمت فروش خود را بالا ببرند آمازون متوجه می شود و ممکن است مداخله کند.

خریداران از افزایش قیمت محصولات آمازون در سایر موارد اضطراری عمومی شکایت کرده اند. به عنوان مثال زمانی که طوفان ایرما در سال ۲۰۱۷ به فلوریدا نزدیک شد، افزایش قیمت آب های معدنی باعث بروز طغیان آنلاین شد. آمازون به آمریکا در آن زمان گفت که ما به طور جدی وب سایت خود را تحت نظر داریم و پیشنهادات مربوط به آب بطری شده را که قیمت قابل ملاحظه ای بالاتر از میانگین قیمت فروش دارد را حذف می کنیم. پیشنهادات آب ارزان قیمت به سرعت فروخته می شوند و پیشنهادات با قیمت بالاتر از سوی فروشندگان شخص ثالث رد می شود.

 اکثر ایالت ها در امریکا قوانینی دارند که مردم را از افزایش قیمت ملزومات اساسی در مواقع اضطراری منع می کنند. برخی از اقتصاددانان معتقدند که این قوانین می توانند عواقب ناخواسته ای از جمله انگیزه مردم برای نگه داشتن منابع با پایین نگه داشتن قیمت های اقلام مصنوعی داشته باشند.

نحوه اعمال کنترل و نظارت آمازون بر بازرگانان مستقل طی یک سال گذشته به یک موضوع حساس برای غول های خرده فروشی تبدیل شده است زیرا با تحقیقات ضد انحصاری در سراسر جهان روبرو شده است. کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده، به عنوان بخشی از تحقیقات خود، با گروهی از فروشندگان آمازون مصاحبه کرده  تا مشخص کند آیا این شرکت از قدرت خود برای صدمه زدن به رقابت استفاده می کند یا خیر!

بنابراین تولید کنندگان تلاش کرده اند تا تقاضا برای ماسک را حفظ کنند البته تا حدودی به این دلیل که چین که مرکز شیوع این ویروس می باشد،  کشوری است که بسیاری ازماسکها آنجا تولید می شود. تنها ۵ درصد از ماسک های جراحی صورت  هر سال در آمریکا خریداری می شود و بقیه بیشتر از کشور چین و مکزیک هستند.

شیوع این ویروس چینی بازار ماسک را در  زنجیره های عرضه در سراسر جهان مختل کرده است. در اوایل این ماه، آمازون به همه فروشندگان هشدار داد که ممکن است نیاز به لغو سفارشات یا قرار دادن موقت حساب خود در وضعیت تعطیلات بخاطر شیوع این ویروس داشته باشند.

این شرکت در راستای مقابله با افزایش و مهار قیمت ها، لیست قیمت محصولاتی که ادعاهای دروغین درباره ویروس و بیماری Covid-19 ناشی از آن ایجاد کرده اند ، حذف کرده است.

برخی بررسی ها برای ماسک، بازرگانان را به فروش تقلبی یا ماسک در جعبه هایی که قبلاً باز شده بودند متهم می کند. در اوایل ماه جاری دفتر تجارت بهتر هشدارهایی درباره شیوع این بیماری منتشر کرد و به مصرف کنندگان هشدار داد که ممکن است برخی سایت ها پول شما را بگیرند و برای شما ماسک هایی با کیفیت پایین یا تقلبی ارسال کنند. با گسترش Covid-19 ، این موضوعات فقط در آمازون و در سراسر وب حادتر می شوند.

کد خبر: ۷٬۱۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha