۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
محور ترانزیتی «درگز-مشهد» در پیچ‌وخم بودجه
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

محور ترانزیتی «درگز-مشهد» در پیچ‌وخم بودجه

درگز- شهرستان ۷۵ هزارنفری درگز از طریق دو مسیر کوهستانی درگز _ قوچان و درگز_ کلات با دیگر نقاط در خراسان رضوی ارتباط جاده‌ای دارد و به‌واسطه قرار گرفتن بین مرز ترکمنستان از شمال و کوه‌های هزار مسجد و ارتفاعات پارک ملی تندوره در جنوب به‌نوعی در بن‌بست جغرافیایی قرار دارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: باوجود دوطرفه و کوهستانی بودن مسیر زمینی درگز  همواره این مسیر به یکی از جاده های پر حادثه مطرح است و لذا لازم است تا رانندگان سرعت ایمن را در قوس‌های جاده رعایت کنند.

گفتنی است احداث جاده جایگزین از سه‌راهی دوغایی به درگز سال‌ها است که به‌عنوان راهکار رهایی از این مشکل مطرح است چون هم مسیر درگز به قوچان را کوتاه می‌کند و هم با احداث چند تونل ازجمله الله‌اکبر مسیرها و گردنه‌های خطرناک کوهستانی مسیر را حذف کرده و موجب ارتقا ایمنی تردد می‌شود اما متأسفانه مدت‌هاست که به دلیل مشکلات عمومی و اقتصادی کشور و کمبود بودجه این پروژه با حرکت لاک پشتی همراه شده است.

جاده جدید از سمت درگز پس از عبور از ارتفاعات الله‌اکبر و تونلی به همین نام در سه‌راهی دوغایی به جاده اصلی مشهد – قوچان متصل و درمجموع مسیر جدید فاصله درگز – قوچان دست‌کم ۶۰ کیلومتر نسبت به طول جاده فعلی کوتاه‌تر می‌شود.

با توجه به اینکه ارتباطات تجاری کشورهای آسیای مرکزی با ایران تحت تأثیر تحریم‌های آمریکا را قرار نگرفته لذا تجارت با کشوهای منطقه از مرز لطف‌آباد در شهرستان درگز موقعیت تجاری خوبی برای کشور ایجاد می‌کند و ساخت جاده دسترسی ایمن و جدید به مرز لطف‌آباد علاوه بر کاستن مشکلات ترافیکی مردم، دارای ملی اهمیت است.

مشکلات رانندگان
عمده علت سوانح جاده‌ای در جاده قوچان – درگز ترانزیتی بودن آن است چنانکه وقتی در انتهای زنجیره‌ای از تریلی‌های عبوری قرار می‌گیرید ناچار هستید از آنان در این محور کم‌عرض سبقت‌گرفته و در غیر این صورت سفر چندین ساعت بیشتر طول می‌کشد.

بنا بر گفته بسیاری از رانندگان جاده درگز – قوچان با این سطح از تردد خودروهای ترانزیتی شرایط مناسبی ندارد و اگر یک تریلی در این مسیر قیچی کند جاده به‌راحتی بسته می‌شود و چنین رخدادی در فصل زمستان مشکلات زیادی را برای ساکنان منطقه به وجود می‌آورد.

باوجود تردد روزانه حدود ۷۰۰ دستگاه تریلی ایرانی و خارجی در این مسیر عرض جاده مورد تائید نیست لذا ادعای مهندسی بودن ساخت این مسیر را ادعای خامی می‌دانیم.

در پیچ‌های جاده آیینه تعبیه نشده و برای رفع ازدحام و حرکت پشت سر هم کامیون‌های سنگین در این مسیر کم‌عرض و کوهستانی پارکینگی برای سبقت ایمن خودروهای سواری در نظر گرفته نشده است.

در عبور و مرور از قوچان به درگز و بالعکس رانندگان معمولاً به‌واسطه تردد کامیون‌های ترانزیتی در گردنه«تیوان» معطل شده و در مسیر نزدیک به درگز و قوچان برای جبران زمان ازدست‌داده به‌سرعت خود می‌افزایند و بعضاً دچار حادثه می‌شوند.

تردد شمار بالای خودروهای سنگین در جاده درگز – قوچان به‌قدری است که آسفالت آن از اثر چرخه‌ای کامیون‌ها گود شده و همین موج طولی موجب انحراف به چپ خودروهای سبک در این جاده می‌شود لذا لازم است متولیان نگهداری جاده در این خصوص تدابیر ترمیمی اصلاحی لازم را بی اندیشند.

تزریق قطره‌چکانی بودجه
معاون ‌مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار پیرامون پیشرفت این پروژه اظهار کرد: محور راه اصلی درگز- خادمان لو- قوچان دوغایی به طول ۹۰ کیلومتراست که پیشرفت فیزیکی کل این طرح به  ۱۲ درصد رسیده است.

محمدپارسا افزود: مشکل اصلی این پروژه تنها و تنها فقدان اعتبار است و اکنون نیز به دلیل مطالبات معوق پیمانکار طرح، تحرک لازم را ندارد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چقدر برای تکمیل این پروژه اعتبار نیاز است اظهار کرد: برای تکمیل این پروژه بالغ‌بر هزار میلیارد تومان باید اعتبار تخصیص داد.

پارسا بابیان اینکه با بودجه استانی این رقم قابل تأمین نیست و ضروری است تا بودجه این مسیر از بودجه ملی تأمین شود افزود: زمان بهره‌برداری از این پروژه ارتباط مستقیمی به تأمین اعتبار دارد.

وی بابیان اینکه در صورت تأمین بودجه در ظرف مدت سه سال می‌توان این پروژه را به سرانجام رساند بیان کرد: قرارگاه خاتم به‌عنوان بزرگ‌ترین و بهترین پیمانکار اجرایی کشور قابلیت این را دارد که هرماه تا سقف ۵۰ میلیارد تومان پروژه را تکمیل کند.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه سال گذشته چقدر بودجه به آن اختصاص یافت توضیح داد: تخصیص اعتبار سال گذشته ۲۸ میلیارد تومان و تخصیص امسال تا امروز ۱۷ میلیارد تومان بوده است.

پارسا عنوان کرد: این پروژه طرح بسیار مهم و خوبی است و لذا اگر تأمین مالی آن انجام شود تأثیر بسزایی در کاهش ترافیک این منطقه  با توجه به وجود دو پایانه باج‌گیران و لطف‌آباد  خواهد داشت و می‌تواند تحول بزرگی نه‌تنها در درگز و استان بلکه درکل کشور داشته باشد.

کاهش ۷۰ درصدی زمان سفر
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی نیز با اشاره به کارکرد این محور به‌عنوان یک کارکرد بین‌المللی گفت: هدف از اجرای این پروژه اتصال کشور همسایه ترکمنستان به کریدور مواصلاتی مشهد - غرب کشور و مشهد – چابهار - بندرعباس است.

 قدرت الله ابک  از کاهش ۷۰ درصدی زمان سفر در صورت بهره‌برداری از محور جدید درگز – خادمان لو – تبارک – دوغایی خبر داد  و گفت: یکی از مهم‌ترین پروژه‌های اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی پروژه محور راه اصلی درگز- خادمان لو- قوچان که هدف از اجرای این پروژه اتصال شهرستان درگز به قوچان است که در حال حاضر با جاده ایی به طول ۱۵۰ کیلومتر و دارای مشخصات پایین و گردنه‌های بسیار خطرناکی است.     

وی بابیان اینکه در این پروژه قرار است محور راه اصلی درگز- خادمان لو- قوچان به طول ۸۵ کیلومتر با مشخصات آزادراهی ساخته شود، اظهار کرد: طی چند سال اخیر قطعه اول به طول ۱۱و نیم کیلومتر ساخته و تکمیل‌شده است  و قطعه دوم نیز به طول ۱۹ کیلومتر که در قطعه دوم تونلی به طول ۳۸۰۰ متر در حال ساخت و بزرگ‌ترین تونل در شرق کشور است.  

وی گفت: محور جدید درگز – خادمان لو – تبارک – دوغایی به طول ۸۵ کیلومتر زمان سفر را از  ۳ ساعت به ۶۰ تا ۷۵ دقیقه کاهش داده است که ۷۰ درصد زمان سفر را کاهش می‌دهد و حداکثر سرعت در محور کنونی ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر  بر ساعت هست که با ساخت این محور سرعت به ۷۵ تا ۹۵ کیلومتر بر ساعت افزایش پیدا خواهد کرد. 

اهمیت گمرک لطف آباد
گمرک لطف آباد در محل شهرستان لطف آباد ، در نزدیکی شهرستان درگز در ناحیه شمال شرقی استان خراسان رضوی واقع شده است و با شهرستان مشهد ۲۹۵ کیلومتر فاصله دارد. بخش مرزی گمرک لطف آباد با شهر آرتیق ترکمنستان هم مرز بوده و با تا پایتخت کشور ترکمنستان یعنی شهر عشق آباد حدود ۹۰ کیلومتر فاصله دارد.

درواقع همین فاصله اندک تا پایتخت ترکمنستان باعث شده تا گمرک لطف آباد به عنوان یکی از گمرکات اصلی کشور و جز پنج ناحیه ترانزیتی حیاتی کشور قرار بگیرد و از نظر صادرات کالا نیز به عنوان سومین گمرک برتر استان شناخته شود لذا هموار سازی  راه ترانزیتی و  اتصال کشور همسایه ترکمنستان به کریدور مواصلاتی مشهد - غرب کشور و مشهد – چابهار - بندرعباس بسیار ضروری و دارای اهمیت است.

کد خبر: ۷۱٬۰۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha