۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۲
کارگران، تحت پوشش برنامه بهداشت روان قرار می گیرند

کارگران، تحت پوشش برنامه بهداشت روان قرار می گیرند

در راستای سیاست های برنامه ششم توسعه در حوزه سلامت روان، تفاهم نامه همکاری معاونت توسعه مدیریت و منابع و معاونت فرهنگی – اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سازمان نظام روانشناسی و مشاوره منعقد شد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بر اساس این تفاهم نامه با همکاری سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، همه کارکنان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جامعه کارگری کشور تحت پوشش برنامه های ارتقای سلامت و بهداشت روان قرار می گیرند.

این تفاهم نامه با هدف بسترسازی و توسعه ارتقا بهداشت روان، بهره مندی جامعه هدف از خدمات مشاوره و بهداشت روان، پیشگیری و مقابله با آسیب های اجتماعی و غنی سازی اوقات فراغت و افزایش نشاط اجتماعی در جامعه کار و تولید به امضا رسید.

ابراهیم صادقی فر معاون فرهنگی – اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: وزارت کار براساس اصول قانون اساسی مکلف است برای سلامت همه افراد جامعه برنامه ریزی کند. نتایج بر آمده از پژوهش هایی که ما در این زمینه انجام دادیم، نشانگر این است بیش از ۷۵ درصد تعیین کننده های سلامت خارج از نظام بهداشت است یعنی عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ۵۰ درصد تاثیرگذار است، بنابراین قانونگذار تمام جنبه ها را مورد نظر قرار داده تا تمام عوامل تعیین کننده سلامت پیش بینی شود.

معاون فرهنگی – اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: ۲۷۰ مجموعه ورزشی از محل ردیف بودجه ای که قانونگذار پیش بینی کرده راه اندازی شده و  ۳۸ پروژه نیز تا پایان دولت افتتاح می شود.

صادقی فر خاطرنشان کرد: بررسی مشکلات سلامت روانی نوع کار نشان داد که کارگران ماهر و کارگران ساده بیش از دیگر کارکنان مراکز صنعتی و تولیدی درگیر مشکلات سلامت روانی هستند. رتبه بعدی به کارکنان نقلیه اختصاص دارد.

معاون فرهنگی – اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: شاغلین مراکز تولیدی و صنعتی کشور به دلیل مشکلات روان شناختی در اولویت دریافت مداخلات و درمان های روانشناختی و روانپزشکی هستند. علاوه بر این، حدود یک چهارم دیگر شاغلین نیز بر اساس مطالعه حاضر جزء افراد پرخطر طبقه بندی می شوند که نیازمند بهره مندی از خدمات پیشگیرانه و بهداشت روانی هستند.

معاون وزیر کار تصریح کرد: نتایج مطالعات حاکی از آن است که حداقل در یک دهه گذشته سلامت کارگران  در بیماری های غیرواگیر، حوادث شغلی، اختلالات روانی و آسیب های اجتماعی متاسفانه رو به بهبود نبوده است.

وی افزود: اهمیت پیشگیری و تقدم آن بر درمان بر هیچ فردی پوشیده نیست و متخصصان و عموم مردم بر این امر اتفاق نظر دارند که پیشگیری بهتر از درمان است و برنامه های پیشگیری باید به گونه ای تهیه شوند که عوامل حفاظت کننده را تقویت و عوامل خطر را تغییر یا کاهش دهند.

وی تصریح کرد: کارگاه هایی درحال آماده سازی است که به مسائل روانشناسی می‌پردازد و خوشبختانه در حوزه سلامت روان جز مجموعه های آغازگر بودیم و قبل از اعلام اخیر وزارت بهداشت درمورد سلامت روان طرح هایی در این زمینه تدوین کردیم.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حدود ۱۵ درصد مردان و ۳۰ درصد زنان در کشور از یکی از اختلالات روانی رنج می برند و متاسفانه در خوشبینانه ترین حالت ۳۳ درصد و در بدبینانه ترین حالت  ۶۰ درصد کارگران به یکی از اختلالات روانی مبتلا هستند.

وی اظهار امیدواری کرد که با انعقاد این تفاهم نامه و براساس همکاری و تعاملات سازنده با سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در آینده ای نزدیک شاهد توانمندسازی و روانی اجتماعی کارکنان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جامعه کار و تولید باشیم.

ایجاد کلینیک روانشناسی صنعتی و سازمانی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
 در ادامه این جلسه غلامرضا پناه معاون توسعه مدیریت و منابع از ایجاد کلینیک روان شناسی صنعتی و سازمانی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد و گفت: با راه اندازی این کلینیک سلامت روان جامعه کار و تولید، مدیران، کارکنان و خانواده هایشان سنجیده می‌شود.

وی گفت: وزارت کار اولین وزارتخانه ای است که چنین کاری را در حوزه منابع انسانی انجام می‌دهد و این باعث افتخار ماست.

پناه تصریح کرد: برخی از وزارتخانه ها درمانگاه هایی برای رسیدگی به امور جسمی کارمندان و کارکنان خود دارند  اما متاسفانه هیچگاه به سلامت روح و روان همکاران خود نپرداخته اند، درصورتی که حتی در  یک تیم فوتبال هم یک مشاور و روانشناس حضور دارد که به بازیکنان خدمات مشاوره ارائه می‌دهد تا با آمادگی بازی کنند و بهترین نتیجه را کسب کنند اما  متاسفانه در وزارت خانه ها اینگونه نیست.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: یک کارمند در محیط کار، جامعه و خانواده روابطی دارد که برای او دغدغه ذهنی ایجاد می کند، بنابراین ما در  معاونت از ابتدای سال جلسات متعددی برگزار کردیم تا بتوانیم مسیر درست را انتخاب کنیم و به این نتیجه برسیم با چه دستگاه هایی باید همکاری کنیم.

وی گفت: درنهایت جلسات به این جمع بندی رسیدیم که کلینیک صنعتی و سازمانی ایجاد کنیم تا خدمات روانشناسی و سلامت روان به همکاران خود ارائه دهیم اما حتما در این مسیر  نقاط ضعفی خواهیم داشت که دوست داریم سازمان نظام روانشناسی کنار ما قرار بگیرد و آنها را به ما گوشزد کند تا بهترین نوع خدمات به همکاران این وزارتخانه ارائه شود.

پناه افزود: در برنامه خود مدنظر داریم تا در این کلینیک وضعیت سلامت روان مدیرانی که می‌خواهند در این منصب قرار گیرند، مورد سنجش قرار گیرد چرا که یک مدیر باید از سلامت روان برخوردار باشد و در مقابل مشکلات و سختی ها تاب آوری داشته باشد بنابراین این کلینیک در این مسیر می‌تواند به ما کمک شایانی کند.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است متوجه شویم همکاری به دلیل مشکلات خانوادگی دچار اختلالات روانی شده که برای این موضوع هم برنامه ریزی کردیم تا به خانواده آنها مشاوره دهیم و آنها را تحت درمان قرار دهیم.

وی مزایای راه اندازی کلینیک روانشناسی را توسعه و تعالی نیروی انسانی، پویایی و نشاط کاری، صرفه جویی در هزینه ها و مداخلات درمانی، کمک به اثربخشی خدمات سازمانی، شناسایی به موقع مشکلات و تعارضات فردی و گروهی و اقدام موثر و توسعه کیفی نیروی انسانی اعلام کرد.

وزارت کار توجه به سلامت روان جامعه هدف خود را در اولویت قرار دهد
همچنین محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در این جلسه گفت: خوشحال هستم یکی از وزارتخانه هایی که با سلامت مردم در ارتباط است به این موضوع توجه کرده و سلامت روان را در اولویت خود قرار داده است.

وی افزود: کارگران در معادن و کارخانه ها دچار استرس شغلی هستند که در شرایط کرونا حتما افزایش پیدا کرده است. سازمان نظام روانشناسی باید توجه کند و از طرفی وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز باید این موضوع را در اولویت خود قرار دهد.

حاتمی تصریح کرد: در دنیا  کنار هر کار و شغلی یک روانشناس قرار دارد که اصلا ربطی به دولت هم ندارد این نشان می‌دهد دنیا به این سمت رفته برای بهتر کار کردن و بهره وری بیشتر از روانشناس استفاده کنند.

حاتمی گفت: سلامت روان یعنی ذهن من باید آرام باشد تا بتوانم بهتر کار کنم و کیفیت کار خود را افزایش دهم و واکنش های مناسبی به دیگران نشان دهد اما متاسفانه سال ها از این موضوع غافل بودیم و هیچ توجهی به سلامت روان مردم و کارکنان و کارمندان خود نمی‌کردیم که خوشبختانه با تاسیس سازمان نظام روانشناسی این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گرفت.

کد خبر: ۷۰٬۹۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha