۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۲
حذف دلار، مسیری پیش روی اصلاحات اقتصادی
تحلیلگر روابط پولی و مالی مطرح کرد

حذف دلار، مسیری پیش روی اصلاحات اقتصادی

مظاهری، تحلیلگر روابط پولی و مالی حذف دلار از تبادلات تجاری را دارای خیر برکت برای اصلاح نظام اقتصادی کشورها و نیز خروج از زیر یوغ امریکا عنوان کرد.

به گزارش بازار، طهماسب مظاهری ضمن برشمردن اثرات حذف دلار از تبادلات ایران و اوراسیا، اظهار کرد: دو کشور برای صادرات و واردات طبیعی است که از ارز جاری میان خود استفاده نمایند و نکته اینجاست که اگر کالایی به کشوری دیگر صادر می‌شود، دو طرف معامله ثابت نیستند و کشورهایی مختلف وجود دارند.

وی با اشاره به اینکه دو کشور باید قادر باشند معاملات میان اشخاص حقیقی و حقوقی خود را تسویه نمایند، گفت: طبیعتا در اینجا ارز محلی کشورها باید مبنای تسویه حساب قرار گیرد ولی کشورهایی که پولشان در مبادلات رایج نیست و یا دارای تورم و عدم ثبات هستند، طرفین خریدار و فروشنده قادر به استفاده از پول محلی نیستند و لذا ارز جهان روای دیگری مانند دلار یا یورو را مورد توافق قرار می‌دهند.

مظاهری ادامه داد: در سال‌های طولانی دلار امریکا ارزی جهان روا بوده و کشورهای آسیایی بخش اعظم ذخایر خود را بصورت دلار نگهداری می‌کردند.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی با اشاره به تصمیم اوراسیا و ایران به منظور جایگزین کردن ارز محلی خود بجای دلار، اظهار کرد: این تصمیم برای رها شدن از یوغ امریکا خوب است و عزمی قابل تقدیس است.

مظاهری در عین حال گفت: نکته اینجاست آیا کشورهایی که قصد دارند با هم توافق کنند، می‌توانند اطمینان داشته باشند که ریال دارای ثبات نسبی خواهد بود!؟

وی تصریح کرد: اگر این تصمیم عاملی برای اصلاح سیاست‌های اقتصادی شود تا پول محلی دچار ثبات نسبی شود، خیر و برکتی دیگر خواهد داشت؛ یکی اینکه از دلار آزاد خواهیم شد و دیگری اینکه چنین تصمیمی ما را مجبور می‌کند اصلاح سیاست‌های اقتصادی را تسریع ببخشیم.

مظاهری ادامه داد: در غیر اینصورت باید بجز دلار، ارز دیگری را انتخاب کنیم. مثل یورو که البته با دلار فرقی نمی‌کند.

وی در پاسخ به سوال نسنجیده مجری برنامه که درباره جایگزین شدن طلا بجای دلار در تبادلات مالی بین المللی پرسید، اظهار کرد: طلا در دنیا به میزانی نیست که بتواند مبنای تسویه حساب بین بدهی و طلب‌های کشورها باشد.

مظاهری گفت: طلا کالایی ارزشمند است چراکه کمیاب و فساد نا پذیر است و بدلیل کمیاب بودن آن، حجم تجارت در دنیا به میزانی شده که طلای موجود از ۹۰ سال گذشته جای خود را به رابطه میان پول رایج کشورها داده است.

وی با اعلام اینکه امروز طلا از روابط تجاری حذف شده است، خاطرنشان کرد: از دیگر سو طلا دارای نوسان است و در همین یکسال گذشته شاهد چنین نوساناتی بودیم.

مظاهری گفت: شما بعنوان رسانه و ما بعنوان کارشناس باید دولت را در زمینه حذف دلار از مبادلات تجاری تشویق کنیم و بخواهیم که در مقدمات آن شتاب زده نباشد.

کد خبر: ۷۱٬۱۷۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha