۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۲
امنیت شغلی ۱۰ هزار کارگر ریلی در خطر است
مدیرعامل رجا:

امنیت شغلی ۱۰ هزار کارگر ریلی در خطر است

رجبی، مدیرعامل رجا گفت: این شرکت تاکنون ریالی تسهیلات کرونایی دریافت نکرده است و ترک فعل بانک عامل، موجب به خطر افتادن امنیت شغلی ده هزار نفر از کارکنان رجا شده است.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی شرکت رجا، محمد رجبی با بیان اینکه شرکت حمل و نقل ریلی رجا تاکنون موفق به دریافت تسهیلات حمایتی از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا نشده است، افزود: تاکنون فقط چند شرکت کوچک حمل و نقل ریلی توانسته اند وام کرونایی دریافت کنند و درحالیکه شرکت رجا سهم بیش از ۵۰ درصدی بازار حمل و نقل مسافری ریلی دارد، اما تاکنون ریالی از وام کرونایی دریافت نکرده است که این به طور مستقیم به کوتاهی مدیران و دست اندرکاران بانک عامل بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه حدود ۹ ماه است پیگیر دریافت این وام بوده ایم، ادامه داد: آقایان رسولی مدیرعامل شرکت راه آهن، آدم‌نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و حتی وزیر راه و شهرسازی بارها با مدیرعامل بانک ملت در این باره مذاکره داشته اند و از این بابت که به نظر و دستور ایشان هم توجهی نشده شرمنده هستیم.

مدیرعامل شرکت رجا پرسید: این چه وضعیتی است که آیین نامه‌های مصوب ستاد کرونا و دولت ضمانت اجرایی ندارد و دستور وزیر راه و شهرسازی کشور برای چنین موضوعی نافذ نیست و باوجود اینکه سه بار از سوی وزارت راه و شهرسازی و رئیس کل بانک مرکزی به مدیرعامل بانک ملت دستور داده شده، اما هنوز هیچ اقدامی برای پرداخت تسهیلات کرونایی انجام نگرفته است.

رجبی افزود: در حالیکه بسیاری از شرکت‌های حمل و نقل ریلی نتواسته اند تسهیلات کرونایی دریافت کنند، اما شرکت‌های هواپیمایی در چند ماه گذشته موفق به دریافت ۲ هزار و ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات شده اند که شواهد و قرائن نیز حاکی است در حال رایزنی برای دریافت تسهیلات دوم هستند.

وی ادامه داد: اعتبار تسهیلات کرونایی برای شرکت‌های حمل و نقل ریلی ۹۴۰ میلیارد تومان است که حسب آخرین اطلاعات اخذ شده تاکنون برخی شرکت‌ها با مشقت فراوان دریافت کرده اند، اما بزرگترین شرکت ریلی که رجا است تا کنون یک ریال هم از این وام دریافت نکرده است.

مدیرعامل شرکت رجا با بیان اینکه شرکت رجا هر درخواستی که بانک ملت برای پرداخت وام اعلام کرده را انجام داده و رعایت کرده است، اما همچنان تصمیم گیران بانک ملت اقدامی برای پرداخت این وام که دستور و مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا و دولت و رئیس جمهور بوده، نکرده اند، گفت: طبق خواسته بانک ملت، ارزیابی واگن‌ها برای ترهین انجام شد و به پایان رسید و بعد از آن درخواست تنظیم متن قرارداد را داشتند که پس از تنظیم متن قرارداد برای تایید به بانک ملت ارسال شد، اما به یک خط از این قرارداد ایراد گرفتند و ۴ ماه است که در پروسه اصلاح این یک خط از قرارداد هستیم، اما به نظر می‌آید که تمام این موضوعات و خواسته‌ها در راستای اتلاف وقت بانک عامل برای طولانی کردن پروسه و پرداخت نکردن تسهیلات است.

وی ادامه داد: مجموعه بانک ملت در نظر داشته باشد که شرکت‌های مسافری ریلی حدود ۱۰ هزار نفر پرسنل مستقیم دارند که معیشت و امنیت شغلی شان به مخاطره افتاده است. شرکت رجا نیز حدود پنج هزار پرسنل و نیرو دارد که با خانواده‌های این افراد، خانواده رجا به بیش از ۱۴ هزار نفر می‌رسد و نمی‌توانیم به این جمعیت بگوییم به دلیل کوتاهی بانک ملت نمی‌توانیم به مطالباتشان پاسخ دهیم.

رجبی گفت: در حال حاضر صرفاً ارزش واگن‌های رجا حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان است و تاکنون ما با کمک شایسته تقدیر سهامدار و همچنین فروش دارایی توانسته ایم حداقل‌ها را حفظ کنیم.

وی با اشاره به سهم رجا از وام کرونایی اضافه کرد: از ۹۴۰ میلیارد تومان وام کرونایی برای شرکت‌های حمل و نقل ریلی، ۳۱۲ میلیارد تومان سهم شرکت رجا و ۵۰ میلیارد تومان سهم شرکت نوین صنعت زیر مجموعه شرکت رجا است یعنی در مجموع سهم تسهیلات شرکت رجا ۳۶۲ میلیارد تومان است که هیچ مبلغی تاکنون پرداخت نشده است.

رجبی گفت: ۱۱ ماه است که شرکت رجا را که یک شرکت راهبردی محسوب می‌شود، در دوران سخت کرونا رها کرده اند و حتی توصیه‌های رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی و وزیر تعاون، کار و رفاه را برای پرداخت تسهیلات نادیده گرفته اند.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی ایران افزود: هر چند که شرکت‌های مسافری ریلی استحقاق دریافت کمک بلاعوض دارند، اما فعلاً به دلیل برخی ملاحظات مطروح شده از این موضوع فاصله گرفتیم و فقط به دنبال تسهیلات وعده داده شده هستیم، اما متاسفانه به این دارایی ملی توجهی ندارند. اکنون با دیدن حجم کاغذ بازی و نوع نگاه عوامل بانک به این نتیجه رسیده ایم که اگر برای واردات کالای لوکس تقاضا داده بودیم بانک با پرداخت وام موافقت کرده بود.

وی افزود: از همان ابتدا به این بانک با دیده تردید می‌نگریستیم و اصرار به تغییر بانک عامل داشتیم، اما موافقت نشد.

رجبی در پایان تاکید کرد: از امروز مسئولیت هرگونه رویداد ناشی از تامین نشدن نقدینگی که منجر به توقف یا کاهش سیر قطارها شود و ایجاد هرگونه نارضایتی میان مسافران و پرسنل بخش ریلی و تبعات ناشی از آن منحصراً بر عهده مدیران بانک ملت است و شرکت‌های ریلی بابت "ترک فعل" به مراجع ذیصلاح شکایت خواهند برد.

کد خبر: ۷۰٬۹۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha