۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
افزایش ۲ برابری هزینه حمل خودرو برای خودروسازان| ماشین‌های «دبل دک» به عراق و افغانستان کوچ کردند
رئیس بازاریابی سایپا لجستیک در گفتگو با بازار مطرح کرد

افزایش ۲ برابری هزینه حمل خودرو برای خودروسازان| ماشین‌های «دبل دک» به عراق و افغانستان کوچ کردند

قربانی، رئیس بازاریابی سایپا لجستیک در خصوص کمبودهای سیستم در سال جاری گفت: رانندگان ماشین‌های حمل خودرو به دلیل اختلاف فاحش کرایه در داخل و خارج از کشور، فعالیت در کشورهای همسایه را ترجیح دادند.

بازار؛ گروه خودرو: دپو چندین هزار خودرو در پارگینگ خودروسازان از ابتدای سال جاری بارها مورد توجه شمار زیادی از مردم، مسئولان و رسانه‌ها قرار گرفت؛ خودروهایی که به چشم مخاطبان تکمیل شده و بجای تحویل به مشتریان در پارکینگ خودروسازان جا خوش کرده بودند. از همین رو درست زمانی که احتمال احتکار خودرو مطرح شد، خبرهایی در خصوص ضعف سیستم لجستیک منتشر شد.

در همین رابطه در حاشیه برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو خبرنگار بازار به سراغ غرفه سایپا لجستیک رفت و در این راستا زهرا قربانی، رئیس بازاریابی و فروش سایپا لجستیک در خصوص مشکلات این حوزه در سال جاری توضیح می دهد که در ادامه خواهید خواند.

* زمانی که موضوع احتکار خودرو مطرح شد، شرکت‌های خودروساز اعلام کردند که ضعف سیستم لجستیک بعد از کمبود قطعات منجر به این شده که به موقع نتوانند خودروهای مردم را تحویل دهند. چقدر این موضوع صحت دارد و امسال با چه مشکلاتی مواجه شده‌اید؟
مهمترین بخش مشکلاتی که در حوزه تحویل خودرو با آن دست به گریبان هستیم بحث کمبود ناوگان است. با توجه به اینکه کشورهای همسایه با ضعف سیستم لجستیک مواجه هستند و کرایه‌های خوبی را هم به رانندگان می‌دهند از همین رو اغلب پیمانکارانی که با آن‌ها کار می‌کردیم به این کشورها رفته‌اند و در زمینه صادرات و واردات آن‌ها فعالیت دارند. از همین رو عجیب نیست که اکنون با کمبود دبل دک مواجه شویم.

کشورهای همسایه با ضعف سیستم لجستیک مواجه هستند و کرایه‌های خوبی را هم به رانندگان می‌دهند از همین رو اغلب پیمانکارانی که با آن‌ها کار می‌کردیم به این کشورها رفته‌اند و در زمینه صادرات و واردات آن‌ها فعالیت دارند

* برای کاهش مشکلات ناشی از کمبود ماشین‌های حمل خودرو چه چاره‌ای اندیشیدید؟
برای رفع این مشکلات بجای استفاده از دبل دک‌ها که در هر سفر می‌توانستند ۸ خودرو را جابه جا کنند مجبور به استفاده از کفی‌ها شدیم که در هر سفر فقط موفق به حمل سه خودرو می شوند. اما در این زمینه هزینه‌های سفر کاهش نیافته است و همانقدر که برای حمل هشت خودرو با دبل دک هزینه می کردیم باید برای حمل سه خودرو با کفی هزینه کنیم. در نتیجه هزینه‌های حمل و نقل برای خودروسازان به شدت افزایش یافته است. با این حال این هزینه‌ها را پرداخت می کنیم تا بتوانیم خودروهای مردم را به موقع تحویل دهیم.

* با این تفاسیر هزینه‌های حمل و نقل خودرو بیش از دو برابر برای خودروسازان افزایش یافته است؟
بله، همین طور است، به هر حال با فشار و ضررهای بسیار زیادی که متحمل می شویم سعی داریم تعهدات مشتریان را به موقع انجام دهیم اما این کار نیز تا یک جایی امکان را دارد. به همین خاطر در شرکت سایپا آمده ایم طرح استفاده از ظرفیت نمایندگی ها را هم به جریان بندازیم و در این راستا به نمایندگی استان ها گفته ایم که اگر خودتان داخل مجموعه تان، شهر و غیره دبل دک هایی دارید که فعلا به عراق و افغانستان نمی روند و مشغول به کاری نیستند بیایند و خودروهای شهر خودتان را به دست مشتریانشان برسانید. این طرح هم جاری شد کارهایش با همکاری نمایندگی‌ها در حال انجام است. خودروبر قزوین

* علاوه بر حمل خودرو سیستم لجستیک در خصوص تامین قطعات مصرفی خود نیز در سال جاری با چه مشکلاتی مواجه شده است؟
جنس خدمات سایپا لجستیک همانطور که می دانید حمل و نقل است و گاهی ناوگان ریلی آن نیاز به تعمیرات دارد. از همین رو امسال به دلیل افزایش نرخ ها، کمبود قطعات و افزایش حدود ۴۰ درصدی کرایه ها با مشکل تامین نقدینگی مواجه شده‌ایم.

با حدود ۵۰ درصد کاهش و کمبود خودرو حمل مواجه شده ایم. یکسری پیمانکار حمل داشتیم که اکثرا آن‌ها از دستمان رفتند. دلیل این ماجرا نیز این است که اگر مجموعه ما برای سفر بین استانی ۷ تومان هزینه حمل پرداخت می کند که کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان حدود ۵۰ میلیون تومان پرداخت می کنند

* اشاره کردید امسال برخی از خودروهای حمل و نقل برای صادرات و واردات کشورهای همسایه کار می کنند، چند درصد از سیستم لجستیک مجموعه شما کاهش یافته است؟
با حدود ۵۰ درصد کاهش و کمبود خودرو حمل مواجه شده ایم. یکسری پیمانکار حمل داشتیم که اکثرا آن‌ها از دستمان رفتند. دلیل این ماجرا نیز این است که اگر مجموعه ما برای سفر بین استانی هفت تومان هزینه حمل پرداخت می کند که کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان حدود ۵۰ میلیون تومان به رانندگان پرداخت می کنند که به هیچ عنوان این اختلاف پرداخت‌ها قابل مقایسه نیست.

* با توجه به اینکه یکی از مجموعه‌های خودروسازی سایپا با عنوان سایپا دیزل اقدام به تولید خودروهای کار و تجاری می‌کند، برای تامین کمبودهای ناوگان لجستیک مجموعه خود برنامه‌ای دارد؟
برای این کار باید سرمایه گذاری داشته باشیم و پروژه زمان بری است که بعد از یافتن سرمایه‌گذار باید تزریق نقدینگی انجام شود که پروسه زمان بری است و مهمتر از همه نقدینگی لازم فراهم نیست. در همین راستا شرکت سایپا لجستیک از شرکت های سرمایه گذار در این زمینه استقبال می کند تا بتواند ناوگان دبل دک را توسعه دهد و مشکلات این حوزه را مرتفع کند.

کد خبر: ۷۱٬۱۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha