۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۱
بی برنامگی و عدم تبعیت از برنامه ها، دلیل گرانی بازار آهن و میلگرد
رئیس اتحادیه آهن و فولاد استان تهران عنوان کرد

بی برنامگی و عدم تبعیت از برنامه ها، دلیل گرانی بازار آهن و میلگرد

رستگار، به تشریح ریشه های گرانی بازار آهن پرداخت و بیان کرد: بی برنامه بودن و عدم تبعیت از معدود برنامه هایی که در حوزه آهن و فولاد تدوین شده از دلایل اصلی گرانی در این بازار است.

به گزارش بازار، حمیدرضا رستگار از ضرورت برنامه ریزی و ارائه مرامنامه در حوزه آهن و فولاد و تبعیت همه فعالین آن بخش از آن گفت و بیان کرد: متاسفانه در حالی که در سطح جهان قیمت فولاد ارزان شده است، آهن و میلگرد در ایران توجهی نمی کند اما به محض آنکه قیمت گران می شود، با تبعیت از گرانی قیمت جهانی بدون هیچ منطق دقیقی، شروع به گران کردن فولاد و آهن می کنیم.

وی با بیان اینکه منابعی که برای تولید فولاد کشور هزینه می شود، جزو انفال است، اظهار کرد: قیمت ها در این بخش باید به گونه ای باشد که مردم عادی بتوانند به معنی واقعی از آن استفاده کنند و بهره ببرند.

رئیس اتحادیه آهن و فولاد استان تهران به تشریح ریشه های گرانی این بازار پرداخت و بیان کرد: بی برنامه بودن و عدم تبعیت از معدود برنامه هایی که در حوزه آهن و فولاد تدوین شده است از دلایل اصلی گرانی در این بازار است.

وی تصریح کرد: متاسفانه حوزه های مختلف تصمیم گیر برای قیمت گذاری و تنظیم بازار، برنامه هایی را چیده اند که هیچ کدام از بخش های پایین دستی از آن تبعیت نمی کنند. در واقع خود شیوه نامه نه به شکل حرفه ای نوشته شده است و نه طرف مقابل خود را مسئول تبیعیت از آن شیوه نامه می داند.

در ادامه سعید عسگر زاده به زنجیره تولید آهن و میلگرد اشاره و بیان کرد: از ابتدا وقتی ماده اولیه به صورت پله ای و در فرآیندهای مختلف باید به موادی با ارزش افزوده بالاتر تبدیل شود و به همین نسبت به سهمی از سود کل زنجیره برسد، دچار مشکل هستیم و همه این مشکلات در نهایت به چالش هایی که امروز با آنها مواجه هستیم تبدیل می شوند.

وی افزود: در هر بخشی از فرآیندهای تولید اگر افزایش قیمت داشته باشیم و سود متعادل را لحاظ نکنیم، کل زنجیره گران می شود. یک بخشی از گرانی ها به این دلیل است که در مقطع فولاد سازی عموما یک افزایش جدی قیمتی داریم.

دبیر انجمن سنگ و آهن ایران از دلالی به عنوان یکی از مهمترین دلایل گرانی در بازار آهن و فولاد یاد کرد و گفت: این شیوه دلایلی یک پدیده ای است که در فقط در ایران وجود دارد و فکر نمی کنم در هیچ کدام از کشورهای جهان مشابه آن را دیده باشیم. در زنجیره تامین تعاریفی وجود دارد که هر کدام جایگاه خودشان را دارند و در همه کشورها برای آنها برنامه ریزی می شود و نظارت صورت می گیرد اما در ایران این موضوع رعایت نمی شود.

وی رانت های موجود در بازار فولاد و آهن را فراتر از دلالی دانست و اظهار کرد: در دنیا آنچه به عنوان واسطه گری یا دلالی وجود دارد با ایران متفاوت است و در ایران هیچ کدام از قواعد این کار رعایت نمی شود و در در بازار آهن و فولاد کشورمان حتی مسئولیت های واسطه گری نیز پذیرفته نمی شود.

عسگر زاده ضمن تاکید بر مقابه با دلال ها و رانت خوارها در بازار فولاد و آهن بیان کرد: وقتی قصد مقابله داریم متاسفانه مرزی بین دلالی و بازرگانی قائل نمی شویم. بازرگانی کار بسیار ارزشمندی است و سرمایه در گردش حوزه تولید را تامین می کند اما دلایلی مخل وضعیت اقتصادی است.

کد خبر: ۷۱٬۱۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha