۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۲
احداث «شهرک سبزی‌کاری» در همدان؛ وعده ای که بر زمین مانده است
یادداشت؛

احداث «شهرک سبزی‌کاری» در همدان؛ وعده ای که بر زمین مانده است

همدان - « در حالی بارها بر ایجاد شهرک سبزی‌کاری و ظرفیت همدان برای تبدیل‌شدن به پایلوت تولید سبزی بهداشتی در کشور تأکید شده که همچنان خبری از تحقق این وعده نیست و تنها چیزی که عاید این شهرک شده وعده‌هایی است که یکی پس از دیگری رنگ می‌بازد.» این جملات بخشی از یادداشت شکیبا کولیوند؛ فعال رسانه‌ای برای بازار است که در ادامه می‌خوانید.

شکیبا کولیوند؛ بازار: اواخر سال ۱۳۹۵ رشیدی، مدیر اسبق جهاد کشاورزی شهرستان همدان از احداث شهرک سبزی‌کاری به مساحت ۴۲۰ هکتار خبر داد و اظهار کرد با محاسبات صورت‌گرفته از سوی کارشناسان از این شهرک سبزی‌هایی پاک و عاری از آلودگی استخراج می‌شود به‌طوری که مصرف مورد نیاز استان را کاملاً تأمین می‌کند.

سال ۱۳۹۶ هم فرماندار وقت شهرستان همدان اظهار کرد از ۹۵ هکتار زمین‌های زیر کشت سبزی در شهر همدان، ۵۰ هکتار آن از آب سالم و بهداشتی و بقیه از آب‌های آلوده به فاضلاب و یا خود فاضلاب استفاده می‌کنند.

علی تعالی با بیان اینکه شهرک سبزی‌کاری در شهرستان همدان تأسیس می‌شود از ظرفیت همدان برای تبدیل شدن به پایلوت تولید و بسته‌بندی بهداشتی و ارگانیک سبزی کشور سخن گفت اما سال ۱۳۹۷ تمامی این روند به سمت دیگری رفت و مدیر وقت جهاد کشاورزی شهرستان همدان با تأکید بر اینکه هیچ سبزیجاتی در همدان با آب فاضلاب آبیاری نمی‌شود چراکه آب فاضلاب سامان‌دهی شده است عنوان کرد که هیچ سبزی آلوده‌ای نداریم و آبیاری سبزیجات از طریق آب چاه‌های عمیق انجام می‌شود.

حسین فضلی با بیان اینکه شهرک سبزی همدان راه‌اندازی نمی‌شود از اینکه زمینی برای ایجاد شهرک سبزی اختصاص نیافته سخن گفت و افزود تاکنون حتی زمینی نیمه‌تعاونی هم برای اجرای این پروژه پیدا نشده است.

شهرک سبزی‌کاری همدان به‌عنوان یک لازمه برای استانی که می‌تواند قدم‌هایش را در مسیر سالم بودن محصولات کشاورزی، سبزی و صیفی‌جات بردارد

به هر حال مدت ها از آن روزها گذشته و حال در پایان سال ۱۳۹۹ قرار گرفته ایم اما همچنان ایجاد شهرک سبزی‌کاری همدان به‌عنوان یک لازمه برای استانی که می‌تواند قدم‌هایش را در مسیر سالم بودن محصولات کشاورزی، سبزی و صیفی‌جات بردارد، بلاتکلیف مانده است.

این درحالی است که امروزه به‌ویژه با شیوع ویروس کرونا به همه ما ثابت شد که باید برنامه‌ریزی‌ها در مسیر سالم‌سازی و ارتقای سطح کیفی محصولات بالاتر رود، استانداردها مدنظر باشد و نظارت‌های بهداشتی و فنی از سوی دستگاه متولی بر سلامت سبزیجات تولیدشده بیشتر شود تا بتوان در مسیر تأمین امنیت غذایی آن‌هم غذایی سالم و پایدار، پیش رفت.

اما به‌راستی این‌روزها مشکل پیش روی ایجاد شهرک سبزی‌کاری همدان چیست؟ چرا همچنان این موضوع در سایه اماواگرهای بسیار قرار دارد و حتی برنامه‌ریزی برای آن در دستور کار قرار نمی‌گیرد؟

پیش روی به سوی ایجاد شهرک سبزی کاری نه تنها می تواند با یک فضای گلخانه ای در فصول سرد سال به ویژه در همدان به عنوان یکی از مناطق سردسیر کشور، اشتغالزایی را به همراه داشته باشد و از بیکاری فعالین این عرصه و نیمه کاره بودن شغل هایشان در نیمی از سال، جلوگیری کند بلکه می توان محصولات سالم را در این فصول برای مردم استان همدان تامین کرد و از ورود سبزی های بی نام و نشان که مشخص نیست از چه آبی برای تولید آن ها استفاده شده است، به استان جلوگیری کرد.

قدم گذاشتن در مسیر احداث شهرک سبزی‌کاری نه‌تنها می‌تواند راه ورود به این تصمیمات را تسهیل کند، بلکه دغدغه‌ای با نام سبزی‌های آلوده و البته آغشته به بیماری و فاضلاب را رفع خواهد کرد

از سویی، در سند راهبردی و عملیاتی سه‌ساله استان همدان افزایش سطح زیر کشت گلخانه‌ای سبزی و صیفی از جمله توانمندی‌ها و مزیت‌های بخش کشاورزی استان مطرح شده و توسعه و تکمیل زنجیره صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی در قالب درجه‌بندی و بسته‌بندی سبزی و صیفی به‌عنوان طرح‌های اولویت‌دار مطرح است.

ناگفته پیداست قدم گذاشتن در مسیر احداث شهرک سبزی‌کاری نه‌تنها می‌تواند راه ورود به این تصمیمات را تسهیل کند بلکه دغدغه‌ای با نام سبزی‌های آلوده و البته آغشته به بیماری و فاضلاب را رفع خواهد کرد.

سالم بودن سبزی و اطمینان از نوع بذر، آب و خاکی که در آن پرورش می‌یابد، نوع کود و غیره همه و همه موضوعاتی است که با ورود به بحث ایجاد شهرک سبزی‌کاری در گرو نظارت‌های به‌عمل‌آمده و البته برنامه‌ریزی‌ها، محقق شدنی است.

اما به راستی چرا این مهم که چندین سال است مورد توجه قرار گرفته، در سایه ای از اماها و اگرها قرار دارد؟ نکته ای که در این بین شاید باید بدان توجه شود این است که نگران آلودگی آب ها نباشید، ما زمین های سبزی و صیفی کاری که با آب های آلوده و فاضلاب تغذیه شده اند را امحا کرده ایم، اما هم چنان می بینیم که به صورت پنهانی و گاه حتی علنی در برخی از مناطق حاشیه ای همدان شاید یک لوله آب تمیز را برای نمایش عموم گذاشته باشند، اما باز هم پای همان آب های فاضلاب و آلوده در میان است.

شاید این وضعیت، ارمغانِ! الحاق روستاها به شهر و تنها ماندن زمین های کشاورزی در بین ساختمان ها باشد

شاید این وضعیت، ارمغانِ! الحاق روستاها به شهر و تنها ماندن زمین های کشاورزی در بین ساختمان ها باشد اما زمان آن رسیده برای سلامتی مردم فکری کرد چراکه بحث سبزی های آلوده و نگرانی از بیماری های ناشی از مصرف آن ها موجب شده تا برخی از مردم حتی مصرف سبزی را به حداقل برسانند!

به راستی، حال که مسئول مربوطه در سازمان جهاد کشاورزی همدان نیز این مهم را می‌پذیرد، امید است تا بحث آب و برنامه‌ها برای زمین مربوطه و البته همت جهت ورود به این عرصه را در مسئولین استانی شاهد باشیم.

از سویی چنان که برای پروژه‌های دیگر در استان همدان شاهد ورود مناسب در بحث تخصیص آب و حتی ورود به موضوع استفاده از پساب‌ها و بازچرخانی آب هستیم، شاید بتوان برای این شهرک نیز به این موضوع توجه کرد و اگر هم این روند ممکن نیست، مطمئناً هزینه برای این مسیر از هزینه های درمانی و مشکلات بعدی در پی استفاده از سبزی های آلوده خواهد کاست.

با همه این تفاسیر باید پذیرفت که با ورود به عرصه احداث این شهرک، چنین ظرفیتی می‌تواند کاری ماندگار در عرصه تولید محصولات سالم، اشتغال‌زایی و درآمدزایی باشد و حتی می‌تواند همدان را به پایلوت تولید سبزی بهداشتی در کشور تبدیل کند، اما متاسفانه تاکنون تنها چیزی که عاید این شهرک شده، وعده ای بر زمین مانده و قرارگیری شهرک سبزی‌کاری همدان در سایه‌ای از اما و اگرها بوده و دیگر هیچ.

کد خبر: ۷۱٬۰۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha