۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
مشهد شهر برتر خورشیدی؛  کلید شبهای روشن در پشت بام خانه ها
بازار گزارش می‌دهد؛

مشهد شهر برتر خورشیدی؛ کلید شبهای روشن در پشت بام خانه ها

مشهد- خراسان رضوی به دلیل داشتن روزهای آفتابی زیاد در طول سال شرایط مناسبی برای تولید انرژی‌های تجدید پذیر دارد و نصب نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس در این استان از شرایط مطلوب و صرفه اقتصادی مناسبی برخوردار است که چند وقتی است این طرح به مرحله اجرا درآمده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: منابع مالی طرح ملی «جهاد روشنایی» از طریق نصب نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس و خرید تضمینی برق در استان خراسان رضوی تأمین‌شده که بهترین راه برای درآمدزایی آسان افراد کم‌توان، زنان سرپرست خانوار و اقشار محروم جامعه است.

طرح جهاد روشنایی از سوی بسیج سازندگی به‌منظور تولید برق از طریق نصب نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس و ایجاد اشتغال برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، سالمندان، بازنشستگان، اقشار کم‌درآمد و محروم جامعه با ظرفیت هزار و ۱۰۵ نفر در استان خراسان مدتی است که اجرایی شده است.

مزیت این طرح بر سایر طرح‌های اقتصادی این است که نیاز به بازار فروش ندارد، فعالیتی سالم و درآمد آن تضمین‌شده است به‌طوری‌که هر فرد از محل نصب نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس در خانه خود و ارسال برق آن به شبکه ماهانه بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون ریال درآمد خواهد داشت.

بنا بر گفته مسئولان منابع مالی جهاد روشنایی برای اجرای این طرح از محل بند «ه» تبصره ۱۶ قانون بودجه که مربوط به تسهیلات قرض‌الحسنه اشتغال برای اقشار کم‌درآمد در نظر گرفته‌شده و پنج بانک عامل شامل بانک‌های ملی، تجارت، سپه، صادرات و ملت عهده‌دار پرداخت تسهیلات با نرخ سود پنج درصد برای خرید این نیروگاه‌ها شده‌اند.

سرمایه‌گذاری مطمئن برای همه
اگرچه مددجویان کمیته امداد خراسان رضوی تاکنون ۵۲۱ نیروگاه خورشیدی در استان نصب‌کرده‌اند اما بنا بر گفته فرمانده بسیج سازندگی سپاه امام رضا(ع)  تسهیلات طرح جهاد روشنایی فقط به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی اختصاص ندارد بلکه همه اقشار مردم می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

در همین راستا سخنگوی شرکت توزیع برق مشهد بابیان اینکه مشهد مقدس بزرگ‌ترین شهر در کل کشور است که در این شهر ۴۶۰ نیروگاه خورشیدی روی پشت‌بام‌ها نصب‌کرده است به بازار می‌گوید: میزان تولید برق این نیروگاه‌ها حدود ۶ مگاوات است.

علیرضا کاشی در تشریح سیاست‌های اداره متبوعش برای سال جاری در خصوص راه‌اندازی نیروگاه‌های خانگی اظهار می‌کند: ما برای سال ۹۹ احداث ۱۹۰ نیروگاه دیگر را بنا به درخواست‌های مردم در دست اقدام داریم و در حال انجام کارهای آن هستیم.

خانواده‌هایی که در زمینه نیروگاه های خورشیدی و خانگی سرمایه‌گذاری کنند قادر خواهند بود تا مادام‌العمر تفاهم‌نامه‌ای را با شرکت برق منعقد کرده و از شرکت برق هزینه دریافت کنند 

وی در این رابطه توضیح می‌دهد: اگر تا پایان سال ۹۹ این تعداد اضافه شود، ۳ مگاوات دیگر به میزان تولید برق اضافه‌شده و در کل ۹ مگاوات می‌شود.

کسب‌وکار با انرژی پاک
سخنگوی شرکت توزیع برق مشهد با اشاره به این موضوع که این اقدام یک سرمایه‌گذاری قابل‌اطمینان است می‌افزاید: در حال حاضر خود مشترکان باید برای نیروگاه‌ها هزینه کنند اما هنگامی‌که نیروگاه ساخته و به برق سراسری شهر مشهد وصل می‌شود، بر مبنای میزان تولیدی که صورت می‌گیرد، طبق تفاهم‌نامه به آن‌ها ریال پرداخت می‌کنیم.

وی نصب نیروگاه‌های  خانگی بر روی بام منازل را کارآفرینی و به‌نوعی کسب درآمد برای آن خانواده دانسته و می‌گوید: خانواده‌هایی که در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند قادر خواهند بود تا مادام‌العمر تفاهم‌نامه‌ای را با شرکت برق منعقد کنند که همه ماهه بنا به میزان برقی که در نیروگاه خورشیدی منزل یا محل کار آن‌ها تولید می‌شود از این شرکت هزینه دریافت کنند  و بابت برقی که تولید می‌کنند با فروش آن به اداره برق کسب درآمد کنند.

علیرضا کاشی اظهار می‌کند: در قراردادهایی که با مشتریان انعقاد می‌شود نرخ برق دو الی سه برابر بیشتر از نرخ برقی است که به حالت عادی به مردم می‌فروشیم، یعنی نرخ برقی که نیروگاه‌های خورشیدی به ما می‌دهند، ریالش بیشتر از نرخ برق‌هایی است که شرکت برق به مردم می‌فروشد.

نیروگاه‌های خورشیدی خانگی مشهد
معاون مهندسی شرکت توزیع نیروی برق مشهد نیز در گفت‌وگو با بازار پیرامون اجرای این طرح در مشهد مقدس اظهار کرد: از محل بند «ه» تبصره ۱۶ قانون بودجه که مربوط به اعتبارات سال ۱۳۹۸ بود، مقررشده  تا ۱۰۰ هزار نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس پنج کیلوواتی برای خانواده‌های تحت  پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و افراد نیازمند ساخته شود.

محمود پور باقری به بازار گفت: سازمان بسیج سازندگی متولی اجرای طرح مزبور در سراسر کشور و معرفی افراد واجد شرایط به شرکت  توزیع نیروی برق است و سهم خراسان رضوی از نیروگاه‌های خورشیدی کوچک‌مقیاس یک هزار نیروگاه است.

وی بیان کرد: متقاضیان واجد شرایط در این طرح باید در ابتدا مالک محلی باشند که می‌خواهند در آن نیروگاه نصب شود یا رضایت‌نامه از مالک محل موردنظر ارائه دهند.

معاون مهندسی شرکت توزیع نیروی برق مشهد گفت: نصب هر کیلووات نیروگاه خورشیدی تقریباً هشت مترمربع فضا نیاز دارد که کل فضای اشغال‌شده توسط نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی ۴۰ مترمربع است.

پور باقری اظهار داشت: شرکت‌های پیمانکاری که مورد تائید شرکت توزیع نیروی برق باشند وظیفه نصب نیروگاه‌ها را برای متقاضیان بر عهده می‌گیرند.

وی گفت: از سال۱۳۹۲ تاکنون ۴۸۰ نیروگاه خورشیدی کوچک‌مقیاس با ظرفیت کلی ۶.۳ مگاوات در این کلان‌شهر در بخش‌های خانگی، مساجد، مدارس و صنعتی نصب‌شده است و از این نظر  مشهد شهر برتر خورشیدی کشور است .

انرژی پایدار
در شرایطی که تأمین برق موردنیاز شهروندان به دلیل مشکل‌دار شدن نیروگاه‌ها میسر نیست، بهترین راهکار، نصب نیروگاه‌های برق کوچک‌مقیاس بر پشت‌بام‌هاست که می‌توانند به یاری شبکه توزیع برق بیایند و برق موردنیاز بخشی از مشترکان را تأمین کنند.

حال اگر بر روی پشت‌بام هر خانه در شهر یک نیروگاه کوچک‌مقیاس خورشیدی نصب شود و مردم خود مسئول تأمین برقشان شوند در روزهای سخت زمستانی، می‌توان به حجم قابل‌اطمینانی از برق تولیدی برای خانوارهای ساکن شهرها دست‌یافت.

از سوی دیگر خرید تضمینی برق تولیدی نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس توسط وزارت نیرو، درآمدی پایدار را برای یک خانواده ایجاد می‌کند که زحمت زیادی نداشته و برق تولیدی دستگاه‌ها باقیمت مناسب به دولت فروخته می‌شود و درآمد کوچکی را حاصل می‌کند.

کد خبر: ۷۰٬۹۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha