۱۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷
کنترل نوسانات ارزی با عادی شدن روند صادرات
کارشناس امور اقتصادی عنوان کرد

کنترل نوسانات ارزی با عادی شدن روند صادرات

لاهوتی، کارشناس امور اقتصادی گفت: مشکل کنونی در کشور نوسانات قیمت ارز است، باید به تثبیت قیمت برسد. چنانچه صادرات نفت و محصولات غیرنفتی روال عادی خود را پیدا کند، نوسانات ارزی به کنترل درخواهد آمد.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، مهرداد لاهوتی، نماینده سابق مجلس و کارشناس امور اقتصادی درباره تقویت ارزش پول ملی باتوجه به کاهش نرخ ارز در چند ماه اخیر گفت: افزایش نرخ ارز مربوط به امروز و این دوره از ریاست‌جمهوری نیست، در تمام دوره‌ها با آن مواجه بودیم. ارز دردولت آقای هاشمی با رشد ۴ برابری، دولت آقای خاتمی ۲.۷ (کمترین افزایش) و دولت آقای احمدی‌نژاد نزدیک به ۳.۵ برابر مواجه بوده است.

وی در ادامه اضافه کرد: نرخ ارز در دولت آقای روحانی با توجه به تلاطم‌ها در اثر شدت تحریم‌ها بالاتر از تمام دولت‌ها بوده است، البته در چهار سال ابتدایی روند منطقی طی شد، اما چهار سال دوم با پیش کشیده شدن خروج از برجام توسط دولت آمریکا و داستان‌های پس از آن شرایط سختی پیش آمد. با این وجود در بدبینانه‌ترین حالت نرخ ارز در دوران ریاست‌جمهور آقای روحانی ۵ برابر رشد کرده است یعنی همان ۱۵ هزار تومان که مطرح هم شد، بنابراین رقم بالاتر از این حبابی است که در اثر فضاهای روانی و سختگیری‌هایی که تحمیل شده، به وجود آمده است.

لاهوتی در ادامه تاکید کرد: علاوه برمسئله فوق باید به این نکته هم اشاره داشت که نوسانات نرخ ارز نشان می‌دهد، کسانی در تلاش هستند تا قیمت آن افزایش یابد. روشن است نرخ ارز به تعادل در عرضه و تقاضا ارتباط دارد. به این معنا؛ در صورتی که عرضه زیاد و تقاضا کم باشد، قاعدتا قیمت ارز کاهش پیدا خواهد کرد، اما برعکس آن بر ارزشش می‌افزاید. عده‌ای هم در این بازار درحال بهره‌برداری و سوء استفاده هستند.

این کارشناس امور اقتصادی در این رابطه اظهار داشت: اتفاقات سیاسی در این زمینه موثر واقع می‌شود. چنانچه نفت کشور در بازار دنیا راحت‌تر صادر شود و پول ناشی از آن هم ساده‌تر از اکنون به کشور بازگردد، ارز کافی داخل خواهد آمد. در این چند ماه تمام دغدغه دولت براین بوده که قیمت دلار را به عدد واقعی خودبرساند زیرا درجاهایی خیلی پایین آمدن دلار هم به صلاح اقتصاد کشور نیست، اکنون نگاه به واردات کاهش یافته و نگاه به صادرات اضافه شده است که در آن صورت این قضیه برعکس خواهد شد.

وی در ادامه اضافه کرد: مشکل کنونی کشور نوسانات قیمت ارز است، باید به تثبیت قیمت برسد. همانطور که اشاره کردم چنانچه صادرات نفت و محصولات غیرنفتی روال عادی خود را پیدا کند، نوسانات ارزی به کنترل درخواهد آمد. به همین دلیل دولت در بودجه نرخ تسعیر ارز را ۱۱۵۰۰ پیش‌بینی کرده است.

این نماینده سابق مجلس درباره حفظ روند رو به کاهش توضیح داد:همانطور که اشاره کردم چنانچه معادلات سیاسی به سمتی رود که نفت راحت صادر شود، پول به راحتی وارد کشور شود و بازار به این نتیجه برسد که هیچ مانعی برای وارد کردن ارز و صادرکردن نفت وجود ندارد، به طور طبیعی نوسانات ارزی از بین خواهد رفت. البته باید براین نکته هم توجه داشت که نزدیک انتخابات هستیم و عده‌ای تلاش می‌کنند تا این اتفاقات روی ندهد. ظاهرا  گروه مورد اشاره فراموش کردند که همگی سوار بر یک کشتی هستیم، در صورت وارد ضربه‌ای به آن همه صدمه خواهند دید.

لاهوتی اضافه کرد: نباید از یاد برد که دولت در اوایل کار خود به خوبی پیش رفت، اما پس از آنکه با عدم تعامل سیاسی مواجه شد، نابسامانی و تورم‌ افزایش پیدا کرد، اکنون هم چنانچه منافع ملی کشور و مشکلات معیشتی  که همه شعار آن را سر می‌دهند، به شکل واقعی دغدغه است باید از فرصت‌ها بهره برد تا حباب ارز از بین برود.

کد خبر: ۷۱٬۰۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha