۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
تنها شهر فاقد گاز در آذربایجان‌غربی از نعمت گاز بهرمند می‌شود
تا پایان امسال؛

تنها شهر فاقد گاز در آذربایجان‌غربی از نعمت گاز بهرمند می‌شود

ارومیه – شیخی، مدیر عامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی گفت: تا پایان سالجاری شهر قطور خوی تنها شهر فاقد گاز در استان از نعمت گاز بهره مند می شود.

علیرضا شیخی در خصوص آخرین وضعیت گازرسانی به استان در گفتگو با خبرنگار بازار، با بیان اینکه هم اکنون جمعیت تحت پوشش گاز در استان یک میلیون و ۳۰۰ هزار مشترک است، افزود: هم اکنون از ۴۶ شهر استان ۴۲ شهر مصرف کننده گاز بوده و لوله گذاری گازرسانی به سه شهر نیز در دست اجراست و تنها شهر قطور فاقد گاز است که این شهر نیز در مرحله پیمان سپاری است.

وی با بیان اینکه برای گازرسانی به شهر قطور اعتباری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، ادامه داد: در حال اخذ مصوبه و مراحل پیمان سپاری هستیم و امیدواریم تا پایان سالجاری این شهر استان نیز از نعمت گاز بهره مند شود.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳۰۰ مشترک گاز آذربایجان‌غربی در طرح بهینه‌سازی موتورخانه‌ها ثبت نام کرده‌اند، افزود: تعداد مجریان ثبت نام کننده در این طرح نیز ۳۲۱ نفر بوده که تاکنون قرار داد اجرای بهینه‌سازی ۱۵ موتورخانه منعقد شده و از این تعداد عملیات پنج مورد به اتمام رسیده و هزینه‌های ۳ مورد از آنها پرداخت شده است.

شیخی خاطرنشان کرد: در مجموع ۱۷ هزار و ۶۰۰ موتورخانه خانگی و تجاری در آذربایجان‌غربی وجود دارد و انتظار می‌رود، موتورخانه‌هایی که نسبت به متراژ واحد، پرمصرف هستند، در این طرح ثبت نام کنند.

تا سال ۱۴۰۱ گازرسانی به ۵۲۰ روستای آذربایجان غربی اجرایی می شود
مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی با اعلام اینکه برای آنکه استان‌مان عقب‌ماندگی‌های خود را در زمینه گازرسانی جبران کند، نیازمند افزایش اعتبارات بودیم، ادامه داد: مطابق بند ق، هزینه گازرسانی به ازای هر خانوار روستاهای بالای بیست خانوار شش میلیون تومان بود که طی رایزنی‌هایی با وزیر نفت، این میزان ابتدا به ۱۲ میلیون تومان و سپس ۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۸، یک مصوبه‌ای هم برای روستاهای مرزی آذربایجان‌غربی گرفتیم که ۹۰۰ روستا را شامل می‌شود و منجر به تسریع در گازرسانی‌ به این روستاها خواهد شد، گفت: در حال حاضر نزدیک به ۱۳۰۰ روستای آذربایجان‌غربی از گاز طبیعی برخوردار بوده و ۵۲۰ روستا نیز در مرحله گازرسانی هستند که امیدواریم تا سال ۱۴۰۱ به اتمام برسد.

شیخی در خصوص گازرسانی به روستاهای آذربایجان‌غربی بیان کرد: از سال ۱۳۹۳ برنامه ریزی شده است که روستاهای بالا ۲۰ خانوار از نعمت گاز بهره‌مند شوند و در سال ۹۳ تعداد ۳۰۳ روستا گاز رسانی انجام شده بود و تا به امروز پیشرفتی در این خصوص انجام شده و دهه فجر امسال تعداد یک هزار و ۳۰۰ روستا از نعمت گاز بهرمند خواهد شد.

مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان غربی با بیان اینکه هدف گذاری برای گاز رسانی به روستاها ۲ هزار و ۴۶۲روستا است که تا پایان امسال یک هزار و ۸۰۰ روستا از نعمت گاز بهرمند می‌شود، افزود: آذربایجان‌غربی به دلیل شرایط ویژه و امنیتی بودن از استان‌های عقب مانده در حوزه گاز رسانی بوده که این امر باید در سال‌های گذشته انجام می‌شد در این راستا طی سال‌های اخیر اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است

۷۴ واحد صنعتی آذربایجان غربی به چرخع گازرسانی بازگشته است
وی اضافه کرد: تعداد ۶۶روستا آماده بهره بردای است که این میزان دو درصد از روستاییان را شامل می‌شود و شش هزار خانواده با هزینه ۸۸ میلیارد تومان انجام شده ۴۰ روستا کلنگ زنی انجام می‌شود و تعداد سه هزار خانوار با هزینه ۶۴ میلیارد تومان اعتبار انجام خواهد شد.

مدیر عامل شرکت گاز آذربایجان‌غربی با بیان اینکه تعداد ۷۴ واحد صنعتی به چرخه گازرسانی بر گشته است، گفت: بهره‌برداری گاز ۷۴ مصرف کننده صنعتی و گازرسانی به ۲ جایگاه CNG از طرح های دهه مبارک فجر امسال است.

وی با بیان اینکه ۴۰ روستای آماده کلنگ‌زنی برای گازرسانی را شامل سه روستای محور مینگول ارومیه، هشت روستای محور حیدرآباد خوی، ۹ روستای محور صفاخانه،   سه روستای محور قیز کرپی و ۶ روستای محور صورین شاهین‌دژ، ۶ روستای محور یک سنجی سلماس و ۵ روستای محور دارساوین سردشت است و افزود: این روستاها در مجموع دارای سه هزار و ۷۴۴ خانوار است که پیش بینی می‌شود با اعتباری بالغ بر ۶۴۰ میلیارد ریال از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شوند.

شیخی در خصوص مشکل افت فشار گاز در جنوب آذربایجان‌غربی نیز اظهارکرد: در حوزه افت فشار گاز در شهرهای جنوبی استان دچار مشکل بودیم ولی خوشبختانه از سال ۱۳۹۷ با وصل به خط انتقال صادراتی خیال مجموعه شرکت راحت شد و مشکل فشار گاز شهرستان‌هایی همچون سردشت نیز حل شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان آذربایجان غربی تصریح کرد: شرایط سخت آب و هوایی و سرمای استان آذربایجان غربی و یخ‌زدگی زمین تکمیل پروژه‌ها را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است، اما همکاران شرکت گاز استان آذربایجان غربی در این شرایط سخت، تلاش می‌کنند تا در پایان سال به اهداف تعیین‌شده برسیم.

شیخی با اشاره به نداشتن بدهی به پیمانکاران خاطرنشان کرد: تاسیسات گاز استان جوان است و تجهیزاتی که از ابتدای آغاز گازرسانی به استان در سال ۷۲ آغاز شده حداقل ۵۰ سال و تجهیزات نوین از جمله شبکه پلی اتیلنی بیش از ۳۰۰ سال عمر مفید دارند با این حال همه‌ساله هزینه‌های زیادی برای ترمیم آسیب‌ها و جلوگیری از پوسیدگی در شبکه گازرسانی و سیستم نگهداشت شبکه انجام می‌شود.

کد خبر: ۷۰٬۹۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha