۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
سنگ اندازی مدیران دولتی در مسیر فعالیت استارتاپ های نفتی
مدیر طرح توسعه نوآوری های ریاست جمهوری در گفتگو با بازار مطرح کرد

سنگ اندازی مدیران دولتی در مسیر فعالیت استارتاپ های نفتی

مهدی زاده، مدیر طرح توسعه نوآوری های ریاست جمهوری با اشاره به برخی سنگ اندازی که در مسیر فعالیت استارت آپ های نفتی وجود دارد، گفت: مدیران دولتی  اگر از شرکت های دانش بنیان حمایت نمی‌کنند حداقل به آنها بی مهری نکرده ‌و با وارد کردن آنها در بروکراسی های پیچیده اداری سرخورده‌شان نکنند.

بازار؛ گروه انرژی: حمایت از شرکت های دانش بنیان این روزها مورد توجه بسیاری از مدیران دولتی قرار گرفته است. اما فعالان این صنعت می گویند که این حمایت ها بیشتر روی زبان بوده و در عمل مدیران دولتی علاقه ای به بکار گیری این شرکت های در صنایع کشور ندارند. این نکته ای است که مهدی زاده مدیر طرح توسعه نوآوری های ریاست جمهوری هم تلویحا آن را تایید کرده و می گوید که معاونت علمی تمام تلاشش را برای هموار کردن مسیر استارت‌آپ های صنعتی به ویژه در حوزه انرژی انجام می دهد.  

کامبیز مهدی زاده معاون ستاری فر معتقد است که ما  در حوزه صنعت و انرژی به جراحی اندیشه و تفکر نیاز داریم. نمی توانیم تفکرات ۴۰ سال قبل را داشته باشیم  و انتظار بهترین بازدهی را در بخش های مختلف اقتصاد داشته باشیم. او با اشاره به برخی سنگ اندازی های مدیران دولتی در پذیرش شرکت های دانش بنیان و استارت‌آپ‌های نفتی، ادامه داد: ما هنوز انتظار داریم که به سبک چند دهه قبل اقتصاد را پیش ببریم. او که معتقد است باید به جوانان بیشتر اعتماد کرد، ادامه داد : ما در اقتصاد دانش بنیان به دنبال ایجاد ارزش افزوده هستیم. وقتی حجم بالایی از خام فروشی را داریم یعنی اینکه هنوز شرکت های دانش بنیان به اندازه کافی رشد نکرده اند یا به آنها بها داده نشده است.

در حوزه صنعت وانرژی به جراحی اندیشه ها و تفکرها نیاز داریم. نمی توانیم با تفکرات ۴۰ سال قبل انتظار داشته باشیم که  بهترین بازدهی را هم کسب کنیم

* اقتصاد ایران یک اقتصاد نفتی بوده و بیشترین درآمدش را نیز از این صنعت کسب می کند. اما سهم شرکت های دانش بنیان از آن به شدت کم بوده و طبق گفته های مسئولین نوعی چسبندگی بین مدیران دولتی نسبت به پذیرش شرکت های دانش بنیان در این صنعت وجود دارد. این ادعا چقدر درست است؟
در حوزه صنعت و انرژی به جراحی اندیشه ها و تفکرها نیاز داریم. نمی توانیم با تفکرات ۴۰ سال قبل انتظار داشته باشیم که  بهترین بازدهی را هم کسب کنیم. چه کسانی می توانند بازدهی را افزایش دهند؟ پاسخ کاملا مشخص است. استارت آپ ها می توانند چنین امکانی را برای اقتصاد و صنعت کشور فراهم کنند. باید بیشتر به شرکت های دانش بنیان بها داد و به آنها اعتماد کرد. اقتصاد ما یک اقتصاد نفتی است اما چند درصد از بازار و صنعت نفت و فرآورده های نفتی را به شرکت های دانش بنیان واگذار کردیم.

متاسفانه در  اقتصاد نفتی  محیط کسب‌ وکار بسیار بوروکراتیک و دولت به شدت چاق و فربه است. چاق از این جهت که تعداد نفرات بسیار زیاد است و قوانین دست‌ و پاگیر و قوانین متناقض زیاد است. همه‌ی این‌ها هم باعث می‌شود که محیط کسب‌ و کار محیطی نباشد که یک جوان بتواند در آن کار کند. بدون شک در در محیط نامساعد کسب و کاری نمی توان انتظار رشد و توسعه دانش بنیان نفتی را داشت.

بعضا در برخی از دستگاه بروکراسی های پیچیده اداری مشکلات متعددی را برای شرکت های دانش بنیان ایجاد کرده است. مدیران اگر حمایت نمی کنند حداقل سنگ اندازی هم نکنند. جوانان را با فرستادن دنبال کارهای اداری  سرخورده نکنید. حداقل اگر  حمایت نمی کنیم بی مهری و بی احترامی به آنها نکنیم

* مسئولین اما  امسال در نمایشگاه نفت تاکیدات ویژه ای را روی حمایت از شرکت های دانش بنیان داشته اند، این حمایت ها تا چه اندازه واقعی است؟
حمایت های مسئولین از استارت آپ ها تنها زبانی نباشد و بیشتر باید جنبه عملیاتی داشته باشد. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این حوزه  پیش قراول بوده  و توانسته زیست بوم کسب و کارهای دانش بنیان را در کشور فراهم کند. اگر عملکرد معاونت در دوره های قبل را با الان مقایسه کنید متوجه می شوید که چقدر اوضاع در این حوزه بهتر شده است. اما بعضا در برخی از دستگاه بروکراسی های پیچیده اداری مشکلات متعددی را برای شرکت های دانش بنیان ایجاد کرده است. مدیران اگر حمایت نمی کنند حداقل سنگ اندازی هم نکنند. جوانان را با فرستادن دنبال کارهای اداری  سرخورده نکنید. حداقل اگر  حمایت نمی کنیم بی مهری و بی احترامی به آنها نکنیم

ما در اقتصاد دانش بنیان به دنبال ایجاد ارزش افزوده هستیم. وقتی حجم بالایی از خام فروشی را داریم یعنی اینکه هنوز شرکت های دانش بنیان به اندازه کافی رشد نکرده اند یا به آنها بها داده نشده است

* آیا شرکت های دانش بنیان در حوزه نفت به اندازه کافی رشد کرده و می توان به آنها اعتماد کرد؟
ما در اقتصاد دانش بنیان به دنبال ایجاد ارزش افزوده هستیم. وقتی حجم بالایی از خام فروشی را داریم یعنی اینکه هنوز شرکت های دانش بنیان به اندازه کافی رشد نکرده اند یا به آنها بها داده نشده است. البته در سال های گذشته شرایط بهتر شده و معاونت علمی سعی کرده تا علاوه بر  ایجاد امتیاز، مسیر فعالیت این شرکت را تسهیل کند. شرکت هایی که امروز در حوزه استارت آپی می بینیم رشد پیدا کرده و رقیب جدی برای بخش های مختلف شده اند. این رشد نتیجه اعتماد به جوانها است. ما باید به جوانان و استارت آپ ها بیشتر  اعتماد کنیم. بر اساس آمار موجود شرکت های دانش بینان و شتاب دهنده و استارت آپ های زیادی  در صنعت نفت، انرژی، گردشگری و بازرگانی  ایجاد شده و اتفاقا در شناسایی نیازهای بازارها و ارائه خدمات به خوبی عمل کرده اند. اگر اعتماد و باور به جوانان  باشه، رشد اقتصادی و توسعه هم محقق می شود.

کد خبر: ۷۱٬۲۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha