۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۰
ایران در بهار ۱۴۰۰ از قطب های تولید واکسن منطقه می شود
وزیر بهداشت:

ایران در بهار ۱۴۰۰ از قطب های تولید واکسن منطقه می شود

کرمان- وزیر بهداشت گفت: در بهار ۱۴۰۰ ایران به عنوان یکی از قطب های بزرگ ساخت واکسن کرونا در منطقه به شمار می رود و دیگر هیچ کس نمی تواند در مقابل این موج خودکفایی کشور بایستد.

به گزارش خبرنگار بازار، سعید نمکی عصر یکشنبه در جلسه ستاد منطقه‌ای کرونا به ساخت واکسن کرونا با همکاری کوبا به عنوان کشور دارای فن واکسن سازی اشاره کرد و بیان داشت: واکسن هپاتیت بیش از ۲۵ سال در کشور استفاده می‌شود که دانش فنی آن را از کشور کوبا آورده ایم.

وی افزود: واکسن کرونا در آینده بسیار نزدیک قرار است در انستیتو پاستور ساخته و تولید شود و علاوه بر تامین نیاز کشور به بقیه کشورها نیز صادر خواهد شد ضمن اینکه این اولین گام خودکفایی در زمینه ساخت واکسن کرونا است.

وزیر بهداشت گفت: در مجموعه برکت شاهد رقم خوردن اتفاق بزرگی هستیم و در بررسی های صورت گرفته در رابطه با اثرگذاری واکسن ایرانی بر روی ویروس کرونای انگلیسی یافته به نتایج حیرت انگیزی دست یافته ایم. این واکسن اوایل یا اواسط بهار ۱۴۰۰ آماده می شود  ضمن اینکه چندین موسسه دیگر هم در حال تحقیق بر روی این واکسن هستند.

وی ادامه داد: در روزهای اخیر حرفهای زیادی در رابطه با واکسن کرونای ایرانی مطرح شده که برخی از این صحبت ها به خاطر زاویه ای است که بعضی‌ها با ما دارند و ممکن است اصلاً واقعیت نداشته باشد و بعضی از افراد دیگر هم از روی دلسوزی سخن‌هایی بر زبان می‌آورند که مبنای علمی ندارد.

نمکی یادآور شد: من به عنوان یک متخصص ایمونولوژی می گویم که واکسن کرونا از دیر باز زیر سوال بوده و همواره این سوال مطر ح بوده که این واکسن چقدر می تواند تاثیر گذار باشد.

وزیر بهداشت ابراز داشت: زمانی که برای یک ویروس، دارو و درمان مشخصی وجود ندارد؛ واکسن به امیدی برای کشورها تبدیل می‌شود تا با کمک آن بتوانند زنجیره بیماری را حتی برای یک مدت کوتاه قطع کنند.

نمکی ادامه داد: ما از روز نخستین که با این بیماری مواجه شدیم سعی کردیم تا با تقویت بنیه علمی داخلی و با گرد هم آوردن متخصصان داخلی ساخت واکسن کرونا را در کشور رقم بزنیم که در این خصوص اتفاق بزرگی را شاهد هستیم.

وی افزود: در بهار ۱۴۰۰ ایران به عنوان یکی از قطب های بزرگ ساخت واکسن کرونا در منطقه به شمار می رود و دیگر هیچ کس نمی تواند در مقابل این موج خودکفایی کشور بایستد.

نمکی بیان داشت: ما در ابتدای شروع بیماری داروهایی را که در نقاط مختلف دنیا تاثیرگذار بود برای مردم تامین کردیم و بعد از آن برای ساخت این داروها اقدام نمودیم ضمن اینکه در حال حاضر شاهد هستیم که این اقلام دارویی از ایران به خارج از کشور صادر می شود.

تولید واکسن داخلی را با قدرت پیش می بریم
وی با بیان این که واکسن کوواکس فوریه به ایران می‌رسد، افزود: تولید واکسن داخلی را با قدرت و جدیت پیش می بریم اما ناگزیر هستیم تا قبل از اینکه واکسن تولید داخل پاسخگوی نیازمندی های ما باشد در خصوص گروههای آسیب پذیر واکسن وارد کشور کنیم.

وزیر بهداشت اظهار کرد: برخی از کشورها می‌گویند از مدت‌ها قبل واکسیناسیون را شروع کرده اما در واقع مشغول انجام فازهای آزمایش بالینی واکسن های ساخت کشورهای دیگر هستند ضمن این که ما اجازه ندادیم تست و آزمایش بالینی واکسن هیچ کشوری بر روی مردم ایران انجام شود.

وی افزود: در حال حاضر ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز واکسن در قالب سبد کوواکس (در سبد کوواکس همه کشورها به جز آمریکا هستند) پیش خرید کردیم و هزینه آن پرداخت شده که به ما قول داده‌اند طی روزهای آینده اولین بخش آن به دستمان برسد اما به دلیل این که این دز واکسن کافی نیست از کشورهای دیگر هم جهت تامین واکسن اقدام شده است.

وی گفت: هیچ کدام از این واکسن‌ها قبل از طی فاز سوم انسانی نباید به کشور وارد شوند در حال حاضر واکسن در هیچ کجای دنیا هنوز به فاز چهارم نرسیده و این فاز معمولا پنج سال طول می‌کشد به همین دلیل تا امروز سازمان جهانی بهداشت برای هیچ سازنده واکسنی گواهی انتهایی واکسن را صادر نکرده است.  

نمکی گفت: واکسنی وارد کشور خواهد شد که فاز سوم را در خارج از ایران با موفقیت گذرانده باشد و گواهی مصرف اضطراری داشته باشد و حداقل در پنج یا شش کشور دنیا مصرف شده باشد.

شناسایی ۵ منبع خارجی برای تامین واکسن کرونا
وی ادامه داد: ما پنج منبع خارجی برای تامین واکسن کرونا شناسایی و ثبت کردیم تاکنون از برندی اسم نبرده بودم اما الان می‌گویم تا مردم حرف درست و علمی را در رابطه با واکسن از وزیر بهداشت بشنوند این پنج منبع شامل منبع اروپایی آسترازنیکا، دو کمپانی در هند، یک کمپانی در چین و یکی در روسیه وجود دارند.

وزیر بهداشت بیان کرد: از جمله مجموعه هایی که در رابطه با آن بلوا به راه انداختند مجموعه روسی است که کشورهای روسیه، آرژانتین، مجارستان، صربستان، مکزیک، امارات متحده عربی، بلاروس، پاکستان، الجزایر، بولیوی و ... این واکسن را ثبت و کار واکسیناسیون را شروع کرده‌اند.

وی گفت: این چه خباثتی است که برای میزگرد کشوری که خودش در باتلاق کرونا مانده، خوراک تهیه کنیم؟ این چه وطن پرستی و اندیشه‌ و تفکری است؟ روزی که مرگ و میر ما به حدود ۵۰۰ نفر رسید برایمان در شبکه‌های خارجی بلوا کردند اما روزی که مرگ و میر خودشان به هزار و ۸۶۰  مورد رسید، یک پنل هم نگذاشتند تا علت را بررسی کنند.  مگر می‌شود قبول کرد وزیر بهداشت این مملکت به این بی غیرتی مبتلا شده که اجازه دهد پای واکسن نامطلوب به این کشور برسد؟ مگر همین تیم وزارت بهداشت نبود که در اوج گرفتاری اقتصادی این افتخار را در خصوص کاهش آمار ابتلا در کنار بقیه مردم کشور خلق کرد؟ مگر این تیم با دست بسته در اقیانوس بلا شنا نکرد؟ این چه اندیشه‌ای است که حاضریم دیگران از بیرون ما را به چالش بکشند و از پشت به سربازان درون این جبهه خنجر بزنند؟

وی افزود: عده‌ای می‌گویند من فلان واکسن را نمی‌زنم، خب معلوم است که مبتلایان نباید واکسن بزنند، کسی که قبلا بیمار شده اصلا جزو کاندیدهای تزریق واکسن نیست لذا نباید با گفتن برخی حرفا دل مردم را خالی کنیم این مردم هزار گرفتاری دارند خسته و آشفته هستند.

نمکی گفت: نگذاریم اعتماد مردم به سربازان خط مقدم این دفاع خدشه‌دار و گسسته شود خدمتگزاران را خائن جلوه ندهید که در غیر اینصورت این خیانت ملی و ظلم در بدترین و سخت‌ترین زمان‌های این مملکت خواهد بود.

اجازه نمی دهیم برخی ها در روزهای پربلای کرونا دکان جدید باز کنند
وزیر بهداشت ابراز کرد: دیگر اجازه نخواهیم داد تا پای محصولی که با سلامت مردم در تضاد و تقابل است به کشور باز شود ضمن اینکه می خواهم یک پیام به بازرگانان فعال در این عرصه بدهم افرادی که تصور می‌کنند در این آشفته بازار می توانند سوار موج اقتصادی شوند این افراد بدانند که وزیر بهداشت این اجازه را به آنها نخواهد داد من کسی هستم که وقتی سرپرست شدم دکان برخی ها در سازمان غذا و دارو و هیئت امنای ارزی را بر چیدم.

وی افزود: به کسانی که با هدف جابجایی برخی منابع اقدام به راه‌اندازی برخی بلواها می‌کنند می‌گویم که این خواب را پریشان می‌بینند زیرا که اجازه نخواهم داد عده‌ای در این ایام پر بلا برای خودشان بازار و دکانی تازه راه بیاندازند.

نمکی افزود: ساخت واکسن داخلی و تهیه واکسن کوواکس را با قدرت دنبال خواهیم کرد و واکسن را از مطمئن ترین منابع تهیه خواهیم کرد و به کوری چشم خیلی ها واکسن کرونا ساخت ایران را اول به خانواده های خودمان تزریق می کنیم تا همه بدانند که سلامت مردم از سلامت خودمان مهمتر است.

کد خبر: ۷۱٬۲۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha