۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
اقتصاد تاب دلار ۱۵‌هزار تومانی را ندارد
وزیر اسبق بازرگانی در گفتگو با بازار:

اقتصاد تاب دلار ۱۵‌هزار تومانی را ندارد

وزیر اسبق بازرگانی که دلیل اصلی نجومی شدن قیمت هادر بازار را رشد نقدینگی دانسته و گفت: ۹۰ درصد نقدینگی دست ۱۰ درصد از جامعه قرار دارد و این ۸.۳ میلیون نفر خیلی راحت می‌تواند سرنوشت و زندگی ۷۵ میلیون دیگر را تحت تاثیر قرار دهند.

بازار- «ارز مستعد نوسانات شدید است و ممکن است، دوباره هیجانی شود.» یحیی آل اسحاق وزیر اسبق بازرگانی که به شدت نگران هیجانی شدن دوباره قیمت دلار در بازار است، به خبرگزاری بازار می‌گوید: بازار ارز در سال ۱۳۹۶ نشان داد که پتانسیل جهش شدید را دارد و چطور می‌تواند تمامی‌بازارها را برهم بریزد.

این فعال بخش خصوصی در ادامه هیجانات بازار ارز را مورد اشاره قرار داد و گفت: نمی‌توان برای دلار قیمت نقطه ای تعیین کرد و باید همواره به دنبال یک دامنه منطقی بود. دامنه قابل قبول دلار در اقتصاد ایران بین ۱۲ تا ۱۳ هزار تومان است.

به گفته آل اسحاق، اقتصاد ایران به هیچ وجه  قدرت تحمل و تاب آوری در مقابل دلار ۱۵ تا ۱۶ هزار تومانی را ندارد و در صورت ادامه این وضعیت با بحران مواجه خواهیم شد.

تمامی‌مشکل‌ها به نقدینگی ختم می‌شود

او که مخالف سیاست‌های پلیسی و غیر اقتصادی دولت در بازارهاست، می‌گوید: مشکل اصلی در اقتصاد ایران رشد نقدینگی است که هم اکنون به رقم بسیار بالا و خطرناک ۲۴۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. این نقدینگی است که هر چند وقت یکبار سر از یک بازار درمی‌آورد. یک بار راهی مسکن می‌شود و قیمت خانه در اقتصاد ایران نجومی‌می‌شود. گاهی بازار خودرو و گاهی بازار طلا و ارز را برهم می‌ریزد. نقدینگی که این روزها سر از بازار سرمایه درآورده است در حال رکورد شکنی تاریخی است.

سرنوشت بازارها دست ۱۰ درصد از جامعه

او با اشاره به رشد ۲۸ درصدی نقدینگی در ۱۰ ماهه نخست امسال، گفت: دردولت فعلی به اندازه تمامی‌دولت‌های قبل نقدینگی ایجاد شده است. نقدینگی که البته دست تعداد اندکی از جامعه است. آنگونه که آمارها نشان می‌دهد ۹۰ درصد نقدینگی دست ۱۰ درصد از جامعه قرار دارد و این ۸.۳ میلیون خیلی راحت می‌تواند سرنوشت و زندگی ۷۵ میلیون دیگر را تحت تاثیر قرار دهند.

رییس اسبق پارلمان بخش خصوصی تهران در ادامه به بررسی بازدهی بازارها از ابتدای سال ۹۶ پرداخت و گفت: در سال‌های ۹۶ و ۹۷ بازدهی بورس از طلا و ارز پایین تر بوده است. اما امسال شرایط کاملا متفاوت بود و شاخص بورس تهران بیش از ۱۳۰ درصد رشد را تجربه کرده در حالیکه بازدهی این دوبازار به ۲۰ درصد هم نمی‌رسد. اما سوال اینجاست که آیا این بازدهی که این روزها در بورس شاهد آن هستیم ناشی از رونق اقتصادی و بهبود عملکرد شاخص‌های اقتصادی است یا عده ای خیلی راحت می‌تواند تمامی‌بازارها را تحت تاثیر قرار دهند.

سیاست گذاری غلط داخلی خسارت تحریم را بیشتر کرد

او ادامه داد: باید پذیرفت که ما در شرایطی تحریمی‌یا به نوعی جنگ اقتصادی به سر می‌بریم و همین مساله بسیاری از شاخص‌های اقتصادی ما را تحت تاثیر قرار داده است. اما وقتی این تحریم‌ها با مشکلات ساختاری و سیاست‌گذاری‌های غلط ترکیب می‌شود، تاثیر بسیار بیشتری می‌گذارد. طبیعتاً اگر ما می‌توانستیم سیاست‌های داخلی را اصلاح کنیم ضربه کمتری از تحریم‌ها می‌خوردیم.

این کارشناس اقتصادی بر این باور است که اگر سهم بیشتری از بازار کالا و خدمات جهان داشتیم، هیچ کشوری به سادگی نمی‌توانست این فشار اقتصادی را به ما تحمیل کند. اما تا زمانی که در شبکه تولید کالا و خدمات بین‌المللی یک عضو فعال و اثرگذار نباشیم، قطعاً آسیب‌پذیر هستیم.

کد خبر: ۷٬۱۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha